Verwijzing in seconden

25 - 28 OKTOBER 2018

54E RALLY RACC CATALUNYA COSTA DAURADA RALLY DE ESPAÑA

54E RALLYRACC CATALUNYA COSTA DAURADA RALLY DE ESPAÑA

EEN HISTORISCHE OVERWINNING!

Sébastien Loeb en Daniel Elena behaalden na een bloedstollend spannende wedstrijd de 79e overwinning in hun glansrijke rallycarrière. Met deze winst bewees het Citroën Total Abu Dhabi WRT, dat nooit bij de pakken was gaan neerzitten, zijn grote waarde.

VERLOOP VAN DE RALLY

De enige keer dat Sébastien Loeb een gedurfde backflip op het finishpodium van een rally maakte, was tijdens de Tour de Corse 2004 waar hij zijn eerste WK-titel vierde. Door dezelfde sprong gisteren opnieuw uit te voeren benadrukte de voormalig turner het historische karakter van deze overwinning die hij tijdens de laatste wedstrijd van zijn deeltijdprogramma van dit jaar wist binnen te halen, zes jaar na zijn laatste volledige seizoen in het WRC. De al reeds achtvoudig winnaar van deze rally (onafgebroken van 2005 t/m 2012) had sinds 2012 niet meer aan deze wedstrijd meegedaan. Maar zijn drie snelste tijden in Mexico, waar hij zelfs enige tijd de koppositie innam, en de drie snelste tijden in Corsica bewezen dat met Sébastien Loeb rekening gehouden moest worden. Perfect ondersteund door zijn trouwe navigator Daniel Elena liet de negenvoudig WRC-wereldkampioen dat op een niet mis te verstane wijze blijken: hij bewees eens te meer zijn aanpassingsvermogen, stelde samen met het team de C3 WRC steeds beter af en sloot de eerste etappe op gravel als vierde af, op slechts 0,5 s van de derde en 3,4 s van de tweede plaats. Mede dankzij een derde tijd (+2,0 s) en vervolgens een tweede (+2,9 s) in de beslissende SS van La Fatarella - Vilalba (38,85 km). Craig Breen, die op een gegeven moment op een solide vijfde plaats lag op 0,7 s van zijn gelauwerde teamgenoot, eindigde deze etappe, na een spin, als achtste. Maar op zaterdag moest het moeilijkste nog komen voor Loeb. De klassementsproeven op het kletsnatte asfalt, omstandigheden die hij de afgelopen vijf jaar in de rallysport niet meer was tegengekomen, vereisten enige gewenning. Maar ook onder deze omstandigheden deed hij iedereen versteld staan: na in eerste instantie de kat uit de boom gekeken te hebben, wist hij op SS12 (21,26 km), in het heetst van de strijd om de titel, de snelste tijd te noteren. Daarmee klom hij op naar de derde plaats het klassement, op slechts 3,3 s van de tweede en 8,0 s van de eerste plaats. Craig Breen viel helaas terug naar een negende positie, na twee nieuwe spins. De laatste etappe zou dus beslissend worden voor het eindpodium en het Citroën Total Abu Dhabi WRT wist 's morgens vroeg al een belangrijke slag te slaan! Het team wist perfect te anticiperen op de steeds droger wordende Catalaanse wegen. Sébastien Loeb was namelijk de enige die tijdens de eerste proef al vier slicks met een harde compound liet monteren. Twee snelste tijden later kwam hij halverwege de dag als leider terug in de paddock, met 7,1 s voorsprong op de nummer twee! Ondanks een spannend moment (de motor sloeg af op een rotonde op SS17) wist de Elzasser de concurrentie achter zich te houden en met een marge van 2,9 s zijn 79e overwinning van zijn WRC-carrière binnen te slepen, vijf jaar na zijn laatste winst (Argentinië 2013). Dankzij deze ongelooflijke prestatie wisten Les Rouges het eerste succes van het seizoen en het 99e in hun rijke geschiedenis in het wereldkampioenschap rally te behalen. Craig Breen eindigde als negende en Khalid Al Qassimi sloot zijn laatste rally van het seizoen als 21e af. Op gravel kwam hij gaandeweg steeds beter in zijn element en op asfalt deed hij veel kostbare ervaring op.

4 - 7 OKTOBER 2018

44E RALLY VAN GROOT-BRITTANNIË

Met de besten mee

Het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, dat met Craig Breen lang in de strijd was voor het podium, kan tevreden terugkijken op de prestaties van de C3 WRC in Groot-Brittannië. De auto toonde zich opnieuw competitief op een terrein waarop de grip voortdurend wisselt.



