Verwijzing in seconden
Citroen-Racing-Victoire-WRC_747x400

SÉBASTIEN OGIER EN JULIEN INGRASSIA BEHALEN DE 100E OVERWINNING VAN CITROËN IN HET WRC!

Sébastien Ogier en Julien Ingrassia kwamen na een heroïsche laatste etappe van deze Rally van Monte Carlo in hun C3 WRC als winnaar over de finish met de kleinste voorsprong ooit in de geschiedenis van deze befaamde rally. Een marge die de intensiteit van de strijd, maar ook de kwaliteit van de geleverde prestatie weerspiegelt! Een overwinning die voor Citroën Racing de honderdste overwinning in het WRC betekent, in het jaar dat het merk zijn honderdjarig bestaan viert.

 

  • Om in de laatste proef van 13,58 km, van de in totaal 324 km aan Special Stages, met een voorsprong van slechts 4/10 van een seconde de strijd aan te gaan, is heel wat koelbloedigheid nodig. Te meer als een probleem met het gaspedaal de concentratie van rijder en navigator verstoort. Maar met zes wereldtitels op hun naam weten Sébastien Ogier en Julien Ingrassia als geen ander hoe ze met een dergelijke, adrenalinerijke situatie moeten omgaan. Dat bewezen ze vandaag eens te meer. Met een tweede tijd in deze laatste proef tussen La Cabanette en de Col de Braus behaalden ze met een voorsprong van 2,2 seconden hun zevende overwinning in het prinsdom, hun zesde op rij, en dat bij hun eerste deelname in de C3 WRC! Hiermee zijn ze bovendien mederecordhouders voor wat betreft het aantal overwinningen in deze beroemde rally en bevestigen Sébastien en Julien dat ze hun nieuwe auto al uitstekend aanvoelen.

 

  • Deze uitzonderlijke prestatie is ook het honderdste succes van Citroën Racing in het wereldkampioenschap rally, bijna 20 jaar na de eerste overwinning van de Xsara Kitcar in de Rally van Catalonië 1999 met achter het stuur de helaas te vroeg overleden Philippe Bugalski en navigator Jean-Paul Chiaroni die momenteel binnen het team werkzaam is als coördinator Verkenningen en Weer. Een historische prestatie van een merk dat langdurig op het hoogste niveau in deze sport acteert, iets wat weinig andere merken kunnen zeggen.

 

  • Zich bewust van de risico's van deze rally begon het Franse duo bedachtzaam aan de strijd. Maar na de twee nachtelijke proeven van de donderdagavond lagen ze al tweede. De volgende middag (SS 7) namen ze de koppositie over, met name dankzij twee snelste tijden (SS 5 en SS 6) op de nieuw uitgezette proeven Curbans – Piégut (18,47 km) en Valdrome - Sigottier 2 (20,04 km). De 2 seconden voorsprong van de vrijdagavond wisten Sébastien en Julien meer dan te verdubbelen op de proef Agnières-en-Dévoluy – Corps (29,82 km), de eerste Special Stage van de zaterdag en de langste van het weekend, ondanks het vele ijs op het parcours. Deze voorsprong wisten ze vervolgens te behouden zodat ze met een marge van 4,3 seconden aan de laatste dag konden beginnen. Ze wisten alle aanvallen van de concurrenten stuk voor stuk af te slaan om hen tot in de laatste hectometers van de laatste proef voor te blijven.

 

  • Esapekka Lappi en Janne Ferm moesten zaterdagmorgen door een kleine motorstoring de strijd staken. Ze waren de rally echter uitstekend begonnen en lagen donderdagavond op een briljante vierde plek. Het bewijs dat Citroën Total WRT een juiste beslissing had genomen door naast Sébastien Ogier en Julien Ingrassia voor dit duo te kiezen. Met een voor hen waarschijnlijk gunstige startvolgorde in Zweden zal er ook daar rekening met hen gehouden moeten worden.
Top