Onze website maakt gebruik van cookies. Bij verder gebruik van deze site gaat u daarmee akkoord. Zie meer informatie hier.

Ontvang de brochure en prijslijst van de Citroën van uw keuze per post of e-mail of bekijk ze direct online.

Sluiten

Wilt u graag de Citroën van uw keuze ervaren? Maak dan een vrijblijvende proefrit.

Sluiten

Ontvang een vrijblijvende offerte voor de Citroën van uw keuze.

Sluiten
citroen_bloglogo.jpg

De feiten achter het logo van Citroën

Vraag jij je af waar de pijlen in het Citroën-logo vandaan komen? Dan ben je vast benieuwd naar het verhaal achter deze 'double chevrons'. Het idee ontstond toen oprichter André Citroën op bijzondere wijze geïnspireerd raakte in Polen. Ontdek nu het hele verhaal en nog meer interessante weetjes over het logo.

Double chevrons
Tijdens een familiebezoek in het Poolse Łódź kreeg een jonge André Citroën een romance met een vrouw genaamd Olga Doussavitcha. Zij nodigde André uit voor een bezoek aan haar oom, een uitvinder. Op de grond van deze uitvinder vond Citroën twee houten tandwielen, waarvan de tanden in een V-vorm stonden. In 1900 kocht Citroën het alleenrecht voor een productiemethode die tandwielen met een V-vormige vertanding produceert. André zag namelijk tijdens zijn vondst in Polen de voordelen van deze tandwielen, die sterker zijn, stiller werken en kleiner kunnen zijn. Hij geloofde dusdanig in deze pijlvormige kepervertanding, dat hij er zijn merklogo van maakte. 

Zwaan in het logo
De hoofdkleuren van het logo zijn tot in de jaren ’80 geel en blauw. In de jaren ‘20 voerde Citroën naast de ‘double chevrons’, ook nog tijdelijk een zwaan in het logo. Dit dier werd gebruikt als teken van luxe en comfort. Daarna werden de chevrons wit, geplaatst op een rood vierkant wat meer dynamiek creëerde. Dit rode vierkant verdween in 2009.

Logo in de grille
Sinds 1919 werden alle Citroëns voorzien van een medium pijlenlogo, maar het was de Italiaanse automobielontwerper Flaminio Bertoni die daar verandering in bracht. De double chevrons werden over de gehele grille gebruikt, zoals te zien op bijvoorbeeld de Traction Avant. Volgens Bertoni was het logo de beste manier om de merkidentiteit vol trots uit te dragen.

Bescheiden logo
Toch leek de visie van Bertoni te schommelen. Het beeldmerk verdween meer naar de achtergrond, zoals te zien bij de Citroën Ami in 1961, maar ook op de Citroën GS en Citroën CX. Op de Citroën 2CV (‘de eend’) was het logo echter weer wat groter. Om vervolgens op de Citroën ZX en de Citroën amper aanwezig te zijn. Pas in 1998 was de bescheidenheid volledig voorbij. De Citroën Xsara Picasso werd geïntroduceerd met een groter en dikker logo, voorzien van een laag chroom. 

Het huidige logo
In 2009, toen Citroën haar 90-jarig jubileum vierde, werd met een compleet nieuwe merkidentiteit het huidige logo uit de doeken gedaan. Vetter, driedimensionaal en voorzien van afgeronde hoeken. Onder designers bekend als de “dubbele hondenneus”. Het eerste model dat dit logo droeg was de Citroën C3.

Op zoek naar meer verhalen? Lees de gehele geschiedenis van Citroën

Top