44E RALLY VAN GROOT-BRITTANNIË

VERLOOP VAN DE RALLY

Anders dan gebruikelijk is het in de Rally van Groot-Brittannië voordeliger om vooraan in de startvolgorde te mogen vertrekken, omdat het drassige parcours na de eerste deelnemers al snel in één grote modderpoel verandert. Met hun respectievelijk tiende en elfde starttijd op het wegparcours van vrijdag behoorden Mads Østberg en Craig Breen tot de laatst vertrekkende WRC-equipes, waarmee ze bepaald niet in het voordeel waren. Toch wist Craig Breen, gesterkt door zijn vertrouwen in de tractie en het rijgedrag van de C3 WRC, in de buurt te blijven van de top van het klassement. Hij eindigde 's avonds als zesde op minder dan 13 seconden van de vierde plaats. Østberg had meer last van de omstandigheden en bracht het tot de achtste plaats in het tussenklassement. Craig Breen bevestigde zijn goede vorm op zaterdag en schreef 's middags twee klassementsproeven op zijn naam (SS15 en SS18), zodat hij die dag op slechts twee seconden achter de klassementsleider eindigde. Het hele team overtuigde door zijn prestaties, want ook Mads Østberg kwam sterk terug met een snelste tijd en een indrukwekkende serie van drie tweede plaatsen op rij (SS12, SS13 en SS14), met een vijfde plaats aan het eind van de dag als resultaat. De rijders van het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team waren dus vastberaden om hun leidersrol tot het einde vol te houden! Zondag gingen ze dan ook vanaf de vroege ochtend direct vol in de aanval op het spekgladde parcours. Door een klein foutje in het heetst van de strijd moest Craig Breen de strijd om het podium echter opgeven, maar hij wist toch nog een mooie vierde plaats op zijn naam te zetten. Mads Østberg, die eveneens in de fout ging, moest genoegen nemen met een achtste plaats.

13 - 16 SEPTEMBER 2018

7e Rally van Turkije

7E RALLY VAN TURKIJE

7e Rally van Turkije

De wederom competitieve C3 WRC zag net als zijn concurrenten zijn betrouwbaarheid helaas zwaar op de proef gesteld worden door het regelmatig slopende karakter van het terrein.

VERLOOP VAN DE RALLY

Het was een weekend van primeurs: de eerste Rally van Turkije in het WRC met Marmaris als uitvalsbasis en ook de eerste keer dat Craig Breen de leiding pakte in een WRC-rally. De Ier was op vrijdag namelijk de snelste op de openingsproef van meer dan 38 km. De kalm en berekenend rijdende Breen stond hiermee aan het einde van de eerste dag op de tweede plaats in het klassement op slechts 6,3 seconden van de leider, op de voet gevolgd door de eveneens goed begonnen Mads Østberg op de derde plaats (op 8,2 seconden). Dat dankte Østberg met name aan zijn tweede tijd in SS3, op slechts 2,1 s over bijna 22 km van de leider in het kampioenschap. Onze twee equipes reden voorzichtig om de grootste obstakels te vermijden, maar verloren 's middags helaas allebei tijd door een lekke band. Breen overkwam dat twee keer en viel daardoor terug naar een achtste plek, terwijl het slopende karakter van de rallypiste de op dat moment nog als vijfde geklasseerde Østberg een wieldraagarm kostte en Khalid Al Qassimi moest opgeven met een defecte turbo. De pistes van zaterdag bleken echter nog meer te vergen van alle WRC-auto's van de nieuwe generatie, die sinds hun introductie vorig jaar nog niet eerder zo zwaar op de proef werden gesteld. De auto's van het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team waren hier helaas geen uitzondering op. De piste had het door het vermogen van de auto's uit de koningsklasse van het WRC zwaar te verduren, waardoor de vrijkomende stenen en ondergrond al snel hun vernietigende uitwerking kregen. Mads Østberg moest zijn auto aan de kant zetten met een defecte turbo terwijl de ondanks een ongunstige startvolgorde (2e) nog naar een zesde positie opgeklommen Craig Breen zijn auto in vlammen zag opgaan en daardoor zijn rally moest staken. De rally kende op zondag toch nog een positief einde dankzij Mads Østberg die drie keer op rij een tweede tijd liet noteren en Khalid Al Qassimi die enkele punten voor het constructeurskampioenschap wist binnen te halen.

16 - 19 AUGUSTUS 2018

16e RALLY VAN DUITSLAND

16e RALLY VAN DUITSLAND

EEN COMPETITIEVE C3 WRC

Het Citroën Total Abu Dhabi WRT-team had weinig geluk in Duitsland. Maar met één snelste tijd en meerdere veelbelovende prestaties liet het team eens te meer de kwaliteiten van de C3 WRC zien.



