Ontvang de brochure en prijslijst van de Citroën van uw keuze per post of e-mail of bekijk ze direct online.

Sluiten

Wilt u graag de Citroën van uw keuze ervaren? Maak dan een vrijblijvende proefrit.

Sluiten

Ontvang een vrijblijvende offerte voor de Citroën van uw keuze.

Sluiten
citroen_blog_autonoom.jpg

Citroën C4 Picasso autonoom van Parijs naar Amsterdam

Op 12 april 2016 reden er twee autonome C4 Picasso door Nederland. Deze auto's van de toekomst kwamen volledig in ‘eyes off modus’ vanuit Parijs om bij het Europese evenement The Experience in Amsterdam te zijn. PSA Group maakte van deze gelegenheid gebruik om de twee autonome demovoertuigen aan het publiek voor te stellen. Onder andere Europese ministers en journalisten van eigen bodem maakten een testrit in de zelfrijdende én inhalende C4 Picasso op de A10.

‘Eyes off modus’
De ministers en journalisten die de zelfrijdende C4 Picasso mochten ervaren, maakten kennis met de ‘eyes off modus’. Daarmee wordt bedoeld dat er wel een bestuurder in de auto zit, maar die let in principe alleen op het goed functioneren van de systemen. Verder doet de auto het werk. Zo reconstrueert het voertuig de omliggende omgeving door gebruik te maken van een 6-laser 360° scanningsysteem, een camera in de voorruit, centrale radars voor en achter én differentiële GPS. Ook past de auto snelheid automatisch aan op de omliggende omgeving. Daarbij houdt deze rekening met andere weggebruikers, verkeer, infrastructuur en snelheidslimieten. Op een rijbaan waar 120 mag worden gereden, zal de auto in deze modus dan ook niet sneller gaan. Verder is het voertuig onder andere in staat automatisch van baan te wisselen en om een ander voertuig in te halen. Indien nodig garandeert een ‘fallback modus’ de veiligheid van het voertuig, terwijl de bestuurder zich klaarmaakt om de controle weer over te nemen in een paar seconden.

 

De voordelen van deze innovaties

De eerder genoemde functies brengen heel wat voordelen met zich mee. Voorbeelden hiervan zijn:

  • De autonome rijmodus zonder bestuurderstoezicht op tweebaanswegen verbetert de verkeersveiligheid en geeft de bestuurder de tijd voor andere dingen.
  • Het voertuig is zelfrijdend op daarvoor geschikte autowegen in álle verkeersomstandigheden.
  • Er wordt niet van de bestuurder verwacht dat hij het rijden continu monitort, maar het voertuig kan de bestuurder wel vragen om de controle over te nemen, uiteraard met voldoende waarschuwing vooraf.

 

Voordelen voor de bestuurder

Ook voor de bestuurder zelf brengt de ‘eyes off modus’ voordelen met zich mee:

  • Minder ongelukken veroorzaakt door menselijke fouten.
  • Meer vrije tijd voor de bestuurder en een meer comfortabele rijervaring.
  • Minder kans op vermoeidheid van de bestuurder in eentonige rijsituaties.

 

Autonoom rijden testen

In juli 2015 kreeg PSA Group als eerste autofabrikant de toestemming om zelfrijdende auto’s te testen op de openbare wegen van Frankrijk. Vier Citroën C4 Picasso prototypes reden inmiddels al meer dan 20.000 km in autonome modus. Van Parijs naar Bordeaux en van Parijs naar Vigo in Spanje. Internationaal gedefinieerde levels van automatisering zijn opgesteld om de status tot aan volledig autonoom rijden (level 5) weer te geven. ‘Eyes off modus’ is level 3. PSA Group wil vanaf 2018 auto’s op de markt brengen die gecontroleerde geautomatiseerde rijeigenschappen bieden. Vanaf 2020 moet het mogelijk zijn voor bestuurders om de auto de volledige controle te geven. 

Top