[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NL] [cle1: SECONDES Lang:NL]
Sluiten
Sluiten
Sluiten
news_zwedenrally

DE CITROËNS C3 WRC OP WINTERSPORT!

De tweede wedstrijd van het FIA Wereldkampioenschap Rally is de enige rally die volledig onder winterse omstandigheden wordt verreden. Op het besneeuwde parcours van de Rally van Zweden zullen de équipes Kris Meeke/Paul Nagle en Craig Breen/Scott Martin hun Citroën C3 WRC laten driften!

DE RALLY VAN ZWEDEN: GLIJDEN OF STILSTAAN

De Rally van Zweden, die vanaf het begin van het kampioenschap in 1973 elk jaar op de kalender staat, is een van de hoogtepunten van het seizoen. Zelfs als het kwik zakt tot -30°C - wat dit jaar waarschijnlijk niet
het geval zal zijn - komt het publiek massaal naar de stuurmanskunsten van de rallyrijders kijken. De
WRC-auto's glijden op hoge snelheid rakelings langs de sneeuwwanden: een bijzonder spectaculair gezicht! Door de geweldige
grip van de spijkerbanden beleven ook de rijders unieke sensaties...

Dit jaar is de rally op een aantal punten gewijzigd. Zo bevindt het servicepark zich op de luchthaven van Torsby,

waardoor de organisatie meer dan de helft van het parcours heeft kunnen vernieuwen. De rijders komen dus op voor hen onbekend terrein. Na de traditionele Super Special, donderdagavond op de paardenrenbaan van Karlstad, doet de rally vrijdag Noorwegen aan. De proef van Röjden is de enige van het seizoen die in twee landen is uitgezet! Het hoogtepunt van de zaterdag is natuurlijk Vargåsen. Wie zal op Colin's Crest de verste sprong maken? De rally eindigt zondag rond het middaguur, na de Power Stage van Torsby.

DE INZET: ONS BLIJVEN VERBETEREN

Het grillige verloop van de Rally van Monte Carlo heeft laten zien hoezeer de deelnemers dit jaar aan elkaar zijn gewaagd en hoe spectaculair de nieuwe generatie World Rally Cars is. Voor het Citroën Total Abu Dhabi WRT-team heeft deze eerste wedstrijd echter niet aan de verwachtingen voldaan. Het team had twee weken om de resultaten te analyseren en de Rally van Zweden optimaal voor te bereiden.

Na een eerste trainingssessie begin januari ging het team, zoals voorzien, verder met de finetuning van de
Citroën C3 WRC door het afgelopen weekend op terrein te testen dat sterk lijkt op dat van de rally.

Het team zet ook deze keer weer twee auto's in die zijn aangemeld voor het wereldkampioenschap constructeurs. Naast de équipe Kris Meeke/Paul Nagle maakt het duo Craig Breen/Scott Martin zijn wedstrijddebuut in de C3. Stéphane Lefebvre zal met zijn navigator Gabin Moreau deelnemen met een auto van de vorige generatie.
Na vorig jaar in de top van het klassement te hebben gereden, heeft Kris Meeke dit jaar zijn zinnen gezet op de overwinning. Craig Breen werd vorig jaar, tijdens zijn eerste deelname met een WRC-auto van Citroën Racing, achtste. Ook hij wil deze keer een zeer goed resultaat neerzetten op een van zijn favoriete soorten terrein.

RESUMÉ VAN DE BETROKKENEN

YVES MATTON, DIRECTEUR VAN CITROËN RACING: "Na de Rally van Monte Carlo is het team weer in een goede sfeer en met overtuiging aan de slag gegaan. Na de rally te hebben geanalyseerd, zijn we tot de conclusie gekomen dat onze teleurstellende prestaties te wijten waren aan een opeenstapeling van gebeurtenissen waarvan de meeste nauwelijks te voorzien waren. Een structureel probleem hebben we niet kunnen vinden. Dat is op zich geruststellend. We blijven dan ook vertrouwen houden in ons potentieel. In Zweden hopen we natuurlijk een beter resultaat neer te zetten.
Ook in deze rally gaat Kris Meeke voor de overwinning, terwijl voor Craig Breen, in zijn eerste wedstrijd met de C3 WRC, ervaring opdoen en progressie boeken het doel zal zijn. Ondanks dat we nog steeds maar twee auto's kunnen inschrijven voor het wereldkampioenschap constructeurs, hopen we toch onze achterstand in dit kampioenschap te verkleinen."