VERLOOP VAN DE RALLY

De Citroën C3 WRC, die vorig jaar in Duitsland als tweede eindigde, bewees ook dit jaar zijn hoge prestatieniveau, zonder dit in klinkende resultaten om te kunnen zetten. Craig Breen, die vrijdag het nadeel had om op deze snel met zand en modder besmeurde wegen als tiende te moeten starten, was aan het begin van de rally een van de weinigen die last had van een hevige lokale onweersbui (SS3) waardoor hij een dikke 15 seconden verloor. Daarmee eindigde hij de eerste dag als achtste. Mads Ostberg, die de C3 WRC op deze ondergrond nog goed moest leren kennen, lag op een elfde plaats, na een spin op SS3 en een lichte motorstoring 's middags. Maar Craig Breen gaf de moed niet op en begon zaterdag, op nota bene de zwaarste etappe van het weekend, aan een fraaie inhaalrace met snelle tijden op de twee proeven op de legerbasis van Baumholder die gekenmerkt worden door de bijzonder hobbelige betonnen ondergrond. Een inhaalrace die werd bekroond met meerdere goede tijden, waaronder een snelste tijd op SS11. Craig klom op naar een zesde plaats. In zijn jacht op de vijfde plek maakte hij op de laatste proef van de zaterdag helaas een stuurfout. Daardoor sloot hij de dag af als tiende, vlak achter Mads Ostberg die steeds beter in zijn ritme kwam. Een derde tijd op proef 11, ex aequo met de toekomstige winnaar van de rally, was daarvan het bewijs. Maar helaas werd de zondag fataal voor de Noorse rijder van Les Rouges: al in de eerste proef raakte hij van de weg. Craig had weer snel het juiste tempo te pakken en eindigde als zevende. Op de Power Stage liet hij zien wat hij waard was door een vierde tijd te noteren. Hij bleef slechts 4,2 s achter de vijfvoudig wereldkampioen die met de andere kampioenskandidaten in een hevige strijd was verwikkeld om de bonuspunten.

26 - 29 JULI 2018

Citroën Racing: 75e Rally van Finland

75E RALLY VAN FINLAND

HARD WERKEN WORDT BELOOND

Het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team dat zich al richt op het volgende seizoen, zag zijn keuzes worden beloond met een tweede plaats voor een in topvorm zijnde Mads Østberg. Deze derde podiumplaats van het seizoen, na de tweede en derde plek op het ereschavot in respectievelijk Zweden en Mexico, bevestigt het bijzonder hoge prestatieniveau van de C3 WRC.



VERLOOP VAN DE RALLY

Met reeds vier zeges (2008, 2011, 2012 en 2016) op zak in dit snelheidsparadijs, waarbij een nauwkeurig sturende auto die de rijders op gemak stelt van groot belang is, hebben Les Rouges al vaak hun kwaliteiten laten zien op het atypische parcours van deze rally. De editie van 2018 was daarop geen uitzondering! Al bij de shakedown liet Mads Østberg, die naar zijn mening in deze rally nooit eerder over zo'n goede auto beschikte (en dat wil wat zeggen na dertien deelnames), een toptijd noteren, op de voet gevolgd door Craig Breen. Het was duidelijk dat er dit weekend rekening moest worden gehouden met deze twee rijders. De Noor bezette vanaf SS2 de tweede plaats in het klassement alvorens in SS4 op te klimmen naar de eerste plaats dankzij een eerste snelste tijd. Met twee nieuwe snelste tijden wist hij gedurende vier klassementsproeven de leiderspositie te behouden om uiteindelijk dag 1 van de rally af te sluiten met een tweede plaats overall, op slechts 5,8 s van de latere winnaar Tänak. Craig Breen verloor ondertussen 47,8 s door een lekke band (SS2) en verspeelde daarmee zijn kansen op een goed eindklassement. Hij kon daardoor namelijk niet profiteren van een gunstige startvolgorde, maar moest de volgende twee dagen als derde van start gaan, wat nadelig is op de Finse gravelpaden die naarmate ze vaker bereden worden meer grip bieden. Maar zodra de omstandigheden gunstig waren, liet de Noord-Ier geen kans onbenut om te laten zien wat hij waard is, door de beste tijd neer te zetten in SS8 en een zeer snelle laatste klassementsproef (de Power Stage) te rijden (slechts +1,7 s op 11,12 km). Daardoor wist hij toch nog op een achtste plaats in het eindklassement te eindigen. Bij zijn tweede rally van dit seizoen na die van Argentinië was Khalid Al Qassimi door een fout op zaterdagochtend genoodzaakt om de rally voort te zetten onder het Rally 2-reglement. Ondertussen zette Mads Østberg op zaterdag de rally op dezelfde voet als de vorige dag voort. Hij wist uiteindelijk een voorsprong van 5,4 s te behouden op de continu aanvallende Jari-Matti Latvala, drievoudig winnaar van de rally, ondanks de handicap van het gewicht van een extra reservewiel in de auto. Een nieuwe snelste tijd, zijn vierde van het weekend, liet bij het hervatten van de strijd op zondag geen twijfel bestaan over de intenties van de 30-jarige Scandinaviër: tot aan het einde van de rally wist hij Latvala achter zich te houden met als resultaat de tweede plaats op het podium, na twee derde plaatsen (2013 en 2015) zijn beste eindklassement in deze legendarische rally.

