Sluiten
Sluiten
Sluiten
Rally van Mexico

OP ZOEK NAAR SUCCES IN MEXICO

Het FIA Wereldkampioenschap Rally steekt de Atlantische Oceaan over en verwisselt de Europese winterkou voor de Mexicaanse zon. Tijdens deze derde wedstrijd van het seizoen meten de nieuwe World Rally Cars zich voor het eerst met elkaar op onverhard. Het Citroën Total Abu Dhabi WRT-team brengt twee Citroëns C3 WRC aan de start met de equipes Kris Meeke/Paul Nagle en Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau.


RALLY VAN MEXICO: VEEL STOF MAAR WEINIG ZUURSTOF
De Rally van Mexico, die sinds 2004 op de kalender van het wereldkampioenschap staat, is een van de populairste wedstrijden van het seizoen. De inwoners van de regio van León zijn inmiddels echte WRC-fans geworden die de equipes nu dan ook als helden binnenhalen! Dit jaar is de spanning extra groot, want de nieuwe World Rally Cars strijden voor het eerst op onverhard om de eer.

Maar het is vooral de hoogte die de Rally van Mexico zo bijzonder maakt. Grote delen van de rally spelen zich namelijk af op een hoogte van 1800 tot 2700 meter, wat een extra uitdaging voor de ingenieurs betekent. Door het lagere zuurstofgehalte van de lucht leveren de motoren minder vermogen en is de koeling van de verschillende onderdelen lastiger.

De rally van dit jaar kenmerkt zich door een aantal veranderingen. De shakedown vindt al op woensdagmiddag plaats om ruimte te creëren voor een bijzonder evenement. De rally start donderdagavond namelijk met een Super Special op het Zócalo-plein in hartje Mexico City! En dat zal niet de enige Super Special van deze rally zijn, want ook in de straten van Guanajuato en León zullen de WRC-auto's voor spektakel zorgen. Maar de prijzen zullen in de bergen worden verdeeld. De klassementsproeven van El Chocolate, Las Minas, El Brinco en Derramadero zullen zoals altijd als scherprechter optreden!

DE INZET: BETER PRESTEREN
Na twee wedstrijden onder specifieke winterse omstandigheden komt het WRC nu op bekender terrein. De hoogte beperkt dan wel de prestaties van de auto's aanzienlijk, maar op de onverharde klassementsproeven kan toch een beeld worden gevormd van het huidige niveau van de auto's en equipes.

Opnieuw staan twee Citroëns C3 WRC aan de start. Net als in Monte Carlo zijn Kris Meeke en Stéphane Lefebvre de rijders. In de Tour de Corse zal een derde auto worden ingezet voor Craig Breen. Het Citroën Total Abu Dhabi WRT-team gaat vervolgens met twee auto's, voor Meeke en Breen, naar Argentinië waarna de rest van het seizoen met drie auto's zal worden gereden. Voor Mexico is het doel om beide auto's hoog in het klassement te laten finishen.

Ter voorbereiding op deze wedstrijd heeft het team getest in Spanje. Kris Meeke en Stéphane Lefebvre hebben zich op de afstelling van de wielophanging en het actieve middendifferentieel gericht, als aanvulling op het testwerk in 2016.

Rally van Mexico

RESUMÉ VAN DE BETROKKENEN
YVES MATTON, DIRECTEUR VAN CITROËN RACING:
"Het team gaat vastberaden verder. Tijdens de tests van vorige week hebben we bepaalde basisinstellingen gewijzigd, waardoor we nu progressie kunnen boeken. In Mexico willen we goed voor de dag komen. Kris kan met zijn startpositie voor de eerste etappe proberen bij de besten aan te haken en zo zijn seizoen een impuls geven. Stéphane zal op safe moeten spelen om punten voor het constructeurskampioenschap te scoren. We verheugen ons op deze rally, met zijn bijzondere sfeer. De Super Special van Mexico City is voor het WRC een enorme reclame. Een rallyproef in het hart van een stad met 24 miljoen inwoners is zowel voor het kampioenschap als voor de fabrikanten een geweldige gebeurtenis."

