Onze website maakt gebruik van cookies. Bij verder gebruik van deze site gaat u daarmee akkoord. Zie meer informatie hier.

Ontvang de brochure en prijslijst van de Citroën van uw keuze per post of e-mail of bekijk ze direct online.

Sluiten

Wilt u graag de Citroën van uw keuze ervaren? Maak dan een vrijblijvende proefrit.

Sluiten

Ontvang een vrijblijvende offerte voor de Citroën van uw keuze.

Sluiten
nieuws_citroen_advanced_comfort.jpg

NOG MEER CITROËN-COMFORT

Al bijna een eeuw lang wordt ‘comfort’ geassocieerd met Citroën waardoor het inmiddels naast ‘design’ en ‘nuttige technologie’ tot kenmerk van Citroën is geworden. Met de ontwikkeling van de behoefte van de klant en het gebruik van de auto, is inmiddels ook de definitie van comfort veranderd en uitgebreid met kenmerken als licht, ergonomie en connectiviteit. Om comfort zo breed mogelijk te benaderen is het programma Citroën Advanced Comfort® gelanceerd. Dit is al zichtbaar in het huidige aanbod, met bijvoorbeeld de nieuwe C4 Picasso, maar ook via het ‘Citroën Advanced Comfort® Lab’, een prototype met concrete en nieuwe technologieën zoals een ophanging met progressieve, hydraulische druklagers, innovatieve stoelen en een nieuwe procedure voor verlijming van de constructie.          

‘CITROËN ADVANCED COMFORT®’: EEN GLOBALE AANPAK VAN COMFORT

Het simpele woord ‘comfort’ is een samenvatting van heel veel. Vering, carrosseriegedrag, akoestiek, stoelen, licht, ruimte, ergonomie, modulariteit ... een heleboel criteria die meegenomen moeten worden bij het definiëren van het comfort dat inzittenden moeten ervaren in de auto. Met het Citroën Advanced Comfort® programma brengt Citroën alle aspecten van comfort in beeld tijdens de ontwikkeling van de modellen. Het weerspiegelt de merkbelofte ‘Be different, feel good’, dat innovatieve oplossingen wil bieden ten behoeve van het comfort van de bestuurder en de passagiers. En dat ‘Citroën-comfort’ moet in elk model zitten.

Het doel van het Citroën Advanced Comfort® programma is vierledig:

  • de inzittenden beschermen tegen ‘onrust’ van buitenaf, en dan hebben we het over filtering van onregelmatigheden in de weg en over lawaai, zodat je je in een Citroën als in een cocon voelt. Dat noemen we rijcomfort;
  • gemak bieden met royale ruimtes, praktische opbergmogelijkheden en een slimme inrichting. Dat noemen we leefcomfort;
  • gebruik van de auto en de uitrustingen vereenvoudigen dankzij intuïtieve technologieën, handige ondersteuning in het dagelijkse verkeer en digitale communicatie tussen de inzittenden en de auto.  Dat noemen we gebruikscomfort;
  • zorgen voor gemoedsrust door de bestuurder te ondersteunen bij het rijden, door alleen echt nuttige informatie weer te geven en te zorgen voor een rustgevende sfeer in de auto. Dat noemen we geestelijk comfort;

NIEUWE C4 PICASSO: VISIE OP COMFORT VAN CITROËN

De nieuwe C4 Picasso, referentie in de klasse van de  MPVs, gaat een stap verder met een betere instap, een rijkere uitrusting en aangepaste dynamische prestaties. Daarmee illustreert deze auto goed hoe toepassing van het Citroën Advanced Comfort® programma doorwerkt in het algemene comfort voor alle inzittenden.

1.        Rijcomfort / het cocon-gevoel

De nieuwe C4 Picasso staat op het EMP2-platform van de PSA Group en biedt uitstekend rijcomfort door de voor Citroën typische oplossingen. Denk dan aan de verticaal geplaatste achterste schokdempers en het type ophanging van de achtertrein die zorgen voor een efficiëntere filtering van oneffenheden in het wegdek. Het ergonomische ontwerp van de stoelen en de keuze van de materialen voor de stoelen leveren ook hun bijdrage aan de filtering van verstorende factoren van buitenaf. Optioneel kunnen de stoelen worden voorzien van stoelverwarming en een massagefunctie. Wie naast de bestuurder zit, kan zich ontspannen in een semi-elektrische relax-stoel met beensteun. Geluid en trillingen worden beter weggeleid doordat aandacht is gegeven aan de rijgeluiden met een betere filtering van lagergeluiden via het voorste subframe en montage van een uit twee materialen bestaand silentbloc op de achtertrein.

