Doorgaan

CITROËN OLI [ALL-Ë]

Amsterdam - 29 september 2022

RADICALE, VERANTWOORDELIJKE EN OPTIMISTISCHE AANPAK LEIDT GEDURFDE TOEKOMSTPLANNEN VOOR HET MERK IN

Impuls:

 

  • Citroën Oli (spreek op zijn Engels uit als ‘all-ë’) zegt: ‘Genoeg!’, en gaat in tegen de industrietrends naar zwaardere, complexere en duurdere emissievrije gezinsauto’s
  • Opvallende conceptuele vormgeving van intelligente ideeën daagt status quo uit; doel is veelzijdige en plezierige puur elektrische mobiliteit, die het leven leuker maakt en past bij elke levensstijl
  • De Oli bouwt voort op innovatieve Ami met overtuigende manieren om mobiliteit leuk, betaalbaar, verantwoord en veelzijdig te maken

 

Ambitie:

 

  • Streeft naar ‘Best-in-class’ levenscyclusanalyse dankzij minder gewicht en minder complexiteit, gerecyclede en recyclebare materialen, betaalbaarheid, duurzaamheid en lange levensduur
  • Optimistisch ‘rijdend laboratorium’ als veelzijdige uiting van intelligente ideeën voor de toekomst
  • Streefgewicht van 1.000 kg, actieradius van 400 km, topsnelheid beperkt tot 110 km/h voor maximale efficiëntie en een energieverbruik van 10 kWh/100 km; opladen van 20 tot 80% in ongeveer 23 minuten
  • Nieuwe benadering van de klantendiensten voor elektrische auto's van Citroën en ervaringen in partnerschap

 

Vindingrijkheid:

 

  • Geen auto, maar een multifunctionele dagelijkse uitbreiding van uw leven die even nuttig is wanneer u niet rijdt als wanneer u wel rijdt
  • ‘Elektrisch apparaat’ met slimme V2G- en V2L-mogelijkheden en kracht voor plezierig rijden en leven
  • Opvallend silhouet, met eerlijke lijnen gedreven door functionaliteit, efficiëntie en duurzaamheid
  • Sterk karakter belichaamd door slimme aanpak van industrieel productdesign met oog op veelzijdigheid
  • Efficiënte constructie met identieke voorportieren, bumpers en andere beschermende elementen, vlakke panelen en vlak glas, lichtgewicht materialen
  • Sterke, vlakke motorkap, laadbakpanelen en dito dak, waarop je kunt staan en die gemaakt zijn van gerecycled golfkarton in een honingraatstructuur
  • Unieke wielen uit staal en aluminium, voorzien van experimentele en duurzame Goodyear Eagle GO- conceptbanden
  • Ruim en innovatief interieur met langwerpig dashboard, ‘Smartband’ HMI-projector en ‘bring your own device’-infotainment
  • Comfortabele stoelen met open geweven bekleding, wasbare vloer en lichte, recyclebare materialen
  • Circle of life: de oli kan telkens worden gerepareerd, opgeknapt en opgewaardeerd met gerecyclede onderdelen voor telkens nieuwe eigenaren

 

Missie:

 

  • Demonstreert het streven van Citroën om eenvoudige, volledig elektrische mobiliteit voor iedereen te bieden, om het dagelijks leven te veraangenamen met de laagst mogelijke impact op het milieu
  • Symbolische introductie van nieuwe interpretatie van Citroëns ‘double chevrons’-logo voor alle nieuwe producten en nieuwe bedrijfsidentiteit
  • Ideeën, ontwerpdetails en innovaties in het interieur zullen terugkomen in toekomstige productiemodellen

1. Impuls

 

Voor Citroën is het voorspellen van de toekomst van betaalbare persoonlijke mobiliteit een obsessie. Het succes van de Ami was de impuls om het ‘onconventionele’ naar een nieuw niveau te tillen met de conceptauto oli.

 

De innovatieve Ami toonde al aan hoe Citroën eigenwijs durft te zijn om zijn belofte na te komen om eenvoudig en volledig elektrisch vervoer voor iedereen beschikbaar te maken. Het was ook de stimulans voor de oli, een opvallend en innovatief ‘rijdend laboratorium’ dat de drempel voor de gezinsmobiliteit moet verlagen door in te gaan tegen de trends in de industrie naar steeds zwaardere, complexere en duurdere elektrische auto’s.

