Doorgaan
Geschiedenis en oorsprong van Citroën

CITROËN: 100 JAAR DURF EN INNOVATIE

HET ERFGOED VAN CITROËN

Al sinds 1919 heeft het merk Citroën continu blijk gegeven van durf en aandacht voor de mens. 

Met een bijna 100-jarige merkhistorie die meer dan 300 modellen kent, waarvan een aantal geschiedenis hebben geschreven, heeft iedereen het merk Citroën in zijn hart gesloten. 

Met deze boeiende geschiedenis, waaraan het visionaire genie André Citroën ten grondslag lag, willen we u laten kennismaken.

 

DE OORSPRONG VAN HET LOGO

In 1900 ontdekt de nog jonge ingenieur André Citroën tijdens een reis door Polen een voor die tijd nieuwe techniek om metalen tandwielen te vervaardigen. Het bijzondere van die techniek was de vertanding in de vorm van een visgraat, oftewel chevrons (sergeantsstrepen). De toekomstige oprichter van het merk Citroën koopt het patent op de techniek en verbetert deze voor productie in zijn eigen fabrieken in Frankrijk. De "double chevron" in het embleem van zijn bedrijf symboliseert de visgraatvertanding. 

100 JAAR GESCHIEDENIS

1919 ANDRÉ CITROËN
Durf. Creativiteit. Technologie. Drie woorden die symbool staan voor de visie van André Citroën als pionier in de auto-industrie. In 1919 begint het grote avontuur voor Citroën met de introductie van het allereerste model van het merk: de Type A.  
1921-1922 RECLAME IN DE LUCHT BOVEN PARIJS
In 1921 presenteert Citroën het tweede model van het merk: de B2, korte tijd later gevolgd door de Citroën 5 HP op de Autosalon van Parijs. Bij de opening van de Salon wordt met een vliegtuig de naam Citroën in de lucht boven de Franse hoofdstad uitgeschreven.  
1922-1924 MONSTERTOCHTEN DOOR DE SAHARA EN HEEL AFRIKA
Om de betrouwbaarheid van zijn auto's aan te tonen laat André Citroën in 1922 halfrupsvoertuigen op basis van de Citroën B2 10 HP de Sahara bedwingen. Een succes dat naar meer smaakt en hem twee jaar later doet besluiten de Croisière Noire te organiseren, een tocht die heel Afrika van noord naar zuid doorkruist. 
1926-1930 CITROËN B14, C6 EN C4
In 1926 presenteert Citroën de B14, een luxueuze auto voor een groot publiek. Het wordt een groot succes. Drie jaar later verschijnt de C6 als personen- en bedrijfsauto. Deze laatste is de eerste snelle Franse bedrijfswagen. In 1930 volgt de C4 Commerciale met uitneembare stoelen en een tweedelige achterklep.  
1931 CROISIÈRE JAUNE IN AZIË
Vijf jaar na de Croisière Noire doorkruist Citroën het continent Azië, van Beiroet tot Peking. Deze Croisière Jaune bewijst aan de hele wereld de technische kwaliteiten van de auto's van Citroën. 
1932-1934 CITROËN ROSALIE EN TRACTION AVANT
Zelfs nog voordat de poorten van de Autosalon van Parijs van 1932 opengaan, is de reputatie van de nieuwste modelserie van Citroën, geleverd als 8, 10 of 15 CV, al gevestigd. Onder de bijnaam "Rosalie" heeft dat model dan immers al alle snelheidsrecords gebroken op de kombaan van Linas-Montlhéry. In 1934 wordt opnieuw voor sensatie gezorgd met de Traction Avant. Een nieuwe Citroën met, zoals zijn Franse naam al zegt, voorwielaandrijving.  
1935 CITROËN IN DE PROBLEMEN
De introductie van de Traction Avant kan helaas niet voorkomen dat de onderneming in de financiële problemen raakt. Om het merk van de ondergang te redden wordt Michelin eind 1934 de grootste aandeelhouder van Citroën. Op 3 juli 1935 sterft André Citroën. Pierre Boulanger wordt de nieuwe directeur van het merk met de "Double Chevron".  
1936-1939 TRACTION AVANT 15 SIX EN TUB
In 1938 wordt de Traction Avant-serie uitgebreid met de luxe 15 Six. Een comfortabele en snelle uitvoering met een zescilindermotor, die al snel de bijnaam "koningin van de weg" krijgt. Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog presenteert Citroën de TUB, de allereerste bestelwagen met een schuifdeur.  