2.        Leefcomfort / faciliteren

De nieuwe C4 Picasso heeft een optimale verhouding afmetingen/ruimte en biedt iedere inzittende veel leefruimte. Met de losse stoelen kan de ruimte naar eigen wens worden ingedeeld. De over het interieur verspreide opbergruimtes zijn niet alleen talrijk, ze zijn ook goed bereikbaar en handig. De centrale opbergruimte is daar een goed voorbeeld van. De koffers inladen wordt geen stressmoment meer dankzij de ruime, goed bereikbare bagageruimte.

3.        Gebruikscomfort / vergemakkelijken

De nieuwe C4 Picasso heeft de meest recente uitrustingen op het gebied van gemak en connectiviteit. Toegang tot de auto was al vergemakkelijkt door handsfree toegang en starten. Nu wordt ook het openen van de achterklep kinderspel. Met het handsfree systeem voor de achterklep open je deze door je voet onder de bumper door te bewegen. Voor wat betreft connectiviteit biedt de nieuwe C4 Picasso de inzittenden intuïtieve systemen voor het aansluiten van hun smartphone en het koppelen van de smartphone aan het centrale scherm (MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto, leverbaar vanaf eind 2016), voor navigeren (7’’ touch screen tablet, voice recognition) en toegang tot een heleboel services van Citroën.

4.        Geestelijk comfort / rust

Achter het stuur moet er op veel zaken worden gelet. Om de bestuurder te helpen bij het rijden en meer rust te bieden biedt de C4 Picasso rijhulpsystemen die handig zijn in het dagelijkse verkeer en het rijden vergemakkelijken. Hill Start Assist, het semi-automatische Park Assist of Dynamic Light Assist vormen een waardevolle ondersteuning. Elektronische hulpsystemen zoals Lane Departure Warning en Blind Spot Warning zorgen voor rust doordat de bestuurder kan vertrouwen op een waarschuwing in geval van nood.

De ergonomische indeling van het dashboard, uniek met het 7 ” touch screen tablet en het 12’’-HD scherm zorgen voor een ordelijke indeling in functie van de aard en het belang van de informatie. Ook het grote ruitoppervlak (5,30 m2) en de spectaculaire, panoramische voorruit dragen bij aan het comfort: de inzittendenruimte baadt in het licht en geeft een vrij gevoel aan de inzittenden.

HET ‘ CITROËN ADVANCED COMFORT® LAB’’: UNIEKE FILTERENDE EIGENSCHAPPEN

Het prototype ‘Citroën Advanced Comfort® Lab’ richt zich op het filteren van de oneffenheden in het wegdek en biedt dan ook alle innovaties van Citroën op dat gebied. Als een auto over een vervorming in het wegdek rijdt, voelt de inzittende dit in drie fases:

  • a) werking van de vering
  • b) trillingen in de carrosserie
  • c) doorwerken van de trillingen via de stoelen naar de inzittenden

Het prototype ‘Citroën Advanced Comfort® Lab’ presenteert dan ook drie innovaties, één voor ieder van deze punten, die het ongemak dat de inzittenden waarnemen gaat verminderen, waardoor het algemene rijcomfort aanzienlijk zal toenemen. Hiervoor zijn meer dan 30 patenten aangevraagd en alle technieken zijn ontwikkeld om - economisch en industrieel - toegepast te kunnen worden in alle auto's van het Citroën gamma.

a)                       Progressieve, hydraulische druklagers

De expertise van Citroën op het gebied van ophanging is bekend. Sinds meer dan 95 jaar vormt veercomfort een onderdeel van het DNA van het merk. In de loop der jaren zijn mensen gehecht geraakt aan het comfort van Citroën dat totaal verschilt van wat de rest van de markt biedt. Met als basis de ervaring en de knowhow van de ingenieurs van Citroën is nu een nieuwe ophanging ontwikkeld die heel eenvoudig werkt, maar een verbluffend resultaat biedt. Aan een klassieke vering bestaande uit een demper, een veerpoot en een mechanische eindaanslag voegt Citroën nu twee hydraulische druklagers toe - één voor rebound en één voor compressie – aan weerskanten. Zo werkt de vering in twee fases afhankelijk van de belasting.