 

Vincent Cobée, CEO van Citroën, zegt: “We hebben dit project ‘oli’ genoemd als een knipoog naar de Ami en omdat die naam samenvat waar de auto voor staat: dat alleen Citroën no-nonsense, volledig elektrische mobiliteit kan bieden aan ALLE soorten mensen op onverwachte, verantwoorde en lonende manieren.”

 

Het is de leidraad van Citroën: een avontuurlijke lijst met slimme en haalbare ideeën gericht op het verminderen van gewicht en reduceren van complexiteit, om de efficiëntie, veelzijdigheid en toegankelijkheid te maximaliseren. De oli is een bestemming, waarbij de trend naar ‘meer’ is ingeruild voor het constructieve ‘genoeg’ – of zoals de Grote Van Dale het omschrijft: ‘zoveel als nodig is’.

 

Klanten kunnen verwachten dat veel van de concepten en innovaties die in de oli worden getoond, zullen doorwerken in de toekomstige elektrische gezinsauto’s van Citroën.

 

Terwijl de Ami letterlijk een kleine stap was, betekent de oli een opwindende sprong in de toekomst. In plaats van een ‘paleis op wielen’ dat 2.500 kg weegt en is volgehangen met schermen en gadgets – wat de huidige trend is in de auto-industrie – is de oli een concept dat bewijst dat met alleen de dingen die klanten echt nodig hebben en willen, voldaan kan worden aan de maatschappelijke behoefte aan goedkope, emissievrije mobiliteit. Mobiliteit die bovendien met toepassing van verantwoorde materialen en duurzame productieprocessen voor meerdere levensstijlen geschikt is.

 

Vincent Cobée legt uit waarom de tijd rijp is voor de oli: “Er spelen drie maatschappelijke aspecten tegelijkertijd. Ten eerste de waarde en onze afhankelijkheid van mobiliteit, ten tweede de economische beperkingen en de onzekerheid over beschikbare grondstoffen en ten derde ons groeiende verlangen naar een verantwoordelijke en optimistische toekomst. Consumenten voelen dat de tijd van overvloed voorbij is en dat toenemende regelgeving en stijgende kosten de mogelijkheden om ons vrij te verplaatsen kunnen beperken. Tegelijkertijd worden we ons steeds bewuster van de noodzaak om de inspanningen ter voorkoming van klimaatverandering te versnellen en daardoor worden we milieubewuster en kritischer.”

 

“Een typische gezinsauto uit het midden van de jaren 70 woog ongeveer 800 kg en was ongeveer 3,7 meter lang en 1,6 meter breed. Tegenwoordig is dat meer dan 1.200 kg, minstens 4,3 meter lang en 1,8 meter breed. Sommige gezinsauto’s wegen zelfs meer dan 2.500 kg. Dit is natuurlijk voor een deel te wijten aan veiligheidsvoorschriften. Maar als de trend zich voortzet en we onze auto 95% van de dag laten staan en 80% van onze ritten alléén afleggen, dan wordt het conflict tussen de noodzaak om onze planeet te beschermen en de behoefte van duurzame, geëlektrificeerde mobiliteit niet gemakkelijk opgelost.”

2. Ambitie

 

Voor Laurence Hansen, hoofd van Citroën Product Development en Laurent Barria, hoofd van Citroën Marketing en Communicatie, belichaamt de oli Citroëns missie om elektrische mobiliteit op een aangename manier voor iedereen bereikbaar te maken.

 

Citroën meent dat het tijd is om de trend van overdaad en kosten de kop in te drukken en in plaats daarvan pure en eerlijke auto’s te creëren die lichter, minder ingewikkeld en echt betaalbaar zijn, maar ook inventief en vrolijk.

 

De eigenzinnige en ongecompliceerde Ami was een belangrijke stap in die richting, terwijl geëlektrificeerde en volledig elektrische modellen als de ë-C4 en de nieuwe ë-C4-X, en lichte bedrijfswagens als ë-Berlingo en de

 

ë-SpaceTourer, al toegang bieden tot de voordelen van elektrisch rijden met het comfort, het karakter en de waarde die klanten van Citroën verwachten.