7 - 10 JULI 2018

Citroën Racing: 15e Rally van Sardinië

15E RALLY VAN SARDINIË

EEN RESPECTABEL TEAMRESULTAAT

Nadat snel duidelijk werd dat de equipes van het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team hun posities moesten verdedigen, werd het voor het team een kwestie van foutloos en regelmatig rijden, met als resultaat een vijfde en zesde plaats.



VERLOOP VAN DE RALLY

Een goede tijd in de eerste etappe op gravel is van cruciaal belang. De uitslag bepaalt in omgekeerde volgorde de startvolgorde van de twee volgende wedstrijddagen en wie pech heeft, rijdt op beide dagen voorop om zo de piste schoon te vegen voor de volgende deelnemers. Maar het in dit seizoen anders zo droge eiland werd op vrijdag verrast door regen waardoor de zaken voor het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team ineens een stuk gecompliceerder werden. Onder natte omstandigheden, waarbij het parcours naarmate het vaker bereden is steeds modderiger wordt, is het juist niet voordelig om later te starten (Craig Breen als 8e en Mads Østberg als 10e). Het team gaf zich echter niet gewonnen, zoals bleek uit de twee op één na snelste tijden van Mads (SS2 en SS9) in het heetst van de strijd. Het bewijs dat de Noor de handling van de C3 WRC inmiddels goed onder de knie heeft. Door kleine tegenslagen voor Mads (het raken van een steen in SS4) en Craig (een gemiste bocht in SS2 en SS7 en drie keer uitvallen van de motor in SS6) en een niet ideale bandenkeuze bij de twee klassementsproeven van Tergu naar Osilo zat er voor de twee rijders op vrijdag niet meer in dan een respectievelijk vijfde en zevende plaats. Doordat het weer op zaterdag opknapte waardoor het parcours opdroogde, fungeerden de beide equipes als schoonvegers voor de andere deelnemers en hadden ze geen andere keuze dan het consolideren van hun posities. Daarom speelden ze in de klassementsproeven op zaterdagmiddag, die erom bekend staan veel van de banden te vergen, op zeker door twee reservewielen mee te nemen. Mads Østberg kon niettemin nog lang uitzicht houden op de vierde plaats maar moest uiteindelijk genoegen nemen met een vijfde plaats overall, na twee zesde plaatsen in Zweden en Portugal het beste resultaat voor de Noor met de C3 WRC. Craig Breen maakte de respectabele prestatie van het team compleet met een zesde plaats in een rally waarin hij ten opzichte van zijn rivalen nog weinig ervaring had.

17 - 20 MEI 2018

Citroën Racing: 52e Rally van Portugal

52E RALLY VAN PORTUGAL

EEN EERSTE ETAPPE MET GROTE GEVOLGEN

De Rally van Portugal begon op vrijdag goed voor het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team met het winnen van drie van de zes echte klassementsproeven. Maar na drie lekke banden waren de kansen voor een podiumplaats op de eerste rallydag al verkeken, zodat de equipes de rest van het weekend nog slechts als schoonvegers konden fungeren.