1945-1947 WEDEROPBOUW VAN DE CITROËN-FABRIEK AAN DE QUAI DE JAVEL
In de Tweede Wereldoorlog werd de Citroën-fabriek in Parijs zwaar getroffen door een bombardement. In 1945 begint de wederopbouw van de fabriek. Op de Autosalon van Parijs in oktober 1946 is Citroën alweer aanwezig met drie nieuwe modellen: de 11 BL, de 11 B en de 15 Six. Het jaar erna verschijnt de Type H, beter bekend als de HY, die in de plaats komt van de TUB. 
1948-1950 PRESENTATIE VAN DE 2CV
In 1948 wordt de 2CV eindelijk aan het publiek onthuld op de Autosalon van Parijs. Een auto met een geheel nieuwe kijk op individuele mobiliteit, waarvan er uiteindelijk meer dan 5 miljoen worden geproduceerd tot in 1990 de laatste de fabriekspoorten verlaat. In 1951 verschijnt de "besteleend" met in zijn oorspronkelijke vorm een laadvermogen van 250 kg, een topsnelheid van 60 km/h en een benzineverbruik van 5 l/100 km.  
1955-1958 CITROËN DS EN ID 19
In 1955 presenteert Citroën de DS op de Autosalon van Parijs. Een auto die met zijn aantrekkelijke en aerodynamische ontwerp van Flaminio Bertoni van een andere planeet lijkt te komen. Met de ID 19, de eenvoudigere uitvoering van de DS 19, wordt in 1958 de Rally van Monte Carlo gewonnen. Dit doet Citroën besluiten met een fabrieksteam aan autorally's deel te nemen.  
1961-1969 CITROËN AMI 6, DYANE ET MÉHARI
In 1961 wordt de Ami 6 in alle Europese landen op dezelfde dag onthuld. De in 1967 geïntroduceerde Dyane combineert de techniek van de 2CV met stationcar-achtige gebruiksmogelijkheden. In 1968 doet Citroën met de Méhari alweer van zich spreken met een vernieuwend automobielconcept. Het is een auto die zich op elk terrein thuis voelt en geschikt is voor alle gebruiksdoeleinden. Met zijn eigenwijze kunststof carrosserie groeit hij uit tot een icoon van zijn tijd.  
1970-1974 CITROËN SM, GS EN CX
De in 1970 geïntroduceerde luxueuze en sportieve SM bouwt voort op de innovaties van de DS. Hetzelfde jaar verschijnt de GS, met de meest aerodynamische carrosserie van alle productieauto's van dat moment. De CX is vanaf 1974 het visitekaartje voor de knowhow van het merk. Met zijn hydropneumatische vering en futuristische dashboard oogst hij veel lof in de autowereld.  
1976-1978 CITROËN LN, LNA EN VISA
1976 is het jaar dat de CX Break geïntroduceerd wordt, gevolgd door de LN op de Autosalon van Parijs. De LN speelt met zijn kleine motor perfect in op de vraag naar zuinige auto's in de jaren na de oliecrisis. In 1978 introduceert het merk de LNA en de Visa. Het zijn de eerste auto's in serieproductie met volledig elektronische ontsteking. 
1980-1987 2CV CHARLESTON, CITROËN BX EN AX
In 1980 komt Citroën met de 2CV Charleston, een gelimiteerde uitvoering die met zijn fraaie tweekleurencombinatie zo in de smaak valt bij het publiek dat hij in het normale leveringsgamma wordt opgenomen. In 1982 introduceert Citroën de BX, een markant gelijnde moderne vijfdeurs hatchback met plaats voor vijf inzittenden. Vier jaar later is het de beurt aan de AX om de wereld te verrassen.  
1989-1994 CITROËN XM, ZX EN JUMPER
De XM is in 1989 het nieuwe topmodel van Citroën, voorzien van het nieuwe intelligente Hydractive-veersysteem. Dankzij onder meer deze wereldprimeur wordt de XM verkozen tot Auto van het Jaar en bekroond met niet minder dan 14 onderscheidingen. In 1991 verschijnt de ZX, die is uitgerust met een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning. In 1994 brengt Citroën de Jumper op de markt, een bestelwagen die samen met Peugeot en Fiat is ontwikkeld. 
1995-1998 CITROËN SAXO, BERLINGO EN XSARA PICASSO
