Sluiten
Sluiten
Sluiten
citroen_racing_portugal

VIER CITROËN C3 WRC AUTO'S AAN DE START BIJ DE RALLY VAN PORTUGAL

Voor de zesde wedstrijd van het wereldkampioenschap rally neemt Citroën Total Abu Dhabi WRT deel met vier C3 WRC's, met de teams Kris Meeke / Paul Nagle, Craig Breen / Scott Martin, Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau en Khalid Al Qassimi / Chris Patterson.

RALLY VAN PORTUGAL: AFSPRAAK OP DE BULT VAN FAFE!
Ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag maakt de Rally van Portugal zich op voor de ontvangst van een bijzonder deelnemersveld, met veertien WRC-auto's van de nieuwste generatie. Het Portugese publiek, altijd talrijk in de streek rondom Porto waar de wedstrijd weer vanaf 2015 wordt georganiseerd, zal ongetwijfeld zijn ogen uitkijken bij het spektakel van de stoere rallymonsters.

Net als vorig vindt de start plaats op donderdagavond in Guimarães, de stad die bekend staat als de “wieg van de Portugese natie”. Na een Super Special op het circuit van Lousada en een nacht in het parc fermé gaat vrijdag het programma in volle vaart verder. De eerste uitdaging wordt gevormd door de drie klassementsproeven op onverhard terrein, die twee maal worden gereden. In vergelijking met voorgaande jaren zijn de omlopen gewijzigd of worden ze in tegengestelde richting gereden. En later op de dag zullen de rijders het tegen elkaar opnemen in de straten van Braga voor een bijzonder Super Special.

Zaterdag wordt het een nog langere dag voor de teams met als hoogtepunt twee passages in Amarante (37,55 km) Voor de etappe van zondag zullen de overgebleven concurrenten twee maal de klassementsproef van Fafe rijden, beroemd om zijn enorme bult op een paar honderd meter voor de finish. Met tienduizenden toeschouwers samengedromd rondom dit mythische punt is een unieke ambiance verzekerd.


DE INZET: AANSLUITING BIJ DE KOPGROEP
Na de teleurstellende Rally van Argentinië kijkt het Citroën Total Abu Dhabi WRT-Team met ongeduld uit naar de wedstrijd in Portugal. Voor de eerste keer neemt het team deel met vier Citroën C3 WRC-auto's. Kris Meeke, Craig Breen en Stéphane Lefebvre zullen voor de punten gaan in het wereldkampioenschap constructeurs, terwijl Khalid Al Qassimi zijn debuut maakt aan het stuur van een auto van de nieuwste generatie.

Vorig jaar werd de race gewonnen door Kris Meeke en Paul Nagle: die lieten niet alleen zien hoe snel ze konden met hun Citroën maar ook dat ze in staat waren om een lang ​​rallyweekend tot een goed einde te brengen. Hoewel ze op alle soorten ondergrond goed uit de voeten kunnen - ze lieten de snelste tijd optekenen in Mexico, Argentinië en op Corsica - komen ze nu op een terrein dat hun prima ligt.

Tijdens de editie van 2016 lieten ook Stéphane Lefebvre en Gabin Moreau zich van hun beste kant zien met kilometertijden die vaak niet meer dan 0,2 seconden boven die van hun teamgenoten lagen. In Argentinië hebben de Fransen niet deelgenomen maar nu hebben ze zich grondig voorbereid op één van hun favoriete wedstrijden om een overtuigend resultaat neer te zetten.

Voor Craig Breen en Scott Martin daarentegen is deze wedstrijd een sprong in het duister. Tijdens de eerste klassementsproef in 2015 liet de auto hen in de steek en in 2016 stonden ze niet aan de start. Voor hen valt er dus nog veel te leren in de klassementsproeven. Ook voor Khalid Al Qassimi en Chris Patterson gaat het vooral om ervaring opdoen. Voor de coureur uit Abu Dhabi, voor wie het de eerste rally sinds Spanje 2016 is, is het een eerste kennismaking met de Citroën C3 WRC in een wedstrijd. Khalid heeft zeven keer deelgenomen in Portugal waar hij drie keer in de punten eindigde toen de wedstrijd nog in de Algarve plaats vond.



HET COMMENTAAR VAN DE TEAMDLEDEN
YVES MATTON, DIRECTEUR VAN CITROËN RACING: “Tijdens de Tour de Corse stonden we nog met drie auto's aan het vertrek, nu gaan we nog een stapje verder met een vierde Citroën C3 WRC aan de start van de Rally van Portugal. Een mooie prestatie waarvoor ons technisch team alle lof verdient. Om verschillende redenen vielen de resultaten de afgelopen twee races tegen. Bij deze zesde manche is de opdracht aan onze rijders om de finish te halen en we hopen dat we ons met twee C3 WRC in de top 5 van het algemeen klassement kunnen nestelen.