VERLOOP VAN DE RALLY

De klassementsproeven van het WRC kennen weinig geheimen voor de ingenieurs van het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team. Zij kwamen dus al vlug tot de conclusie dat die van vrijdag, waarop de omstandigheden vaak snel verslechteren, al beslissend zouden kunnen worden voor de rest van het weekend. Die voorspelling kwam uit en hoewel Les Rouges in tegenstelling tot veel andere teams alle drie door hen ingezette C3's WRC de eindstreep zagen halen, hadden de drie lekke banden nadelige gevolgen voor het eindresultaat van dit rallyweekend. Het begon allemaal goed met een vol zelfvertrouwen rijdende Kris Meeke die na de eerste klassementsproef derde lag in het klassement, op 2,2 s van de leider. Door de tweede klassementsproef te winnen nam hij zelfs gedurende één proef de kop in het klassement. Een kunststukje dat hij met een nieuwe snelste tijd in SS5 wist te herhalen. De Britse rijder kon zich op dat moment rekenen tot de favorieten voor de eindzege. Maar ook Craig Breen liet zich niet onbetuigd en liet op zijn beurt de snelste tijd noteren in SS6, waarin Kris Meeke lek reed. Dat laatste zou met een sisser afgelopen kunnen zijn als het hem in SS7 niet nogmaals was overkomen. Ook Craig, op dat moment op 4,4 s van de leider, kreeg na het raken van een van de vele losgereden keien te maken met een lekke band. Meeke was genoodzaakt om de lange verbindingsetappe en twee Super Special Stages af te leggen op slechts drie goede wielen en Breen moest tijdens de klassementsproef stoppen om zijn wiel te verwisselen, waardoor er voor de twee op de eerste avond niet meer in zat dan een zevende en achtste plaats, op respectievelijk 1’18’’7 en 2’27’’3. Mads Østberg maakte op zijn beurt met een zesde plaats een veelbelovend debuut op gravel met de C3 WRC. Maar omdat de equipes de twee volgende dagen verplicht waren om vooraan te starten en dus het parcours schoon te vegen voor de anderen, moesten Mads Østberg en Craig Breen uiteindelijk genoegen nemen met een zesde en zevende plaats overall terwijl Kris Meeke zaterdag helaas crashte en uitviel.

26 - 29 APRIL 2018

Citroën Racing: 38e Rally van Argentinië

38E RALLY VAN ARGENTINIË

NUTTIGE UPGRADES VOOR DE C3 WRC

Door een lekke band werden de inspanningen van het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team net niet beloond met een podiumplaats. Het team kan niettemin tevreden zijn met opnieuw een belangrijke rol voor de C3 WRC, waarbij de onlangs gehomologeerde wijzigingen aan de achterwielophanging goed bleken uit te pakken.



VERLOOP VAN DE RALLY

Na een podiumplaats (3e) bij zijn eerste WRC-deelname in 2014 en zijn eerste zege in een WRC-rally een jaar later kan het niet anders zijn dan dat Kris Meeke zich thuis voelt in deze rally. Dat liet de Noord-Ierse rijder dan ook snel zien met zijn vertrouwde C3 WRC, die voor deze gelegenheid was voorzien van een nieuwe achterwielophanging. Op het moment van de service halverwege de eerste dag stond hij derde, door onder meer twee keer achter elkaar de op één na snelste tijd te rijden. 's Middags wist hij zelfs op te klimmen naar een tweede plek op 22,7 s van de leider aan het einde van de eerste dag. Craig Breen eindigde de dag op een zesde plaats overall, op slechts 4,8 s van de vijfde plaats. Zijn goede prestaties (twee keer een derde tijd) werden enigszins gemaskeerd door een tijdstraf van 10 seconden vanwege een te late passage bij een tijdcontrole. Helaas kwam de rally de volgende dag voor hem tot een voortijdig einde door een crash, terwijl hij bij de eerste doorkomst van de klassementsproef van Cuchilla Nevada naar Rio Pintos - de langste van het weekend - tot dat moment even snelle tijden liet noteren als de latere winnaar van de rally. Tot dat moment leverde Craig een overtuigende prestatie nadat vorig jaar zijn eerste deelname aan deze rally al heel vroeg op een teleurstelling uitliep. Kris Meeke, zich bewust van het belang van een podiumplaats voor het team, probeerde niet uit alle macht zijn tweede positie te verdedigen tegen de oprukkende Neuville maar had met 16,2 s voorsprong op de vierde plaats de derde positie stevig in handen, tot hij bij de tweede doorkomst van dezelfde klassementsproef lek reed. Met een tijdverlies van bijna 2,5 minuut ging voor de met de Union Jack getooide C3 WRC, tot op dat moment snel en constant, de derde podiumplaats van dit seizoen voor het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team in rook op. Maar het team liet op zondag ondanks de frustraties toch weer zijn karakter zien, om zich vervolgens direct te kunnen focussen op de volgende rally op de WRC-kalender. Khalid Al Qassimi, die zijn eerste wedstrijd van het jaar reed met de C3 WRC na een lange periode van afwezigheid in conventionele rally's, droeg met zijn veertiende plaats in de rally zijn steentje bij in de jacht naar punten voor het constructeurskampioenschap.