In 1995 introduceert Citroën de Jumpy, een nieuwe middelgrote bestelwagen. 1996 wordt een druk jaar met de introductie van achtereenvolgens de Saxo, de Berlingo en de Berlingo Multispace. In 1999 onthult Citroën de Xsara Picasso, de eerste midi-MPV van het merk die uitgroeit tot een groot verkoopsucces. 
2000-2004 CITROËN C5 EN C3
Op de Autosalon van Parijs van 2000 onthult Citroën de C5, een stijlvolle en dynamische vijfdeurs hatchback. Twee jaar later verschijnt de Citroën C3. Door de gebogen vorm van zijn dak herinnert hij aan de 2CV. Het publiek reageert enthousiast! 
2005-2008 CITROËN C1, C6, C4 PICASSO EN C-CROSSER
In 2005 gaat de productie van de C1 van start. Datzelfde jaar presenteert Citroën de C6, het technologische visitekaartje van het merk. Het jaar daarna verschijnt de eerste 7-persoons compacte MPV van Citroën: de C4 Picasso. De in 2007 geïntroduceerde C-Crosser is de eerste SUV van Citroën. En in 2008 maakt de wereld kennis met de C3 Picasso, een ruime compacte MPV.  
2009 CREATIVE TECHNOLOGIE
Op 5 februari (de geboortedag van André Citroën) 2009 introduceert Citroën de nieuwe slogan van het merk: Créative Technologie. Hierbij wordt ook een volledig nieuw merklogo met driedimensionale, verchroomde en afgeronde chevrons onthuld. De merknaam Citroën staat er in rode letters onder. 
2010-2012 C-ZERO EN DS-LIJN
In 2010 start Citroën zijn elektrificatie-offensief met de nieuwe stadsauto C-Zero. De eerste van een lange reeks elektrische auto's van het merk! Dat jaar introduceert Citroën de DS-lijn met als eerste model de DS3. De DS4, een hoger op de wielen staande 4-deurs coupé, volgt in 2011. De DS5 is datzelfde jaar voor het eerst te zien in Sjanghai.  
2014-2015 C4 CACTUS EN E-MEHARI
In 2014 introduceert Citroën de C4 Cactus, een praktische en comfortabele compacte hatchback met een uniek design. Eind 2015 presenteert het merk de E-Mehari, een vrolijke 100% elektrische vierpersoons cabriolet en een moderne knipoog naar de Méhari uit 1968.  
2017-2019 DE SUV'S IN DE STIJL VAN CITROËN
In 2017 betreedt Citroën het segment van de compacte SUV's met de C3 Aircross. De in 2018 geïntroduceerde C5 Aircross biedt een ongeëvenaard comfort dankzij de Progressive Hydraulic Cushions® en de Advanced Comfort Seats. De Citroën C5 Aircross SUV Plug-in Hybrid is in 2019 de eerste plug-in hybrideauto van het merk Citroën.  
100 JAAR CITROËN
Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Citroën werd in 2019 "Le Rassemblement du Siècle" (de meeting van de eeuw) georganiseerd bij het ommuurde terrein van Citroën in La Ferté-Vidame. Deze mythische locatie heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de in 1948 onthulde 2CV. Dit historische evenement werd bezocht door meer dan 10.000 verzamelaars, 4200 voertuigen en meer dan 60.000 personen. 
2020 AMI
Begin 2020 verrast Citroën de wereld met de AMI, een eigenwijs nieuw mobiliteitsconcept. De elektrische en ultracompacte AMI biedt mobiliteit voor iedereen tegen een heel gunstig tarief. Hij mag zonder rijbewijs worden bestuurd.  

HET VIRTUELE CITROËN ORIGINS-MUSEUM

Dit sinds 2016 bestaande virtuele museum dat vanuit 65 landen toegankelijk is, herbergt een collectie van 83 iconische Citroën-modellen 

In dit museum kunt u op een unieke manier, zowel visueel met 3D-beelden van het interieur en exterieur als met verschillende geluidseffecten, kennismaken met de modellen van Citroën.

 

HET CONSERVATOIRE CITROËN

Citroën heeft sinds 1919 een ongekend automobiel erfgoed voortgebracht. Dit erfgoed wordt in stand gehouden in het Conservatoire in Aulnay-sous-Bois, een museum dat onderdak biedt aan een van de grootste autocollecties ter wereld met meer dan 400 historische modellen. 

Daarnaast bevindt zich in het Conservatoire een enorm archief van industriële en commerciële documentatie, waarin alles is te vinden over de historie van het beroemde merk.