LAURENT FREGOSI, TECHNISCH DIRECTEUR:
"We hopen en verwachten tijdens deze eerste rally op onverhard competitiever te zijn. Onze resultaten tijdens de eerste twee wedstrijden kunnen vooral worden verklaard door onvoldoende voorbereiding op de specifieke omstandigheden van deze rally's. In Mexico is dat anders, want we hebben met de C3 WRC veel op onverhard getest. Bovendien hebben we geleerd van de Rally van Zweden en een aantal zwakke punten aangepakt. Na afloop van de testsessie waren de rijders tevreden over de auto. Nu moeten we het in de wedstrijd waarmaken... Door de hoogte leveren de motoren in Mexico naar onze verwachting evenveel vermogen als die van de WRC-auto's van de vorige generatie op zeeniveau. Het lagere vermogen beperkt de bandenslijtage, maar het lagere zuurstofgehalte levert problemen op voor de koeling, met name die van de remmen. We zullen dit weekend dus genoeg te doen hebben!"

KRIS MEEKE:
"Mexico is een van de rally's die ik het minst goed ken, maar het parcours ligt me wel. Ik denk dat we tijdens de tests de goede kant zijn opgegaan en ik hoop dit in de wedstrijd te kunnen laten zien. Ondanks het vermogensverlies zal het sturen nog steeds veel voldoening geven, want we hebben ongeveer evenveel vermogen als de WRC-auto's van vorig jaar. Om tijdverlies te voorkomen is het echter wel van belang om niet te agressief te rijden. Ik kijk ook erg uit naar de Super Special in Mexico City. Gelet op de sfeer tijdens de Formule 1 Grand Prix belooft het een geweldig feest op een iconisch plein te worden. Ik neem mijn smoking mee als eerbetoon aan 007!"
Aantal deelnames aan deze rally: 2
Beste resultaat: 16e (2015)

STÉPHANE LEFEBVRE:
"Als ik de modder van Wales niet meereken, heb ik sinds de rally van Polen in juli vorig jaar geen wedstrijd op onverhard meer gereden! Tijdens de tests ben ik er geleidelijk weer ingekomen. Door verschillende basisafstellingen uit te proberen heb ik een set-up gevonden waarmee ik de auto goed aanvoel. Dat is van groot belang om stressvrij ervaring op te doen en progressie te boeken. Ik verheug me op de Rally van Mexico. Ik bewaar goede herinneringen aan de laatste keer dat ik hier was, in 2015. Natuurlijk zie je overal sombrero's en cactussen, maar de warmte van de mensen, de sfeer in de straten van Guanajuato en de spectaculaire landschappen maken de reis echt de moeite waard!"
Aantal deelnames aan deze rally: 1 (2015)

IN HET KORT

  • 20 klassementsproeven met een totale afstand van 370,46 km
  • 8 Super Specials met een totale afstand van 14,76 km
  • 383 km tussen het servicepark van León en het Zócalo-plein van Mexico City
  • 2737 meter als hoogste punt, in de Special Stage van El Chocolate
  • 6 containers met materieel die per boot naar de WRC-wedstrijden op andere continenten worden vervoerd


TERUGBLIK: RALLY VAN MEXICO 2005
Een gebeurtenis die nu al in de annalen van het WRC is bijgeschreven: na in SS2 een schokdemper kapot gereden te hebben legde Sébastien Loeb de volgende klassementsproeven op drie wielen af. Op de verbindingsrit naar León moest navigator Daniel Elena zelfs op het bestuurdersportier gaan zitten om de auto in evenwicht te houden! Deze "bakkenistenhouding" kon de politie maar matig waarderen. Bovendien maakten de agenten zich zorgen over beschadiging van het wegdek. Na een heftige discussie aan de kant van de weg begeleidden de motoragenten uiteindelijk de Citroën Xsara WRC naar het servicepark!