5 - 8 APRIL 2018

Citroën Racing: 61e Tour de Corse

61E TOUR DE CORSE

GENOEG SNELHEID, MAAR WEINIG SUCCES VOOR DE C3 WRC

Het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team dat zich al richt op het volgende seizoen, zag zijn keuzes worden beloond met een tweede plaats voor een in topvorm zijnde Mads Østberg. Deze derde podiumplaats van het seizoen, na de tweede en derde plek op het ereschavot in respectievelijk Zweden en Mexico, bevestigt het bijzonder hoge prestatieniveau van de C3 WRC.



VERLOOP VAN DE RALLY

Als echte asfaltspecialist heeft Sébastien Loeb al spectaculaire prestaties laten zien op het Île de Beauté, zoals in 2005 waarin hij in elke klassementsproef van de rally iedereen te snel af was. Tien jaar na zijn laatste deelname op Corsica liet hij zien nog steeds tot de snelsten te behoren door in de geduchte eerste klassementsproef van La Porta naar Valle di Rostino (49,03 km) slechts 9,7 s langzamer dan de winnaar te klokken. Omdat deze klassementsproef sinds 2016 deel uitmaakt van de rally profiteerden de andere deelnemers van hun kennis van het extreem bochtige parcours, maar Loeb moest volledig vertrouwen op de door zijn navigator opgelezen pacenotes. Dat hij als negende moest vertrekken bracht hem deze keer ook geen voordeel, omdat er na elke passage meer steentjes en grond op het asfalt kwamen te liggen. Helaas liet hij zich aan het begin van de volgende proef door de koude banden verrassen, waardoor er voor de negenvoudig wereldkampioen een voortijdig einde kwam aan de rally. Het was nu de beurt aan Kris Meeke om de naam van het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team hoog te houden en dat deed hij met verve door de eerste dag - dankzij een tweede en een derde tijd in de klassementsproeven - op de derde plaats in het tussenklassement te eindigen, op slechts 5,1 seconden van de tweede plaats. Terwijl Sébastien Loeb de volgende dag bij zijn terugkeer onder het Rally 2-reglement op spectaculaire wijze het potentieel van de C3 WRC op asfalt liet zien, getuigde ook Kris Meeke van een uitstekende vorm door op te klimmen naar de tweede plaats ex aequo. Helaas raakte hij in de laatste klassementsproef van de zaterdag van de weg door een fout in de pacenotes. Door op zondag onder het Rally 2-reglement een tweede tijd neer te zetten en vervolgens als derde te eindigen in de Power Stage was Kris Meeke toch in staat tot aan het einde van de rally de kwaliteiten van de auto te laten zien, net als Sébastien Loeb die op slechts 2,2 s van de snelste tijd tweede werd in de altijd fel bevochten Power Stage.

BEKIJK IN DE VIDEO DE HOOGTEPUNTEN VAN DE TOUR DE CORSE, EEN VAN DE ZWAARSTE WEDSTRIJDEN VAN HET KAMPIOENSCHAP

6 - 11 MAART 2018

Citroën Racing: 18e Rally van Mexico

18E RALLY VAN MEXICO

EEN PRESTATIE VAN FORMAAT!

Met de terugkeer van het bijna perfect rijdende legendarische duo Loeb-Elena en een tweede podiumplaats op rij dankzij Kris Meeke en Paul Nagle heeft het Citroën Total Abu Dhabi WRT op het Mexicaanse gravel een geweldige prestatie geleverd, waarmee het team verder is opgeklommen richting de tweede plaats in het wereldkampioenschap constructeurs.



