Sluiten
Sluiten
Sluiten
520x293.jpg

Citroën stopt als fabrieksteam na drie wereldtitels in het FIA WTCC

"De in Qatar verreden finale van het FIA WTCC van 2016 betekende ook het einde van de deelname van Citroën Racing aan dit kampioenschap. Hierbij reed de Citroën C-Elysée WTCC voor de vijftigste keer in drie seizoenen naar de zege.

Yvan Muller, die eveneens terugtreedt uit de top van de autosport, is in het eindklassement van het wereldkampioenschap als tweede geëindigd, achter zijn teammaat José María López. Citroën neemt dus eervol afscheid van de racerij met drie opeenvolgende wereldkampioenstitels."

Pas aan het begin van de middag begonnen de activiteiten op het internationale circuit van Losail een beetje op gang te komen. Zonder trainingsronden te hebben gereden begonnen de coureurs aan de kwalificatie.

José María López sloeg al bij Q1 een grote slag met een beste tijd van 1’59’’788, nog één seconde sneller dan bij zijn polepositie van 2015! Bij Q2 kwalificeerden Yvan Muller en Pechito López zich direct op de eerste twee plaatsen, voordat een rode vlag de sessie onderbrak. Daarna lukte het López wederom om een tijd onder de twee minuten te rijden. De beste tijd was dus voor López, op korte afstand gevolgd door Muller.

Q3 verliep anders dan verwacht. Mehdi Bennani mocht als eerste vertrekken en klokte een uitstekende tijd. Vervolgens vloog Norbert Michelisz de baan uit, waardoor de sessie lang werd onderbroken. Bij de hervatting leken Yvan Muller en José María López onderweg naar alweer een goede tijd, maar ze verslikten zich allebei in dezelfde bocht. De tiende seconden die daardoor verloren gingen, resulteerden in een derde stek op de grid voor de Argentijn en een vierde voor de Fransman. Het werd dus Mehdi Bennani die voor de 31e polepositie van de Citroën C-Elysée WTCC zorgde!

Enkele minuten later stelde het team SLR zijn drie coureurs op om Citroën te vertegenwoordigen in MAC3. Dat ging Bennani, Chilton en Demoustier foutloos af, zodat het maximum aan constructeurspunten kon worden binnengehaald.

De openingsrace ging van start om 21.20, toen de duisternis in het Midden-Oosten al lang was ingevallen. De als tiende gekwalificeerde Tom Chilton vertrok van polepositie, met Gabriele Tarquini naast zich. Nadat de lichten uitgingen voerde Chilton het veld aan, terwijl Yvan Muller zich naar een vijfde plek had gevochten. Verderop in het veld verging het José María López heel wat minder goed, hij werd geraakt door Tiago Monteiro. De auto van de Portugees bleef op de baan staan waardoor de safety car eraan te pas moest komen, gevolgd door een rodevlagsituatie.

Nadat de baan was opgeruimd werd de race vervolgd. Tom Chilton gaf daarbij net even te veel gas in de eerste bocht, waardoor Tarquini hem kon passeren. Iets verderop kon Yvan Muller weer een plaatsje opschuiven, hij lag nu vierde.

Tarquini zag als eerste het zwart-wit geblokt van de openingsrace, gevolgd door Chilton, Huff en Muller. Na een mooie inhaalrace wist Pechito López uiteindelijk als negende over de eindstreep te rijden.

In de daaropvolgende "repair time" konden de monteurs de nodige reparaties aan de body's verrichten om de auto's gereed te maken voor de allerlaatste race van het seizoen. Bennani maakte goed gebruik van zijn polepositie door direct het veld te leiden, gevolgd door... José Marie López die zeer goed van start ging vanaf de tweede rij van de grid. Yvan Muller lag opnieuw op de vierde positie, achter Thed Björk.

Maar in het veld heerste opnieuw chaos en al na één ronde kwam de safety car weer de baan op rijden. Op dat moment verschenen er wat regenspetters op de voorruit van de auto's, maar dat was nog geen reden om de regenbanden tevoorschijn te halen.

Kort na de hervatting van de race verloor Yvan Muller zijn vierde plaats door een dappere inhaalmanoeuvre van Michelisz. Enkele ronden later moest ook Pechito López een plaats inleveren, ditmaal was Björk de boosdoener.

Daarna leek de strijd te zijn gestreden en verwachtte iedereen de eerste vijf auto's in de volgorde Bennani, Björk, López, Michelisz, Muller aan de finish. Toch wist Tiago Monteiro in een van de laatste bochten van de race zijn rivaal en vriend Yvan Muller te verschalken. Maar dat maakte Yvan al lang niets meer uit. Hij zette een punt achter zijn magnifieke carrière, met vier wereldtitels in het FIA WTCC en alle records in dit kampioenschap op zak. Bij zijn terugkeer in de pitstraat werd hij begroet met een langdurig applaus van alle medewerkers van het Citroën Total-team. De betraande ogen weerspiegelden de emoties die door alle aanwezigen bij dit historische moment in de autosport werden gevoeld.
DE CIJFERS VAN CITROËN IN HET WTCC (2014-2016)

