[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NL] [cle1: SECONDES Lang:NL]
Sluiten
Sluiten
Sluiten
1500x646_vignette

SOLIDE ALS CRAIG BREEN!

Bij de eerste deelname met vier C3 WRC's is het Citroën Total Abu Dhabi WRT-team erin geslaagd met alle equipes de finish te halen tijdens de Rally van Portugal. Net als bij alle eerdere deelnames dit seizoen, waren Craig Breen en Scott Martin de beste vertegenwoordigers van het team, met een vijfde plaats overall.

 

HET VERHAAL VAN DE RACE
De deelnemers begonnen de rally op donderdagavond met de Super Special op het rallycircuit van Lousada. Na een nacht in het parc fermé vertrokken de auto's richting het noorden voor de eerste “echte” etappes op gravel, die werden verreden in de buurt van de Spaanse grens.


Het werd direct menens. Een half dozijn rijders mengde zich in een ongelofelijk spannend gevecht om de eerste plaats. Kris Meeke en Craig Breen brachten meer dan van hen verwacht werd. Zo mochten de Citroën-rijders op de SS4 de winst delen met Tänak. Aan het einde van de ochtendproef bezette Kris de tweede plaats op een halve seconde van de winnende tijd , terwijl Craig vierde stond op 1,4 seconden .


Stéphane Lefebvre was echter niet meer voorin te vinden. Door een misverstand over een pacenote, ging de Fransman over de kop op SS3. Hij kon zijn weg vervolgen, maar verloor zeven minuten op de leiders.


Op vrijdagmiddag bleek er weinig van een gevecht, maar de tweede doorkomst op Ponte de Lima (SS7) bleek voor diverse deelnemers lastig te zijn. Dat gold ook voor Kris Meeke. Hij moest noodgedwongen stoppen nadat hij met de wielophanging een betonblok had geraakt.
In dezelfde etappe kreeg Craig Breen te maken met een gebroken schokdemper nadat hij een steen had geraakt die midden op het parcours lag. Hij verloor amper tien seconden, maar was niet in staat om te profiteren van de bandenstrategie die hij toepaste met deze zeer veeleisende etappe in het achterhoofd. Aan het einde van de eerste dag stond Craig op de vijfde plaats, 12,9 seconden achter de nummer één.


Op zaterdag bepaalden een aantal incidenten het verloop van de wedstrijd. Op de eerste dag waren de etappes nieuw voor alle deelnemers, maar daarna ondervond Craig Breen hinder van zijn gebrek aan ervaring op de wegen in het noorden van Portugal. 's Ochtends wist hij een plaats te stijgen, maar het gat met de leider liep op tot 46,2 seconden.
Met name de laatste etappe van de dag, Amarante 2 (SS15), bleek voor de C3 rijder, die 8e in het kampioenschap stond, een ware beproeving te zijn. Een fout bij de keuze van de banden tijdens een servicebeurt zorgde voor de verkeerde compound voor de omstandigheden. Hij verloor een halve minuut tijdens de etappe en zakte naar plaats vijf overall.


Op zondag hoefden de equipes maar vier korte etappes af te leggen, inclusief twee runs van de befaamde Fafe-proef, om te finishen. Wederom moest Craig Breen voorzichtiger te werk gaan door zijn gebrek aan kennis van de wegen. Hij bleef perfect op koers, voltooide de klassementsproeven van in totaal 349,17 km en eindigde op een vijfde plaats, net als in Monte Carlo en Zweden en tijdens de Tour de Corse.


Stéphane Lefebvre finishte op een dertiende plaats. In de twee laatste etappes moest hij zijn set-up en rijstijl aanpassen aan de omstandigheden die zijn startpositie met zich meebracht. Kris Meeke daarentegen had een ideale positie dankzij zijn terugkeer op basis van het Rally-2-reglement. Door steeds tijden in de top 10 te rijden, kreeg de Brit langzaam zijn vertrouwen terug en reed hij de tweede tijd tijdens de een na laatste Special.


Kris beëindigde de rally net achter Khalid Al Qassimi. De rijder uit Abu Dhabi nam voor de eerste keer deel met de Citroën C3 WRC. Gedurende de drie dagen heeft hij vooral gewerkt aan het weer opbouwen van automatismen en aan het verfijnen van de afstellingen van de auto om de besturing ervan te verbeteren.


NOG TE BEREIKEN DOELEN
“We begonnen aan deze rally met relatief bescheiden doelen, waarbij we van onze equipes verwachtten dat er twee auto's zouden finishen in de top 5. Als je naar de einduitslag van deze rally kijkt, moeten we in alle bescheidenheid concluderen dat we onze doelen niet hebben bereikt”, aldus Yves Matton, Directeur Citroën Racing.


“Desondanks zijn er zeker redenen voor tevredenheid. In de eerste plaats over de prestaties van Craig Breen. Op de eerste dag, toen de etappes voor iedereen nieuw waren, slaagde hij erin toptijden neer te zetten. Het lukt hem toen zijn race beheerst uit te rijden en hij eindigde als vijfde, zonder grote fouten te maken. Het lijkt erop dat de inspanningen tijdens de laatste testsessies hun vruchten afwerpen. We zien duidelijk de voordelen van onze inspanningen en dat bevestigt dat we op de goede weg zijn”, gaat Yves Matton verder. “De veelzijdigheid van de ondergronden waar we dit weekend mee te maken kregen, heeft ervoor gezorgd dat we nu weten waarop we ons moeten richten. De hier verzamelde gegevens vormen de basis voor de volgende testsessies. Ook moeten we de betrouwbaarheid van onze auto's benadrukken. Al onze vier C3 WRC's hebben de zeer veeleisende rally volbracht, zonder noemenswaardige problemen.”


Tijdens de Rally Italia Sardegna, die van 8 - 11 juni gehouden wordt, is het 2017 World Rally Championship halverwege. Vóór deze rally zijn er geen tests gepland, maar de engineers van Citroën Racing hebben vertrouwen in het potentieel van de C3 WRC voor deze rally. “De prestaties en de tevredenheid van de rijders tijdens de eerste etappe wijzen erop dat we optimistisch richting Sardinië kunnen gaan”, concludeert Yves Matton.

Top