VERLOOP VAN DE RALLY

Met zes zeges in Mexico (2006, 2007, 2008, 2010, 2011 en 2012), waarbij hij soms zelfs als eerste moest starten, heeft Sébastien Loeb al spectaculaire prestaties geleverd op deze hoog gelegen en verzengend hete pistes. Maar niemand had gedacht dat hij, bij zijn terugkeer in het WRC als gastrijder in enkele rally's (Mexico, Corsica en Catalonië) en bij een deelnemersveld dat sterker is dan ooit, dat staaltje zes jaar na zijn laatste volledige WRC-seizoen nog eens zou flikken. En toch is dat precies wat hij deed aan het stuur van een C3 WRC die hem als gegoten leek te zitten! Samen met Daniel Elena wist hij op de eerste dag het maximale uit zijn 11e positie in de startvolgorde te halen door naar de tweede plaats in het tussenklassement te rijden, dankzij twee snelste tijden (hun eerste sinds de Rally van Monte Carlo in 2015). Op zaterdag bevestigden ze hun uitstekende vorm door dankzij de snelste tijd in de eerste klassementsproef de eerste plaats in het tussenklassement op te eisen, waarbij overigens niemand in de top van het klassement meer voordeel had van de startvolgorde. Daarmee lieten ze de reeds uitzinnige toeschouwers helemaal versteld staan! De 44-jarige Fransman en zijn Monegaskische co-piloot bleven gedurende drie proeven leiders in het tussenklassement, maar door een lekke band in SS14 en de op dat moment verkeerde beslissing, door onvoldoende kennis over de huidige banden, om het desbetreffende wiel te verwisselen vielen ze terug naar een vijfde plaats die ze tot de finish van de rally wisten te behouden. Daarbij bleven ze de talrijke toeschouwers trakteren op schitterend rallywerk terwijl ze ook nog belangrijke punten voor het team konden binnenhalen. Het moet worden gezegd dat ze in de top drie perfect werden vervangen door Kris Meeke en Paul Nagle, de winnaars van de vorige editie. Ze zetten de eerste dag twee snelste tijden neer, maar verloren ook tijd door een verkeerde bandenkeuze in de eerste omloop. Maar de Britten, op dat moment vierde, waren vastberaden om te stijgen in het klassement. En dat lukte op zaterdag: met drie nieuwe snelste tijden klommen ze op naar een tweede plaats, met 10,9 s voorsprong op de derde plaats. Door een uitstapje naast het parcours op zondagochtend moest het duo uiteindelijk genoegen nemen met een derde plaats op het podium. Dit was niettemin hun eerste podiumplaats van het seizoen en de tweede op rij voor het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team.

DE HOOGTEPUNTEN VAN DE RALLY IN BEELD: SEBASTIEN LOEB, KLAAR VOOR DE TOUR DE CORSE IN HET WRC

15 - 18 FEBRUARI 2018

Citroën Racing: Rally van Zweden

RALLY VAN ZWEDEN

DUIDELIJKE PROGRESSIE!

Vooral dankzij Craig Breen, die een zeer sterk rallyweekend beleefde, speelde het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team een van de hoofdrollen in Zweden. Het team boekte niet alleen de vierde podiumplaats voor de C3 WRC, maar wist ook de derde plaats in het klassement van het wereldkampioenschap constructeurs te consolideren.



VERLOOP VAN DE RALLY

Er zullen maar weinig Noord-Ierse rallyrijders zijn die hun carrière begonnen op een bevroren meer in Scandinavië, maar voor Craig Breen is dat precies de plek waar hij als 15-jarige voor het eerst een rallywagen bestuurde, tijdens een rallycursus die hij als kerstcadeau van zijn ouders kreeg. Ook zijn WRC-debuut beleefde hij in 2014 op 28-jarige leeftijd op het Zweedse ijs, en in de 2016-editie van de Rally van Zweden reed hij er voor het eerst in de kleuren van Citroën Racing. Dat verklaart wellicht de voorliefde van Craig voor deze rally, met tot aan dit jaar een vijfde plaats in het eindklassement (2017) als beste resultaat in vijf deelnames aan deze Scandinavische klassieker. Dankzij een gunstige startvolgorde (9e) en zijn acrobatische vaardigheden op het parcours kon hij op de eerste volledige wedstrijddag twee beste tijden laten noteren en aan het einde van de dag de vierde plaats in het tussenklassement voor zich opeisen, op slechts vijf tienden van het podium. Hij voelde zich in deze snelle klassementsproeven duidelijk in zijn element met zijn C3 WRC en wist, dankzij onder meer een derde snelste tijd, zelfs op te klimmen naar de tweede plaats op 4,2 seconden van de leider. Hoewel de concurrentie voortdurend de aanval bleef inzetten, gaven Craig Breen en Scott Martin op zondag hun positie niet meer uit handen. Zo konden ze de tweede plaats op het podium - hun beste WRC-resultaat tot dan toe - en al de vierde podiumplaats voor de nog jonge C3 WRC veiligstellen. De bij Les Rouges teruggekeerde Mads Østberg, de laatste Citroën-rijder die in Zweden op het podium stond (2014), had op vrijdagavond met slechts 1,1 s achterstand op de derde plaats ook uitzicht op het podium, waarmee hij liet zien snel vertrouwd te worden met zijn C3 WRC. Stukje bij beetje wennend aan zijn nieuwe machine stelde hij uiteindelijk een zesde plaats veilig, goed voor belangrijke punten voor het team in het wereldkampioenschap constructeurs. Punten scoren voor het rijderskampioenschap, dat was ook voor Kris Meeke het belangrijkste doel nadat hij de eerste dag door zijn prestatie in de Rally van Monte Carlo (4e in de startvolgorde) vooral als sneeuwschuiver fungeerde en niet kon meedoen in de strijd om het podium. Maar het zat hem niet mee: door een onschuldig lijkende botsing tegen een sneeuwmuur raakte de turbo van de C3 WRC beschadigd, wat voor Kris het einde van de rally betekende.