 

Met de oli toont Citroën op moedige wijze hoe het de inzet voor de toekomstige gezinsmobiliteit zal verhogen: door over elk detail na te denken om het verbruik van grondstoffen en materialen te beperken, zodat het aangename voertuigen kan maken die niet alleen gemakkelijker zijn te gebruiken en te begrijpen, maar ook beter te betalen, met voldoende actieradius en een grote functionaliteit.

 

“De Oli is een werkend platform waarop we ingenieuze ideeën onderzoeken voor toekomstige productie”, zegt Laurence Hansen. “Ze zullen niet allemaal tegelijk komen, ook niet in de vorm die je hier ziet, maar het hoge niveau van innovatie dient als inspiratie voor toekomstige Citroëns.”

 

Doel: de beste levenscyclusanalyse
De slim bedachte Oli is een conceptueel gezinsvoertuig dat zeer uiteenlopende activiteiten mogelijk maakt. Daarbij is duurzaamheid het uitgangspunt. De oli demonstreert hoe de zogenoemde ‘best-in-class’ Life-Cycle-Assessment (LCA – levenscyclusanalyse) kan worden bereikt. Vanaf het ontwerp met een terughoudend, maar optimaal gebruik van lichte en gerecyclede materialen, tot aan duurzame productieprocessen en van duurzaamheid voor een langere ‘levensduur’ tot verantwoorde recycleerbaarheid aan het einde van de levensduur.

 

“We wilden alleen de hoeveelheid materialen gebruiken die écht noodzakelijk is. Dus hebben we rigoureus geprobeerd de juiste middelen in te zetten op de juiste plaats en de impact van het gebruik van grondstoffen zo veel mogelijk te beperken”, aldus Hansen.

 

Als we het aantal onderdelen en componenten op intelligente wijze beperken, de lichtste en meest verantwoorde materialen gebruiken en de complexiteit minimaliseren, terwijl we de veelzijdigheid en functionaliteit vergroten, is het resultaat iets wat veel efficiënter, minder gecompliceerd en zeer betaalbaar is, terwijl het ook onverwacht plezierig is qua ontwerp en bruikbaarheid.

 

Overal zijn doordachte details te vinden. De stoelen bijvoorbeeld zijn van een eenvoudige constructie en bestaan uit 80% minder onderdelen dan een traditionele stoel. Ze zijn gemaakt van gerecyclede materialen en het slimme ontwerp van de ‘gaas’-rugleuning bevordert het natuurlijke licht in het voertuig. Ze kunnen ook gemakkelijk worden aangepast aan de smaak van de eigenaar. Het is een win-winsituatie: het voertuig weegt minder, de stoelen zijn verantwoord en duurzaam en de verbeterde sfeer in de cabine heeft een positieve invloed op het comfort van de inzittenden.

 

“Uiteindelijk is het meer een lifestyle-keuze dan een keuze voor een voertuig. Je kunt ervoor kiezen om te betalen voor alle nieuwste functies en kunstmatige intelligentie die je slechts 2% van de tijd gebruikt. Of je kunt je afvragen wat verantwoord is om te doen en hoeveel je werkelijk nodig hebt”, zegt Hansen. “De Oli is een manier om te zeggen: “Genoeg! Ik wil wel iets innovatiefs, maar ik wil het rechttoe rechtaan, betaalbaar, verantwoord en duurzaam.’ De oli is dat allemaal en hij biedt ook een enorme hoeveelheid plezier!”

 

Lichter, verder, langer
De Citroën oli laat zien dat door de zaken aan te pakken die invloed hebben op de efficiëntie en actieradius, elektrische auto’s verder komen, langer meegaan, veelzijdiger zijn en minder kosten.

 

“Het is een vicieuze cirkel – voor meer elektrische actieradius is een groter accupakket nodig. Hetzelfde geldt voor het toevoegen van meer technologie. Dit alles voegt gewicht, complexiteit en kosten toe. En hoe meer een voertuig weegt, hoe minder efficiënt het wordt”, voegt Hansen eraan toe. “De oli laat zien wat er kan gebeuren als we het helemaal anders aanpakken.”

 

Hoewel hij misschien omvangrijk lijkt, is de Oli niet zwaar of log. Integendeel. Het beoogde voertuiggewicht is ongeveer 1.000 kg, wat hem aanzienlijk lichter maakt dan de meeste vergelijkbare compacte SUV's.

