Ontvang de brochure en prijslijst van de Citroën van uw keuze per post of e-mail of bekijk ze direct online.

Sluiten

Wilt u graag de Citroën van uw keuze ervaren? Maak dan een vrijblijvende proefrit.

Sluiten

Ontvang een vrijblijvende offerte voor de Citroën van uw keuze.

Sluiten
Concept E-Mehari

CONCEPT CITROËN: E-MEHARI STYLED BY COURRÈGES!

Citroën presenteert op de Autosalon van Genève de E-MEHARI styled by Courrèges. Een concept car ontstaan vanuit een samenwerking van twee van oudsher baanbrekende merken, die beide creativiteit ‘à la française’ hoog in het vaandel hebben. Een logische stap dus, samen met Courrèges de Citroën E-MEHARI vormgeven. Courrèges heeft gespeeld met kleuren en materialen rondom de voor het modemerk zo typerende kleur wit.

Bijna 50 jaar na de lancering van de Méhari in mei 1968 gaan twee Franse visionaire en iconische merken samenwerken aan een project: de concept Citroën E-MEHARI styled by Courrèges. Een concept car gebaseerd op de Citroën E-MEHARI die in december 2015 werd onthuld, een geheel op de toekomst gerichte versie van de legende. De 100% elektrische, geestige, moderne en milieuvriendelijke 4-zits cabrio belichaamt perfect de waarden creativiteit, vrijheid en optimisme die het merk sinds bijna 100 jaar uitdraagt.

Waarden die het gemeen heeft met Modehuis Courrèges met zijn immer positieve stijl en gestage ontwikkeling van innovatieve en moderne producten. Maison Courrèges, toonaangevend op modegebied in de jaren ‘60 en ‘70 en Citroën, historisch met de in 1968 gelanceerde, legendarische Méhari, delen de waarden vrijheid, jeugdigheid en creativiteit. Twee iconische merken bedacht door visionairen met een vrije geest.

Vanwege de gelijkgestemdheid van beide merken was het dan ook een logische stap om Modehuis Courrèges te vragen om zich over de E-MEHARI te buigen om er een exclusieve en verfrissende versie van te maken. Een trendy, vrolijk en elektrisch product: voor de hand liggend gezien het DNA van dit emblematische merk. Een vraag waarop de twee ceo's Jacques Bungert en Frédéric Torloting die ‘sterk geloven in de raakvlakken tussen creatieve werelden’ positief hebben gereageerd door hun designbureau in te schakelen, dat vervolgens de ontwikkeling van het concept in samenwerking met het designcentrum van Citroën hebben geleid.

Beide merken getuigen van hun innovatieve kracht door te werken met nieuwe materialen en objecten te bieden die schoonheid en gebruiksgemak combineren. Inspiratie kwam vanuit het echte (sport)leven waaraan vrolijkheid en poëzie is toegevoegd. Een associatie die spontaan ontstond bij deze concept car die bruist van energie en aangedreven wordt door de nieuwste Lithium Metaal Polymeer accu.

Citroën E-MEHARI styled by Courrèges: heilig wit en licht
De Citroën E-MEHARI is een inspirerende auto met een sterke, frisse en fraai gekleurde persoonlijkheid. Citroën gaf carte blanche aan Courrèges voor zijn interpretatie van de E-MEHARI. De concept Citroën E-MEHARI styled by Courrèges, speelt met kleuren en materialen rondom de kleur wit, is net zo charmant als zijn oudere broer en daarnaast ook ‘Courrèges- chique’.

De Citroën E-MEHARI styled by Courrèges heeft dezelfde portieren als de E-MEHARI met de groeven als knipoog naar de ‘golfplaat’ carrosserie van de originele Méhari. De carrosserie en ook de wielen van de Citroën E-MEHARI styled by Courrèges zijn uitgevoerd in wit. Een feloranje bies is het enige dat contrasteert. Je ziet de bies transparant bij de wielen en op de rollbar, waardoor het ontwerp daarvan wordt benadrukt. De achterstijl is verdwenen en vervangen door twee riemen aan de zijkanten ten behoeve van meer ruimte.

