Sluiten
Sluiten
Sluiten
Rally van Monte Carlo

EEN ONWAARSCHIJNLIJKE RALLY VAN MONTE CARLO!

De Rally van Monte Carlo is al sinds de eerste editie van 1911 legendarisch. Die van 2017 zal door alle dramatiek, ongekende prestaties en spanning tot het laatste moment ook voor altijd in ons geheugen blijven. Maar het Citroën Total Abu Dhabi WRT-team zal zijn blik weer snel op de toekomst richten na de teleurstellende resultaten in deze rally.


VERLOOP VAN DE RALLY

De in een keurige rij voor het casino van Monaco opgestelde nieuwe World Rally Cars vertrokken donderdagavond voor de eerste etappe naar Gap. Na de annulering van de eerste klassementsproef begon de wedstrijd pas echt. Met helaas een slecht begin voor Stéphane Lefebvre. Voor een bocht verremde hij zich met zijn Citroën C3 WRC, waardoor hij rechtdoor gleed. Een kleine fout met vervelende gevolgen: de auto kwam vast te zitten in de sneeuw en de Fransman verbrandde de koppeling bij zijn poging om hem eruit te bevrijden.

Vanaf dat moment rustte de hoop van het Citroën Total Abu Dhabi-team op de schouders van Kris Meeke. Vrijdagochtend zette de Brit de aanval in. Op een extreem besneeuwd parcours wist hij in SS3 naar de tweede plaats in het klassement te rijden. Maar in de volgende klassementsproef ging het voor Kris verkeerd op een glad stuk weg. Zijn C3 WRC raakte van de weg waardoor Kris moest opgeven met een beschadigde achterwielophanging.

Kris had het geluk niet aan zijn zijde in deze rally. Na zijn herstart in Rally 2 op zaterdag verloor hij 20 minuten door een probleem met de ontsteking in SS10. En aan het einde van de dag raakte hij met zijn auto betrokken bij een verkeersongeluk, wat voor hem het einde van de rally betekende! Tijdens de verbindingsrit naar Monaco werd de auto van Kris aangereden door een andere auto, waardoor de C3 WRC zo zwaar beschadigd raakte dat Kris moest opgeven.

"Eigenlijk ging er in deze rally niets zoals we ons hadden voorgesteld", erkende Yves Matton, directeur van Citroën Racing. "We hadden na de voor onze rijders en het team uitstekend verlopen tests onze zinnen gezet op een succesvol weekend. Helaas gingen Stéphane en Kris al snel na de start in de fout wat we in de loop van de rally niet meer konden goedmaken. We hebben ook problemen gehad bij het vinden van de juiste afstellingen voor deze lastige omstandigheden die we bij de tests nog niet zijn tegengekomen. De C3 WRC staat nog maar aan het begin van zijn carrière en we hebben veel werk voor ons liggen in het perfectioneren van deze auto."

Ondanks deze problemen liet Stéphane Lefebvre zien tot grote dingen in staat te zijn. Hij deed veel ervaring op door afhankelijk van de staat van het parcours verschillende keuzes te maken uit de vier beschikbare typen Michelin-banden. Zo kon hij van de 64e plaats na afloop van dag 1 snel opklimmen naar de 11e plaats in het klassement!

Op zondag werd de vierde etappe verreden in de omgeving van Nice, waarbij twee keer de mythische Col de Turini werd aangedaan. Onder de minder wisselende omstandigheden van dag 4 deed Stéphane Lefebvre het voortreffelijk. Hij wist met zijn C3 WRC in SS15 voor de eerste keer de snelste tijd te rijden, om vervolgens als tweede te eindigen in de Power Stage. Dankzij deze prestaties kon hij zich opwerken naar de 9e plaats in het algemeen klassement.

"Het is erg goed voor de moraal om met een goed resultaat te eindigen", aldus een nog uithijgende Stéphane bij zijn terugkeer in de haven van Monaco. "De beste tijd neerzetten op de Turini is niet zomaar iets. Maar wat belangrijker is: het geeft een idee van het potentieel van de auto onder 'normalere' omstandigheden."

Rally van Monte Carlo


EEN VEELBELOVENDE RALLY VOOR CRAIG BREEN

In afwachting van de komst van een derde C3 WRC - die zal debuteren in de Tour de Corse - rijdt een van de jongere rijders van het team nog met een WRC van de vorige generatie. Deze keer was het de beurt aan Craig Breen. Hij kwam in de Rally van Monte Carlo aan de start met de "Old Lady", zoals deze auto liefkozend wordt genoemd.

Op het besneeuwde parcours van deze rally zette de Ier een topprestatie neer door in de top 5 van het algemeen klassement te eindigen. In de rally was hij langdurig in de strijd om de 4e plaats verwikkeld met Dani Sordo. Pas toen de omstandigheden droger werden, waren de kansen op deze stek voor Craig verkeken, omdat de Spanjaard vanaf dat moment kon profiteren van het hogere vermogen van de auto's van het seizoen 2017.

Hoe dan ook roemden kenners de prestaties van Craig. De moeite die Craig bij zijn vorige deelnames aan deze rally nog had, lijkt hij nu te hebben overwonnen. Dat geeft goede hoop voor de Rally van Zweden - waaraan hij deelneemt met een C3 WRC - of natuurlijk de Rally van Monte Carlo van 2018!


WAT GAAT ZWEDEN BRENGEN?

"We zullen de Rally van Monte Carlo niet vergeten, omdat we hieruit ervaringen hebben kunnen putten waar we in 2018 veel aan zullen hebben", aldus Yves Matton. "Maar voor dit seizoen richten we ons liever op de volgende rally's op de kalender. We blijven positief, natuurlijk voor de Rally van Zweden maar ook voor Mexico en alle volgende wedstrijden. De Rally van Monte Carlo kan wreed zijn en dat hebben wij dit weekend ervaren. Ons doel blijft om dit seizoen regelmatig rally's te winnen."

Om optimaal te zijn voorbereid op de Rally van Zweden (9 t/m 12 februari) heeft het Citroën Total Abu Dhabi WRT-team begin februari een testsessie van twee dagen gehouden in Scandinavië, ter aanvulling op het testwerk van begin januari.

Rally van Monte Carlo


CIJFERS EN STATISTIEKEN

* 501,92 km: de totale afstand die met beide Citroëns C3 WRC is verreden in de klassementsproeven

* 7,4: de gemiddelde stand van Stéphane Lefebvre na de uitgereden klassementsproeven

* 1,34 s/km: het gemiddelde verschil tussen de tijd van Craig Breen en de snelste tijd van elke klassementsproef

* 90,40 km/h: het ideale gemiddelde berekend op basis van de snelste tijd van elke klassementsproef

Top