In het kader van de ontwikkeling van deze nieuwe demping zijn 20 patenten aangevraagd.

b)                      Toepassen van structurele ‘onderbroken’ verlijming van de carrosserie

Zodra de vering zijn dempende werking heeft gedaan, wordt de belasting veroorzaakt door oneffenheden in het wegdek naar de carrosserie gevoerd. Toepassing van structurele verlijming zal dit fenomeen aanzienlijk beperken door de verhoogde  stijfheid die ontstaat. Het industriële proces bestaat uit het verlijmen van de plaatdelen van de carrosserie met onderbroken lijmrupsen. Op de onderbroken punten waar geen lijmrups aanwezig is zorgt een elektrische puntlas voor het verbinden van de plaatdelen aan elkaar. Met deze las-/lijmtechniek komen er geen giftige gassen vrij bij het lassen, omdat de puntlas geplaatst wordt op de plek waar geen lijm aanwezig is.

De kale carrosserie assembleren met structurele verlijming biedt meerdere voordelen:

Het eerste voordeel vormt de aanzienlijke verhoging van de stijfheid van de carrosserie met zo’n 20%, wat bijdraagt aan het isoleren van trillingen van buitenaf. Bovendien filtert een stijvere carrosserie ook de trillingen veroorzaakt door rijomstandigheden beter. Een tweede winstpunt van deze lijmtechniek zit in betere prestaties van de kale carrosserie zonder toevoeging van massa. Ten slotte biedt deze techniek een niet te verwaarlozen voordeel bij demontage. Het proces voor het aanbrengen van de ‘onderbroken’ lijmrupsen,  waarbij geen giftige gassen vrijkomen, zorgt ervoor dat er minder elektrische puntlassen nodig zijn, zodat ook de assemblagekosten voor de carrosserie beperkt worden. Gezien de voordelen zal ‘onderbroken’ structurele verlijming bij alle modellen van Citroën toegepast gaan worden.

c)                       Stoelen geïnspireerd op bedden

Stoelen zijn het onderdeel in de auto waarmee het lichaam van de passagiers het meeste contact heeft. Het zijn de stoelen die voor het eerste gevoel van comfort zorgen, als we er naar kijken en als we er in gaan zitten. Naast hun rol van ondersteuning, dragen ze ook bij aan het filteren van trillingen veroorzaakt door de auto en oneffenheden op de weg.

Bij het ontwikkelen van een stoel wordt gekeken naar het ontwerp, zodat het de welving van de rug volgt en een optimale rijpositie biedt, en naar de keuze van de materialen voor de stoel. Schuimrubber van verschillende dikte en hardheid wordt in functie van hun rol - steun of demping - in het betreffende gebied gebruikt. Voor meer zitcomfort is Citroën gaan kijken in met name de wereld van de bedden, een markt waar ‘memoryfoam’ het neusje van de zalm vormt op het gebied van comfort. Dankzij gebruik van meerdere lagen speciaal materiaal (polyurethaan, visco-elastisch of getextureerd schuimrubber) is het Citroën gelukt om een stoel te maken die zich perfect aanpast aan de lichaamsbouw van de inzittenden waardoor een in de autowereld ongekend fijn zitcomfort wordt geboden. Vanwege het traagschuim nemen de stoelen hun oorspronkelijke vorm weer aan als er niemand op zit.

Samengevat:

Schokdempers met een extra hydraulisch systeem, structurele verlijming van de carrosserie en innovatieve stoelen zijn de drie innovaties van het prototype ‘Citroën Advanced Comfort® Lab’ dat de kwaliteit van de filtering aanzienlijk zal verbeteren en de reputatie en de knowhow van comfort van Citroën zullen bestendigen. Er wordt goed gekeken hoe al deze innovaties voor het hele gamma ingezet kunnen gaan worden, ongeacht het segment. Dit demonstratiemodel is onderdeel van het onderzoek van Citroën dat is gericht op het voor klanten een voor de markt unieke vorm van comfort bieden. De nieuwe C4 Picasso illustreerde onlangs dat een auto van Citroën in staat is naast rijcomfort, technieken te bieden die zorgen voor leef- en gebruikscomfort en geestelijk comfort. De toekomstige modellen van Citroën zullen verder gaan op ieder van deze gebieden, zoals het prototype ‘Citroën Advanced Comfort® Lab’ laat zien met het veercomfort.

Top