In de auto is met het oog op topcomfort en exclusiviteit prachtig wit leder gebruikt voor de portierpanelen, het dashboard en de achterbank, die bewust hoekig is getekend. De voor deze concept speciale oranje kleur oogt vrolijk in het interieur met onder meer de glimmend vinyl oranje bies die over de gehele breedte van het dashboard loopt en langs de bijzondere vormgegeven ventilatieopeningen. Ook de portiergrepen zijn tweekleurig wit/oranje terwijl het 1-spaaks stuur in één kleur is uitgevoerd en de met leder beklede vloer bedekt is met witte vloermatten.

Naast de charismatische stijl zijn ook de praktische en ludieke aspecten van de Citroën E-MEHARI overgenomen. Het interieur met de 4 volwaardige, hooggeplaatste zitplaatsen van de Citroën E-MEHARI styled by Courrèges kan worden gesloten met een plexiglazen dak dat ruim zicht naar buiten biedt voor alle inzittenden. Het achterste gedeelte van het dak is verschuifbaar om bij de bagageruimte te komen. Voor het reizen met deze auto is een exclusieve bagagelijn ontworpen bestaande uit drie modellen van wit leder met een bies van glimmend oranje vinyl.

100% ELEKTRISCH, uiteraard!
De Citroën E-MEHARI heeft dezelfde anarchistische flair als het origineel, maar nu in een moderne, trendy 100% elektrische versie.

De Citroën E-MEHARI styled by Courrèges is 100% elektrisch en wordt aangedreven door een accutechniek gebaseerd op Franse expertise van de Groupe Bolloré. De LMP-accu's (Lithium Metaal Polymeer) bieden een topsnelheid van 110 km/h en een bereik van 200 kilometer in de stad. Ze zijn oplaadbaar in 8 uur tijd met 16A op daarvoor geschikte punten (oplaadpunt aan huis of openbare oplaadpunten van het type Autolib) of in 13 uur op huis-oplaadpunten van 10A.Uniek, relaxed en stil ... de concept Citroën E-MEHARI styled by Courrèges roept een ongekend gevoel van vrijheid op dat zo goed past in deze tijd: rijden met je haren in de wind in de stilte van een elektrische auto!

Deze brutale Citroën E-MEHARI is een hippe auto geworden met het verhoogde chassis waardoor hij overal uit de voeten kan. Door schoonheid en gebruiksgemak te combineren, ademt de concept car  Citroën E-MEHARI styled by Courrèges ‘joie de vivre’. Rijplezier krijgt in deze auto een nieuwe dimensie. Bovendien drukt deze concept één van de kernwaarden van Citroën en Courrèges uit: positiviteit!

“De concept Citroën E-MEHARI styled by Courrèges is een leuke, eigenwijze auto met dezelfde drive als de Méhari uit 1968. Wij bieden onze knowhow op autogebied en Courrèges interpreteert dat op zijn manier. Het resultaat is een exclusief fashion item geworden” aldus Linda Jackson, CEO van Citroën.

“Coqueline Courrèges had in 1968 bij de lege benzinepompen in de rue François 1er als eerste door dat olievoorraden ooit zouden opraken en het tijd was om actie te ondernemen om de planeet te redden. Zij reed de catwalk van de modeshow van Courrèges in 1968 op in het eerste elektrische autootje dat zij had gebouwd. 30 jaar later zette ze elektrisch rijden definitief op de kaart dankzij de technologie in haar fameuze prototypes die in hun categorie de Challenges Bibendum wonnen. Nadat wij inmiddels het Modehuis hebben overgenomen, gaat ze overigens nog steeds op persoonlijke titel door met het ontwikkelen van innovatieve projecten rondom elektrische bouwwerken/systemen en auto's om ‘leven te veranderen’. Onze samenwerking met Citroën is dan ook logisch: wij moeten alle initiatieven ondersteunen die een stap vooruit betekenen in de ontwikkeling van nieuwe energiebronnen. Wij zien de toekomst zeer positief in.“, aldus Jacques Bungert & Frédéric Torloting.

Top