Doorgaan

PLUG-IN HYBRIDE AUTO’S NIET INTERESSANT? ZEKER WEL!

18/06/2021
Nederland gaat massaal aan de stekker. De focus ligt weliswaar op volledig elektrische auto’s, maar vlak de plug-in hybride zeker niet uit! Je hoort wel eens dat plug-in hybriden niet meer interessant zijn. En inderdaad, de enorme fiscale voordelen van voorheen (een extra lage bijtelling en volledige vrijstelling van de MRB) zijn grotendeels verleden tijd. Wie zich echter ook maar een beetje in de materie verdiept zal snel ontdekken dat plug-in hybriden juist nu heel goed helpen bij het verlagen van de uitstoot én de kosten.

Van euforie naar misère
In 2013 stond de leasemarkt op zijn kop toen zakelijke rijders een plug-in hybride konden rijden met 0% bijtelling. Dat leverde een fiscaal voordeel op van vele duizenden euro’s. Je was gek als je zakelijk geen stekkerhybride ging rijden. Al snel veranderde de euforie in misère. Het brandstofverbruik was in de praktijk vaak hoger, omdat de plug-ins van toen een relatief lage elektrische range hadden en veel berijders hun auto simpelweg niet aan de stekker hingen. Ze maakten daarnaast nauwelijks gebruik van de hulpsystemen die zoveel mogelijk elektrisch rijden stimuleerden. Het emissievriendelijke potentieel van de plug-in hybride werd kortom bepaald niet optimaal benut.

Ideaal

Dat was toen, nu fast forward naar 2021, het jaar waarin plug-in hybriden weer helemaal hot zijn. Waarom? Het land staat inmiddels vol laadpalen en de range van plug-in hybriden is hoger dan voorheen waardoor je nog langer emissievrij kunt rijden in de stad. Een mooi voorbeeld is de Citroën C5 Aircross SUV Hybrid, waarmee je op een volle accu tot wel 55 km* volledig elektrisch kunt rijden en daarmee verreweg de meeste dagelijkse trips emissievrij kunt afleggen. En als je de accu zo veel mogelijk thuis en op het werk laadt, én slim omgaat met de energieopwekkende boordsystemen, kun je vaker elektrisch rijden dan je denkt. Een stekkerhybride is een ideaal alternatief voor mensen die emissievriendelijk willen rijden én zonder laadstress lange ritten willen maken naar verre bestemmingen.

Plug-in hybriden zakelijk én privé interessant
En de financiële voordelen dan? Het fiscale feestje van weleer is weliswaar verleden tijd, maar plug-in hybriden zijn nog steeds heel aantrekkelijk. Waarom? Door de zeer lage CO2-uitstoot rekent de overheid voor een PHEV maar een fractie van de BPM (aanschafbelasting) die wel op vergelijkbare auto’s zónder stekker wordt geheven. Hierdoor rijd je in veel gevallen een extra krachtige en luxe stekkerhybride mét automaat voor minder geld dan een vergelijkbaar model op alleen benzine of diesel. Een lagere consumentenprijs resulteert overigens automatisch in een lagere bijtelling. En voor privé-rijders is een plug-in hybride óók interessant. Door de lage BPM zijn de aanschafprijzen aantrekkelijk en tot 2025 krijg je 50% korting op de wegenbelasting. En als je slim stekkert, rijd je schoon en ultrazuinig van A naar B. Plug-in hybriden zijn dus helemaal zo gek nog niet!

Meer weten over de plug-in hybriden van Citroën? Maak hier kennis met de voordelen.
*) De vermelde waarden voor brandstofverbruik en CO2 -emissie voldoen aan de WLTP-testprocedure, op basis waarvan nieuwe voertuigen sinds 1 september 2018 typegoedkeuring krijgen. De vermelde waarden voor brandstofverbruik en CO2-emissie kunnen variëren afhankelijk van de werkelijke gebruiksomstandigheden en verschillende factoren, zoals: specifieke uitrusting, opties en bandenformaat. Neem contact op met uw Citroën-vestiging voor meer informatie of stel uw auto samen in onze car configurator om de CO2 --emissie, het BPM bedrag en daarmee de totale prijs van uw auto te bepalen. Vraag uw Citroën-vestiging altijd naar de laatste (prijs)informatie