 

Daardoor heeft de volledig elektrische aandrijflijn slechts een 40 kWh batterij nodig om een beoogde actieradius van 400 km te halen. Door de topsnelheid te beperken tot 110 km/h voor maximale efficiëntie is een verbruik van 10 kWh/100 km realistisch. Opladen van 20 tot 80% duurt slechts 23 minuten.

 

Duurzaam partnerschap

 

De Citroën Oli is ontworpen met het oog op een maximale levensduur en duurzaamheid, zodat hij net als een woning meerdere eigenaren en een lange actieve levenscyclus kan hebben. Op basis van zijn ambitieuze LCA-doelstelling is hij gemakkelijk te herstellen, op te knappen, te upgraden en te personaliseren, zodat hij gemakkelijk ‘als nieuw’ kan worden doorgegeven aan opeenvolgende eigenaren of in de familie kan blijven voor jongere generaties.

 

De Oli heeft Citroën ertoe aangezet om elke service en ervaring die het aan eigenaren van elektrische voertuigen biedt te evalueren, vooral in het licht van de stijgende kosten en de uitdagingen van mobiliteit.

 

"We begrijpen dat zware, te grote auto’s op economisch en ecologisch vlak eerder een last dan een plezier zijn. We weten ook dat consumenten steeds gevoeliger zijn voor vervuiling en opstoppingen in steden en een verantwoorde keuze voor een merk willen maken”, zegt Barria. “Daarom richten we ons bij Citroën niet alleen op het maken van betrouwbare voertuigen, maar ook op het creëren van duurzame ‘partnerschappen’ met klanten via innovatieve diensten en ervaringen te bieden die de levensstijl mogelijk maken waarvan zij willen genieten.”

 

De sleutel hiertoe is het uitbreiden van het goede gevoel dat Citroën-klanten nu al ervaren in hun Citroën en alles te bieden wat zij voor hun auto wensen. Om hen daarmee hun hele eigendomsreis te ondersteunen.

 

Daarom onthult Citroën een uitgebreid nieuw programma van allesomvattende ‘CITIZEN by Citroën’-diensten en ervaringen, die zijn geïnspireerd door de Oli. De bedoeling is om het zen-gevoel te versterken dat eigenaren van elektrische Citroëns ervaren wanneer ze de auto opnemen in hun leven.

3. Vindingrijkheid

 

Voor de ontwikkelings- en ontwerpteams van Citroën was vindingrijkheid het sleutelwoord om ervoor te zorgen dat de oli meer is dan een ‘auto’.

 

Nuttige levenspartner

 

De Citroën Oli is in feite een levenspartner, een nuttige alledaagse entiteit die mensen helpt het leven ten volle te leven, ook als ze niet onderweg zijn. Het is een toevluchtsoord vrij van de overvloed aan nieuwe technologie, een lid van het gezin om van te genieten en een apparaat om zichtbaar opnieuw in contact te komen met de natuur.

 

“Eerder dan het huis waarin ze wonen of de auto waarin ze rijden, zien mensen hun ecologische voetafdruk steeds meer als maatstaf voor wie ze zijn en hoe ze leven”, zegt Anne Laliron, hoofd van Citroën Advanced Products and Mobility Solutions. “Wij geloven dat de Oli hen echt zal inspireren met zijn vriendelijke en levendige mogelijkheden om dingen anders te doen, om het leven te vereenvoudigen en ervan te genieten terwijl we ons beslag op grondstoffen verminderen.”

 

Citroën heeft een lange geschiedenis waarin het de levensstijl van klanten toepast in het ontwerp van auto’s. En nu een nieuwe generatie klanten nog creatiever omgaat met de onorthodoxe Ami, kan de oli met zijn optimistische karakter hetzelfde doen met opnieuw een nieuwe generatie klanten.

 

Aanjager elektrische lifestyle
De Oli maakt een elektrische levensstijl mogelijk, allereerst natuurlijk door emissievrije mobiliteit te bieden, maar de oli gaat veel verder. Zoals het een ‘elektrisch apparaat’ betaamt, past hij naadloos in ons elektrische ecosysteem, als een belangrijke schakel tussen de zonnepanelen op de woning (de te veel opgewekte energie kan worden geleverd aan het net), de behoefte van de consument aan elektriciteit onderweg of thuis (bijvoorbeeld in geval van een stroomstoring) en het bredere elektriciteitsnet.