 
VRAAG AAN TOTAL: WELKE UITDAGINGEN KENT DE RALLY VAN MEXICO?
Vreemd genoeg heeft de hoogte geen invloed op de smering van de motor en de transmissie. Maar door de hoge temperaturen in de regio van León heeft de koeling van de auto het zwaarder te verduren. Vergeleken met Monte Carlo of Zweden is de lucht in Mexico niet alleen 30°C warmer, maar ook droger. Bij de auto's van de nieuwe generatie, met een grotere luchtinlaat, moet het smeermiddel dan ook meer warmte afvoeren. De Citroëns C3 WRC zullen echter dezelfde smeermiddelen gebruiken als bij de vorige twee wedstrijden, want Citroën Racing heeft aan het begin van dit seizoen geen risico's willen nemen.

 
BEZOEK ABU DHABI: DE SJEIK ZAYED-MOSKEE
De in 2007 na een bouw van 12 jaar geopende grote Sjeik Zayed-moskee, die plaats biedt aan 40.000 gelovigen, is een van de beeldbepalende gebouwen van Abu Dhabi. Tot de hoogtepunten van deze moskee, waaraan de beste ingenieurs en vaklieden hebben gewerkt, behoren de 80 met wit marmer beklede koepels, de vergulde kroonluchters en het grootste handgeweven tapijt ter wereld. Ook de bassins, die zo verlicht worden dat ze de schijngestalten van de maan weerspiegelen, zijn een bezienswaardigheid.

PROGRAMMA RALLY GUANAJUATO MÉXICO (GMT-6)

WOENSDAG 8 MAART
16.00 uur: shakedown (Llano Grande)
22.00 uur: vertrek van de rally (León)

DONDERDAG 9 MAART
18.05 uur: SS1x – CDMX Street Stage Presented by Michelin 1 (1,57 km)
 SS1y – CDMX Street Stage Presented by Michelin 2 (1,57 km)

VRIJDAG 10 MAART
10.00 uur: Service A (León – 15 min.)
11.28 uur: SS2 – El Chocolate 1 (54,90 km)
12.36 uur: SS3 – Las Minas 1 (19,68 km)
14.41 uur: Service B (León – 30 min.)
16.14 uur: SS4 – El Chocolate 2 (54,90 km)
17.22 uur: SS5 – Las Minas 2 (19,68 km)
18.12 uur: Gelegenheid voor het monteren van extra verlichting (Guanajuato – 10 min.)
18.34 uur: SS6 – Guanajuato Street Stage (1,09 km)
19.49 uur: SS7 – Autódromo de León 1 (2,30 km)
19.54 uur: SS8 – Autódromo de León 2 (2,30 km)
21.04 uur: Service C (León – 45 min. flexibel)

ZATERDAG 11 MAART
7.30 uur: Service D (León – 15 min.)
8.33 uur: SS9 – Media Luna 1 (27,42 km)
10.01 uur: SS10 – Lajas de Oro 1 (38,31 km)
11.08 uur: SS11 – El Brinco 1 (10,09 km)
12.58 uur: Service E (León – 30 min.)
14.16 uur: SS12 – Media Luna 2 (27,42 km)
15.49 uur: SS13 – Lajas de Oro 2 (38,31 km)
16.37 uur: SS14 – El Brinco 2 (10,09 km)
17.47 uur: SS15 – Autódromo de León 3 (2,30 km)
17.52 uur: SS16 – Autódromo de León 4 (2,30 km)
18.57 uur: Service F (León – 45 min. flexibel)
20.50 uur: SS17 – Street Stage Feria de León (1,33 km)
21.00 uur: Parc fermé

ZONDAG 12 MAART
9.40 uur: Service G (León – 15 min.)

Top