Ontvang de brochure en prijslijst van de Citroën van uw keuze per post of e-mail of bekijk ze direct online.

Sluiten

Wilt u graag de Citroën van uw keuze ervaren? Maak dan een vrijblijvende proefrit.

Sluiten

Ontvang een vrijblijvende offerte voor de Citroën van uw keuze.

Sluiten
C4 Cactus 2L

CONCEPT C4 CACTUS AIRFLOW 2L: SLECHTS 2 L/100 KM

Het terugdringen van het verbruik is een uitdaging die Citroën graag aangaat. Het doel: het milieu ontzien en besparen op de gebruikskosten. Creativiteit en technologie, de twee pijlers van het merk, spelen hierbij een belangrijke rol. Dit is goed te zien in de C4 Cactus AIRFLOW 2L die op de Salon van Parijs te zien is. Deze concept car toont dat Citroën wil én kan innoveren om nog beter te kunnen reageren op de uitdaging die de auto van nu en morgen vormt.

Met de concept C4 Cactus AIRFLOW 2L presenteert Citroën een auto die slechts 2 l/100 km verbruikt. Dit is gelukt door:

  • wijzigingen aan het design, waardoor de aerodynamica met 20% verbeterde;
  • een verlaging van de rolweerstand (Tall & Narrow banden);
  • een gewichtsvermindering van 100 kg;
  • de toepassing van Hybrid Air die leidt tot een verlaging van het verbruik met 30%.

Ontstaan van de concept C4 Cactus AIRFLOW 2L

Project C4 Cactus AIRFLOW 2L past in het ' 2 l/100 km auto' project van het Plateforme de la Filière Automobile*. Dit platform wil concrete oplossingen bieden om gebruikskosten te verlagen en de ecologische footprint te verkleinen.

Binnen dit project heeft Citroën gekozen voor de C4 Cactus. Dit model biedt meer van wat tegenwoordig echt belangrijk wordt gevonden: meer design, meer comfort, meer handige technologie voor een betaalbare prijs. Dankzij de speciale vormgeving, de gewichtsbesparing en de zuinige motoren heeft de Citroën C4 Cactus nu al veel in huis om het verbruik te beperken. Met de concept C4 Cactus AIRFLOW 2L gaat Citroën nog een paar stappen verder.

Drie essentiële factoren bij de ontwikkeling van de C4 Cactus AIRFLOW 2L:

1. Aerodynamica

Het unieke design van de Citroën C4 Cactus verenigt vorm en functie door stijlelementen in te zetten ten dienste van het gebruik (zoals de Airbumps en het panoramische, glazen dak). De concept C4 Cactus AIRFLOW 2L heeft in vergelijking met het seriemodel een aantal wijzigingen ondergaan, waardoor de aerodynamica met 20% is verbeterd.

Zo heeft de nieuwe voorbumper drie elektronisch bediende luchtinlaten en zitten er bewegende schoepen in de velgen die worden gestuurd door de centrifugale krachten. Voor een betere luchtcirculatie rondom de auto is de spoiler verlengd en zijn de achteruitkijkspiegels vervangen door kleinere achteruitkijkcamera’s. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Alle aerodynamische elementen bij de C4 Cactus AIRFLOW 2L l zijn herkenbaar aan de oranje kleur.

2. Gewichtsvermindering

De C4 Cactus is al 200 kg lichter dan een Citroën C4, de concept C4 Cactus AIRFLOW 2L is nog eens 100 kg lichter (inclusief aandrijflijn).

Bij de constructie van de auto is gekozen voor lichte en sterke materialen als kunststof, aluminium en carbon. Het multi-materiaal subframe van de C4 Cactus AIRFLOW 2L leidde tot het ontwikkelen van nieuwe assemblagetechnieken binnen de automobielindustrie. Constructiedelen van kunststof zijn een nog onontgonnen gebied dat niet genegeerd kan worden als we de auto's van de toekomst lichter willen maken. Massaproductie hiervan vormt momenteel een serieuze technische en industriële uitdaging binnen de autosector.

3. Hybrid Air

Dankzij de allernieuwste motoren en de lage cilinderinhoud conform de Euro 6-eisen levert de serie geproduceerde Citroën C4 Cactus al een topprestatie in zijn klasse met een CO2- uitstoot vanaf 82 g en een verbruik van slechts 3,1/100 km.

De concept C4 Cactus AIRFLOW 2L gaat nog verder met de Hybrid Air aandrijflijn. Dit systeem is door PSA in januari 2013 gepresenteerd op de Citroën C3. De techniek is gebaseerd op de combinatie van een aantal factoren en beproefde technologieën:

  • een 3 cilinder PureTech 82 benzinemotor,
  • energieopslag in de vorm van perslucht,
  • een unit bestaande uit twee motoren-hydraulische pompen en een automatische transmissie.

De combinatie van een verbeterde PureTech 82 motor met de Hybrid Air technologie zorgt bij de concept C4 Cactus AIRFLOW 2L voor een verlaging van het benzineverbruik met 30%. Dit levert een significante bijdrage aan het eindresultaat: een auto die 2 l/100 km verbruikt maar de dynamische prestaties benadert van een auto met de PureTech 110 motorisatie.

Technische gegevens:

  • Gewicht onbelast: 865 kg
  • Lengte : 4.156 mm
  • Breedte: 1.729 mm
  • Hoogte : 1.487 mm
  • SCx : 20 % beter
  • Hybrid Air aandrijflijn in combinatie met de PureTech 82 S & S motor
  • Banden : Michelin 155/70-17

Top