LAURENT FREGOSI, TECHNISCH DIRECTEUR: "De afgelopen jaren hebben we geleerd om te gaan met de specifieke kenmerken van deze rally. De set-up is gebaseerd op de afstellingen die we op onverhard gebruiken. Tijdens tests hebben we gemerkt dat de C3 WRC goed reageert als we onze gebruikelijke oplossingen toepassen. Als de omstandigheden verslechteren en er minder sneeuw en ijs is, moeten we de set-up kunnen aanpassen zodat de wielophanging beter is afgestemd op de diepe sporen die in het parcours ontstaan. In dergelijke omstandigheden
hebben de spijkers in de banden de neiging te breken. Door bepaalde parameters aan te passen kunnen we dat zoveel mogelijk voorkomen. Tijdens de proeven blijft er sneeuw aan de auto's plakken; dat extra gewicht heeft een nadelig effect op de prestaties. Bij
het ontwerpen van de carrosserie hebben we hier rekening mee gehouden, maar helemaal voorkomen kun je het nooit."

KRIS MEEKE: "Na de voor mij en voor het team teleurstellend verlopen Monte Carlo is het vertrouwen aan de vooravond van de Rally van Zweden nog niet helemaal terug. Uit deze eerste rally hebben we onze lessen getrokken. We zullen tijdens de komende wedstrijden van dit lange seizoen dan ook zeker sterker voor de dag komen. Dit is een van mijn favoriete rally's. Natuurlijk
ga ik van start om te winnen, maar we weten ook dat het prestatieniveau van onze concurrenten sterk zal afhangen van het weer. Als het vóór de rally heeft gesneeuwd, is mijn startpositie voor de eerste etappe ideaal. Maar als door een dooiaanval het ijs is gesmolten, slinken mijn kansen. We zullen hoe dan ook ons best doen."
Aantal deelnames aan deze rally: 3
Beste resultaat: 7e (2015)

CRAIG BREEN: "Ik zie ernaar uit om mijn wedstrijddebuut te maken met de Citroën C3 WRC! Het zal een van de mooiste momenten van mijn leven worden. Ik bewaar goede herinneringen aan deze rally. In 2016 reed ik hier mijn eerste rally voor Citroën. En als je in deze rally een foutje maakt, hoeft dat niet fataal te zijn, zeker niet als de weg is geflankeerd door stevige sneeuwwanden! Ik heb er vertrouwen in dat we in deze omgeving met deze auto en met dit team een goed resultaat kunnen behalen. En ook al weten we niet voor 100% wat we kunnen verwachten, ik ga ervoor."
Aantal deelnames aan deze rally: 4
Beste resultaat: 8e (2016)

STÉPHANE LEFEBVRE: "Bij deze rally heb ik nog het meeste te leren. Ik heb hier maar één keer gereden, twee jaar geleden met een DS 3 R5. Daarom is het niet erg om met de oude auto te moeten rijden.
Ik voel geen druk en kan in mijn eigen ritme progressie boeken. Het doel is om na de moeilijke Monte Carlo een goed resultaat neer te zetten. Het is lastig om een specifiek doel aan te geven, maar we zullen elke kans aangrijpen om punten te scoren."
Aantal deelnames aan deze rally: 1

PROGRAMMA RALLY VAN ZWEDEN

DONDERDAG 9 FEBRUARI

8.00 uur: Shakedown (Skalla)
20.04 uur: Vertrek dag 1 (Karlstad)
20.08 uur: SS1 – Karlstad 1 (1,90 km)
21.54 uur: Aankomst dag 1 (Torsby)

VRIJDAG 10 FEBRUARI

6.50 uur: Vertrek dag 2 en service A (Torsby – 15 min.)
7.59 uur: SS2 – Röjden 1 (18,47 km)
9.06 uur: SS3 – Hof-Finnskog 1 (21,26 km)
10.20 uur: SS4 – Svullrya 1 (24,88 km)
11.56 uur: Service B (Torsby – 30 min.)
13.20 uur: SS5 – Röjden 2 (18,47 km)
14.27 uur: SS6 – Hof-Finnskog 2 (21,26 km)
15.51 uur: SS7 – Svullrya 2 (24,88 km)
17.15 uur: SS8 – Torsby 1 (16,43 km)
17.55 uur: Service C (Torsby – 45 min. flexibel)

ZATERDAG 11 FEBRUARI

6.54 uur: Vertrek dag 3 en service D (Torsby – 15 min.)
8.08 uur: SS9 – Knon 1 (31,60 km)
9.17 uur: SS10 – Hagfors 1 (15,87 km)
10.08 uur: SS11 – Vargåsen 1 (14,27 km)
11.29 uur: Service E (Torsby – 30 min.)
12.58 uur: SS12 – Knon 2 (31,60 km)
14.17 uur: SS13 – Hagfors 2 (15,87 km)
15.08 uur: SS14 – Vargåsen 2 (14,27 km)
17.45 uur: SS15 – Karlstad 2 (1,90 km)
19.41 uur: Service F (Torsby – 45 min. flexibel)

ZONDAG 12 FEBRUARI

6.35 uur: Vertrek dag 4 en service G (Torsby – 15 min.)
7.55 uur: SS16 – Likenäs 1 (21,19 km)
9.58 uur: SS17 – Likenäs 2 (21,19 km)
12.18 uur: SS18 – Torsby 2 (16,43 km)

Top