 

Door slimme ‘Vehicle to Grid’-mogelijkheden (V2G) te ondersteunen, kan een voertuig als de oli geld verdienen voor zijn eigenaar door overtollige energie van zonnepanelen tijdelijk op te slaan zodat de eigenaar die kan verkopen áán zijn energieleverancier. Bovendien kan hij een steentje bijdragen door te helpen bij stroomproblemen, als sprake is van piekvraag of een stroomstoring in het netwerk.

 

De Citroën Oli toont ook hoe hij dankzij de ‘Vehicle to Load’-mogelijkheid (V2L) onderweg als een “thuis” kan fungeren, tijdens uitstapjes naar het strand of tijdens een kampeerweekend. Met zijn 40 kWh-batterij en een stopcontact met een vermogen van 3,6 kW (het equivalent van een 230 V 16 amp huishoudelijk stopcontact), kan de oli theoretisch een elektrisch apparaat van 3000 watt gedurende ongeveer 12 uur van stroom voorzien.

 

“Dit is natuurlijk briljant als je bijvoorbeeld gezwommen hebt en je haar moet drogen”, zegt Anne Laliron. “Er is stroom voor je haardroger en je kunt genieten van een koel of warm drankje, want je kunt een minikoelkast of koffiezetapparaat aansluiten. En als de avond valt, kun je de elektrische barbecue en verlichting aansluiten voor het avondeten. Dus oli is zeker je dagelijkse lifestylepartner.”

 

Design gedreven door functionaliteit
Opvallen en een duidelijk statement maken, dat is wat de Oli doet met zijn onconventionele uitstraling en zijn silhouet, dat karakter, efficiency en vooral positiviteit uitstraalt. Met afmetingen die vergelijkbaar zijn met die van een compacte SUV: 4,20 meter lang, 1,65 meter hoog en 1,90 meter breed.

 

De Oli is eigenlijk niet in een hokje te plaatsen. Hij kan alles zijn wat de klant wil: een gezinsauto, een stadsverkenner, een avontuurlijke auto, een partner voor klusjes en werk. Zelfs een verlengstuk van thuis, dankzij zijn vermogen om elektrische apparaten van stroom te voorzien, te helpen als de stroom uitvalt of een opstapje te bieden om de ramen te lappen.

 

Pierre Leclercq, hoofd design van Citroën, vindt dat de oli puurheid en vriendelijkheid combineert voor gezinnen die weinig geven om de status die een auto geeft: “Citroën heeft altijd een puurheid gehad die andere merken niet hebben. En het is veel uitdagender om een object te ontwerpen dat puur en uniek is dan om iets te creëren dat zeer gecompliceerd is. Denk aan iconische auto’s als de nieuwe Ami en de 2CV – met silhouetten die onmiddellijk herkenbaar zijn als Citroën en die door hun functionaliteit misschien ook langer meegaan.”

 

Bij de Oli is de esthetische benadering bewust overdreven om de functionaliteit en veelzijdigheid te versterken. En net als de Ami is hij niet bang om zijn eenvoudige en intuïtieve aanpak te tonen en onderscheidend te zijn door het speelse gebruik van kleuraccenten, felgekleurde bekledingsmaterialen en levendige patronen die mogelijkheden tot personalisatie bieden.

 

“We zijn niet bang om te laten zien hoe het voertuig in elkaar zit, want framedelen, schroeven en scharnieren zijn zichtbaar. Door hiermee de puurheid te omarmen hebben we iets anders kunnen ontwerpen. Het is als een analoge benadering van veel dingen die tegenwoordig digitaal zijn geworden”, aldus Leclercq. ”Daarom hebben we met de oli gekozen voor een minder automobiele benadering. Het zijn deze puurheid en vindingrijkheid die de komende jaren onze designtaal zal inspireren."

 

Voordat hij voertuigen ontwierp, studeerde Leclercq industrieel ontwerp, wat deze richting mede verklaart: “Bij industrieel ontwerp prenten ze je in: ‘Zeg niet dat het mooi is, het moet functioneel zijn’, dus toen we de Oli ontwierpen, hebben we gezorgd dat de vorm absoluut de functie volgde, zoals je verwacht bij alles van huishoudelijke apparaten tot bedrijfsvoertuigen. De manier waarop de carrosserie van een auto ontstaat, is gebaseerd op de architectuur van het interieur – dat is essentieel, want je kunt een auto niet alleen een sexy uiterlijk geven zonder na te gaan welke ervaring de mensen binnenin moeten hebben.”