25 - 28 JANUARI 2018

Citroën Racing: 86e Rally van Monte Carlo

86E RALLY VAN MONTE CARLO

BELANGRIJKE PUNTEN

Na een moeilijk begin in deze rallyklassieker toonde het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zijn karakter door op te klimmen in het klassement en belangrijke punten te scoren in zowel het rijders- als het constructeurskampioenschap.



VERLOOP VAN DE RALLY

Een goed team blijft altijd gefocust op het resultaat, zelfs als het allemaal even tegenzit. Met 17 punten voor Kris Meeke in het rijderskampioenschap, 18 punten in het constructeurskampioenschap en de beste tijd in de Power Stage heeft het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zijn karakter dit weekend wel bewezen in het vorstendom, na een moeilijk begin van de rally. Kris Meeke en Paul Nagle raakten op donderdagavond al in de problemen tijdens de in het donker verreden geduchte klassementsproef van Thoard naar Sisteron (36,69 km), waarin door de sneeuw drie kilometer onder de top van de Col de Fontbelle veel equipes schade reden. Door een tijdverlies van bijna 2 minuten in de eerste klassementsproef leek een goed eindklassement er voor hen al niet meer in te zitten. Helaas kregen Craig Breen en Scott Martin op vrijdagochtend ook met pech te maken: er kwam een steentje in een van de velgen van hun C3 WRC terecht, waardoor de ontluchtingsnippel van de remklauw beschadigd raakte. Ondanks de inspanningen om de schade te herstellen viel in de drie klassementsproeven van de omloop geleidelijk de remdruk weg, waardoor de equipe 3 minuten verloor en van een zevende naar een tiende plaats in het klassement terugviel. Dubbele pech, want hierdoor was de equipe ook nog eens verplicht om in de sneeuw van zaterdag als eerste te starten en als een soort sneeuwschuiver voor de volgende deelnemers te fungeren. In zulke omstandigheden viel het voor het team niet mee om de moed erin te houden, zeker omdat deze editie van de Rally van Monte Carlo een van de zwaarste van de afgelopen jaren was met een grote verscheidenheid aan gripomstandigheden op de verschillende parcours. Maar het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team bleef strijdbaar en gefocust op zijn doelen. Het team maakte steeds de juiste bandenkeuzes en de set-up van de C3 WRC van Kris Meeke werd geleidelijk aan gefinetuned zodat hij het vertrouwen in de wedstrijd herwon en kon opklimmen naar de vijfde plaats. Craig Breen liet ondertussen geen mogelijkheid onbenut om zijn talent te tonen, door bijvoorbeeld in de laatste klassementsproef van zaterdag een derde tijd te klokken met een verschil van slechts 2,2 s van de beste tijd. Bij de tweede passage van de mythische Col de Turini liet hij opnieuw een derde tijd noteren. Kris Meeke zorgde voor de ultieme beloning voor de inspanningen van het team door de aanvallen van de concurrentie af te slaan en de Power Stage op zijn naam te schrijven, met als resultaat een vierde plaats in het eindklassement.

LITTLE BIG RACING BY CITROËN MET KRIS MEEKE

Volg ons LIVE!

Uitslagen, nieuws, foto's en video's. Ontvang via WhatsApp al het nieuws over het Citroën Racing-team, live tijdens de rally's. Aanmelden is zo gebeurd!

  • Installeer WhatsApp op uw smartphone
  • Klik hier om Citroën Racing te volgen
  • Stuur het bericht “Start” naar het nieuw aangemaakte contact


En als u zich wilt afmelden, stuur dan “STOP” naar hetzelfde contact.

520x293_Whatsapp
Citroën origins



DE LEGENDARISCHE
WEDSTRIJDAUTO'S VAN CITROËN

Herbeleef via het interactieve museum CITROËN Origins de sportieve successen van het merk met de Double Chevron aan boord van iconen als de CITROËN Xsara WRC, de C4 WRC, de C-Elysée WTCC en alle andere legendarische auto's waaraan CITROËN Racing zijn prestige te danken heeft op circuits en in rally's overal ter wereld.

VOLG CITROËN RACING OP DE SOCIALE MEDIA

Top