35 meetings en 69 races
31 poleposities (89%): 21 voor José María López, 8 voor Yvan Muller, 1 voor zowel Sébastien Loeb als Mehdi Bennani.
308 starts: 69 voor José María López, 68 voor Yvan Muller, 47 voor Sébastien Loeb, 46 voor Mehdi Bennani, 34 voor Ma Qing Hua, 22 voor zowel Tom Chilton als Grégoire Demoustier.
50 zeges (72%): 21 voor José María López, 11 voor Yvan Muller, 6 voor Sébastien Loeb, 2 voor zowel Ma Qing Hua als Mehdi Bennani, 1 voor Tom Chilton.
45 snelste ronden (65%): 26 voor José María López, 8 voor Yvan Muller, 7 voor Sébastien Loeb, 2 voor Ma Qing Hua, 1 voor zowel Mehdi Bennani als Tom Chilton.
119 podiumplaatsen (57% van het maximaal haalbare) : 47 voor José María López, 34 voor Yvan Muller, 20 voor Sébastien Loeb, 8 voor Ma Qing Hua, 5 voor zowel Mehdi Bennani als Tom Chilton.
246 keer gefinisht in de punten (80%)
3736 punten voor het wereldkampioenschap "Rijders"
3029 punten voor het wereldkampioenschap "Constructeurs"

RESUMÉ VAN DE BETROKKENEN

Yves Matton, directeur van Citroën Racing: "Dit was dus de laatste keer dat 'het rode leger' in het FIA WTCC aan de start verscheen. Ik wil alle medewerkers van het team bedanken voor hun betrokkenheid, hun constante streven naar verbetering en hun bereidheid om de kleuren van Citroën in een voor ons nieuwe tak van autosport te verdedigen. Ik haal nog maar eens twee cijfers aan die de door Citroën Racing opgebouwde knowhow illustreren: 89% van de poleposities en 72% van de zeges in drie seizoenen. Natuurlijk gaat mijn dank ook uit naar José María López en Yvan Muller. Ik heb het geluk gehad te mogen werken met twee grote Kampioenen, die ook twee buitengewoon prettige kerels zijn. Ik wil ook Sébastien Loeb en Ma Qing Hua bij deze successen betrekken. Ik zal mij dit avontuur daarom vooral herinneren vanwege de geweldige mensen die eraan hebben meegewerkt."

José María López: "De laatste race was voor ons niet gemakkelijk! Een goed resultaat leek eigenlijk na de kwalificaties al voor een groot deel verkeken. Het had er voor ons alle schijn van dat de omstandigheden op het circuit na de lange onderbreking tijdens de kwalificatie niet meer hetzelfde waren. Hoe het ook zij, we kunnen met zijn allen trots zijn op wat we met elkaar hebben bereikt. Vanavond denk ik niet zozeer aan mezelf, maar vooral aan Yvan. Ik wil hem bedanken voor alles wat hij voor mij heeft betekend. Ik heb veel van hem geleerd en heb een enorm respect voor hem. Hij heeft besloten zich terug te trekken uit de autosport op het moment dat hij zich nog aan de top bevindt en ik wens hem het allerbeste toe in zijn nieuwe leven."

Yvan Muller: "Er gaat van alles door me heen, vooral na de woorden van Pechito en de toejuiching van het team. Het was geen gemakkelijk besluit en dit was dan ook een emotioneel moment voor mij. Aan alles komt een eind en ik ben blij me nu te kunnen terugtrekken, te midden van deze opponenten. Het ging er op de circuits soms hard aan toe tussen ons, maar er is altijd sprake geweest van wederzijds respect. Daarom houd ik ook zo van deze sport. Het gevoel van vreugde overheerst. Ik zal mij gaan bezighouden met mijn eigen team, de opleiding van jonge coureurs en mijn gezin. Ik zal genoeg te doen hebben!"
KLASSEMENTEN

KWALIFICATIES

1. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Thed Björk (Volvo S60 WTCC)
3. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
… 10. Tom Chilton (Citroën C-Elysée WTCC)
… 18. Grégoire Demoustier (Citroën C-Elysée WTCC)

MAC3

1. Citroën

OPENINGSRACE

1. Gabriele Tarquini (Lada Vesta WTCC)
2. Tom Chilton (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Rob Huff (Honda Civic WTCC)
4. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
… 9. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
… 15. Grégoire Demoustier (Citroën C-Elysée WTCC)
… 16. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
Snelste ronde: Gabriele Tarquini in 2’01’’760

HOOFDRACE

1. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Thed Björk (Volvo S60 WTCC)
3. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
5. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
6. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
… 12. Grégoire Demoustier (Citroën C-Elysée WTCC)
… DNF. Tom Chilton (Citroën C-Elysée WTCC)
Snelste ronde: Nick Catsburg in 2’02’’550

WERELDKAMPIOENSCHAP RIJDERS

1. José María López 381 pt.
2. Yvan Muller 257 pt.
3. Tiago Monteiro 214 pt.
4. Norbert Michelisz 212 pt.
5. Mehdi Bennani 206 pt.
6. Rob Huff 200 pt.
7. Nick Catsburg 175 pt.
8. Tom Chilton 163 pt.
… 16. Grégoire Demoustier 11 pt.

WERELDKAMPIOENSCHAP CONSTRUCTEURS

1. Citroën 957 pt.
2. Honda 675 pt.
3. Lada 536 pt.
4. Polestar 321 pt.

Top