 

Het team dacht na over ieder element van de Oli, met de behoefte aan meervoudige functionaliteit constant in het achterhoofd. Ook beperking van het gewicht en de complexiteit was daarbij belangrijk – het weglaten van onderdelen of veel voorkomende onderdelen – en waar mogelijk verantwoord gebruik van gerecyclede of recyclebare materialen.

 

Pierre Sabas, hoofd van Citroën Advanced Design and Concept Vehicles, zegt: “We stelden ambitieuze doelen en het werd een oefening in ‘design by process’ – in plaats van alleen een vorm te bedenken en een manier om dat idee uit te voeren, begonnen we met de functies die we wilden. Vervolgens vereenvoudigden we alles en vonden gaandeweg slimme, verantwoorde materialen om gewicht en kosten te beperken en daarna deden we dat allemaal nog eens opnieuw.”

 

Veelzijdig platform
Hoewel de motorkap, de kofferbak en het dak van traditionele auto’s uitstekende plateaus lijken om op te staan – voor bijvoorbeeld huishoudelijke klusjes als het snoeien van bomen – zijn er in werkelijkheid maar weinig voertuigen die daarop berekend zijn. Dit is een ander verhaal met de oli. Zijn vlakke motorkap, dak en ‘kofferdeksel’ (eigenlijk een laadruimte als van een pick-up) vormen niet alleen een uniek silhouet, maar zijn ook bedoeld om te voldoen aan de doelstellingen van laag gewicht, maximale duurzaamheid en hoge sterkte.

 

De delen zijn ontwikkeld in samenwerking met BASF en gemaakt van gerecycled golfkarton in een honingraat-sandwichstructuur tussen met glasvezel versterkte panelen. Ze zijn gecoat met Elastoflex® polyurethaanhars bedekt met een beschermende laag taaie Elastocoat® met textuur. Die wordt vaak gebruikt op parkeerdekken en laadperrons. Vervolgens zijn ze geverfd met innovatieve, BASF R-M Agilis®-verf op waterbasis.

 

De panelen zijn zeer stijf en sterk. Zo sterk zelfs dat een volwassen persoon erop kan staan. Bovendien zijn ze ook bijzonder licht – 50% lichter dan een gelijkwaardige stalen dakconstructie. Hun veelzijdigheid en duurzaamheid opent een wereld van mogelijkheden voor eigenaren met professionele of recreatieve doeleinden.

 

Welk gebruik men ook voor ogen heeft – van het gebruik van de oli als ‘ladder’ tot het dak als platform voor een tent – het komt zonder extra gewicht of kosten voor exotische materialen. Het is moeilijk te geloven dat een paneel van slechts 6 kg het gewicht van een volwassene kan dragen, er goed uitziet én lang meegaat. Maar het is zo. Ook aan de mogelijkheid om zeer uiteenlopende lading te kunnen vervoeren is niet getornd. Aan beide zijden van het dakpaneel kunnen accessoires als fietsdragers en dakkoffers worden bevestigd, terwijl onder de motorkap handige opbergruimtes zijn aangebracht, onder meer vakken voor laadkabels, persoonlijke zaken en benodigdheden voor noodgevallen.

 

Horizontaal ontmoet verticaal
Door bewust te kiezen voor vlakke oppervlakken ontstond de mogelijkheid voor het team om te experimenteren met het contrast van verticale en horizontale elementen, bijvoorbeeld met de ruiten en de details in de verlichting.

 

“Alle belangrijke designelementen van de oli zijn perfect horizontaal of verticaal en dat was iets waarvan we de mogelijkheden wilden onderzoeken”, zegt Leclercq. “De gebruikelijke aanpak zou zijn om voor dynamische lijnen te gaan en andere autofabrikanten zouden niet durven doen wat wij hebben gedaan – maar wij zijn op zoek naar eerlijkheid en efficiëntie in de vormtaal.”

 

De designers hebben gekozen voor een verticale voorruit omdat daarmee de afstand tussen boven- en onderkant het kortst is en de kleinste hoeveelheid glas nodig is. De kleinere ruit vermindert niet alleen het gewicht, maar is ook minder duur om te produceren of te vervangen en vermindert de blootstelling van de inzittenden aan de effecten van de zon. Ook zorgt de verticale ruit ervoor dat de bescheiden airconditioning van oli naar schatting tot 17 % minder stroom vraagt van de batterijen.