LAURENT FREGOSI, TECHNISCH DIRECTEUR: “Het feit dat één van onze auto's van de weg is geraakt in Argentinië heeft verder geen invloed gehad op onze voorbereiding voor Portugal omdat het niet om dezelfde chassis gaat. In de voorbereiding op deze rally en de volgende hebben onze vier rijders een extra trainingsdag gehad op Sardinië. We richten ons vooral op de verdere ontwikkelingen van de gebruikelijke zaken: ophanging, afstellen van het centraal differentieel, bandenkeuze...”

KRIS MEEKE: “Niet te geloven wat ons in Argentinië allemaal overkomen is. Niets ging zoals gepland. Zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Ik voel me in orde voor Portugal, het vertrouwen moet van zelf weer komen. Ik denk dat we op de goede weg zijn met hetgeen we gedaan hebben in de laatste trainingssessies. Ik ben blij dat ik aan de start sta van deze rally. Ik heb natuurlijk goede herinneringen aan mijn overwinning in 2016. En de passie van het publiek voor onze sport zorgt voor een aparte ambiance. Het parcours is behoorlijk gewijzigd. We zullen meestal van vooraf aan moeten beginnen met de notities. We moeten supergeconcentreerd zijn vanaf de eerste verkenningen.”
Aantal deelnames aan deze rally: 3
Beste resultaat: 1e (2016)

CRAIG BREEN: "Net als in Argentinië, tast ik een beetje in het duister. Voor de editie 2016 had ik de verkenningen gedaan maar dat is toch iets anders dan de ervaring van de race zelf. Ik weet dat ik nog progressie moet boeken op dit soort terrein. Ik voel me er van huis uit minder op mijn gemak dan op een snelle ondergrond, zoals in Polen en Finland. De trainingen op Sardinië deze week zijn positief verlopen. We zijn blijven werken met daarbij gebruikmakend van onze ervaringen in Argentinië. In Portugal zal de Citroën C3 WRC nog beter zijn!”
Aantal deelnames aan deze rally: 4
Beste resultaat: 25e (2009)

STÉPHANE LEFEBVRE: "In tegenstelling tot de vorige rally's, denk ik dat ik nu wel een goede terreinkennis heb. Met mijn deelnames in de Citroën DS3 R5 en in de DS3 WRC, heb ik genoeg ervaring opgedaan op deze wegen. De klassementsproeven zijn schitterend als de wegen breed en snel zijn. Vooral die van Amarante, de langste van de rally, spreekt mij erg aan. Bovendien reken ik zeker op een goede startpositie voor de eerste dag waarvan ik zoveel mogelijk ga proberen te profiteren!"
Aantal deelnames aan deze rally: 3
Beste resultaat: 15e (2015)

KHALID AL QASSIMI: "Na meer dan zes maanden niet geracet te hebben in het WRC, is mijn voorbereiding op de Rally van Portugal van groot belang. Dit is mijn eerste deelname met de nieuwe Citroën C3 WRC en ik weet dat het weer een treetje hoger is in vergelijking met de vorige seizoenen. Het is mijn doel om geleidelijk aan zelfvertrouwen te tanken tijdens de klassementsproeven, zonder grote risico's te nemen. Ik kijk er naar uit om te starten in één van mijn favoriete rally's. Dankzij het enthousiaste Portugese publiek heerst er altijd een speciale atmosfeer, vooral bij de bult van Fafe!”
Aantal deelnames aan deze rally: 7
Beste resultaat: 8e (2009)



IN HET KORT
• 19 klassementsproeven met een totale afstand van 349,17 km
• 8 overwinningen voor Citroen in de Rally van Portugal (een record gedeeld met Lancia). Behaald door Francisco Romãozinho (DS 21 – 1969), Armindo Araùjo (Saxo Kit-Car – 2003 en 2004, buiten het WRC), Sébastien Loeb (C4 WRC – 2007 en 2009), Sébastien Ogier (C4 WRC – 2010 en DS 3 WRC – 2011) en Kris Meeke (DS 3 WRC – 2016)
• 11 keer de snelste tijd voor de C3 WRC sinds het begin van het seizoen
• 600° C als optimale bedrijfstemperatuur voor de remmen van een C3 WRC

TERUGBLIK: RALLY VAN PORTUGAL 2010
Na het behalen van het FIA Junior World Rally Championship in 2008 met een Citroën C2 Super 1600, reed Sébastien Ogier het volgende seizoen in een C4 WRC, waarmee hij zijn eerste podiumplaats behaalde op de Acropolis tijdens de Rally van Griekenland. In 2010 gaat zijn ontwikkeling verder met een seizoensstart die gekenmerkt wordt door regelmaat. Vijfde in Zweden, derde in Mexico, zesde in Jordanië, vierde in Turkije vierde en tweede in Nieuw-Zeeland, waar hij in de buurt kwam van de bovenste trede van het podium. In Portugal profiteerde hij van de startvolgorde en was Sébastien Loeb te snel af met een verschil van slechts 7,9 s.

Top