 

“Je kunt zeggen dat een verticale ruit minder aerodynamisch is, maar we verwachten niet dat mensen met dit soort auto’s 200 km/h rijden. Wij denken dat de oli het best tot zijn recht komt in stedelijk gebied, waar mensen langzamer rijden en zich bewust zijn van de milieu- en veiligheidsaspecten. Daarom hebben we de topsnelheid van de Oli ook beperkt tot maximaal 110 km/h”, legt Sabas uit.

 

Desondanks is de oli voor meer efficiëntie uitgerust met een experimenteel ‘Aero Duct’-systeem tussen de voorste rand van de motorkap en het vlakke dakpaneel. Het blaast lucht naar de voorruit, waardoor een gordijneffect ontstaat dat de luchtstroom over het dak geleidt.

 

Het opvallende frame van de voorruit is afgewerkt met een heldere 'infra-red'-wrap – een nieuwe kleur die Citroën gaat gebruiken in combinatie met de nieuwe merkidentiteit.

 

Het contrast tussen horizontaal en verticaal komt verder tot uiting in de zijpanelen en het glas. De voorportieren volgen het voorbeeld van de Ami en zijn aan beide zijden identiek, maar anders gemonteerd. Ondanks hun lage gewicht zijn ze toch sterk. En ze zijn gemakkelijker te produceren en te monteren dan conventionele portieren.

 

De vereenvoudiging van de constructie bespaart tot wel 20% aan gewicht per portier in vergelijking met die van een typische gezinsauto. Ze bevatten slechts de helft van het aantal onderdelen en wegen ongeveer 1,7 kg per portier minder door het weglaten van speakers, geluiddempend materiaal en elektrische bedrading.

 

Het buitenpaneel van het portier is eenvoudig in een mal te produceren en maximaliseert de opslagruimte in het interieur. De zijkanten van de oli zijn naar boven toe licht gebogen en lopen over in de kromming van de bovenkant van het glas naar het dak.

 

Om het effect van de zon te beperken zijn de grote zijruiten lichtjes naar de grond gekanteld. De handmatig omhoog te klappen pantograafruiten, vergelijkbaar met die van de Ami, zorgen voor frisse lucht in de cabine.

 

De smalle achterportieren scharnieren in tegengestelde richting ten opzichte van de voorportieren, dus naar achter, en omvatten een diep uitgesneden ruit om de achterpassagiers meer zicht en licht te bieden. De afwijkende vorm ten opzichte van de voorportieren bood ook de mogelijkheid om een passieve luchtinlaat toe te voegen voor ventilatie voor de achterpassagiers.

 

De toegang tot het ruime interieur is breed wanneer beide portieren aan dezelfde kant zijn geopend – ideaal voor gemakkelijk in- en uitstappen.

 

De verlichtingselementen aan de voor- en achterzijde zijn ongecompliceerd maar zeer onderscheidend en ook hier heeft Citroën gespeeld met het contrast tussen twee horizontale lijnen en een verticaal gedeelte. Citroën ontwikkelt dit verlichtingsthema door tot een kenmerkende verlichtingssignatuur voor toekomstige productiemodellen.

 

Pick-up party trick
In plaats van de gebruikelijke kofferbak of hatchback biedt de oli een onverwachte, inspirerende studie in praktisch productontwerp.

 

“Praktische bruikbaarheid en veelzijdigheid, vooral in een compacte auto die is ontworpen om ultra-verantwoord en efficiënt te zijn, vergt een andere denkwijze. Veel mensen vinden hun compacte SUV niet per se praktischer dan een compacte hatchback, dus de ongebruikelijke laadruimte als die van een pick-up waarvan we de oli hebben voorzien en waaronder we de eigenlijke bagageruimte hebben ondergebracht, bewijst nog eens onze provocerende kijk op hoe je het beste van twee werelden creëert”, zegt Leclercq.

 

De Citroën Oli is ontworpen als verlengstuk van een lifestyle. Dus of het nu gaat om het vervoeren van plat verpakte meubels, het inladen van paddleboards of een daktent voor een weekendje aan zee, alles kan worden vervoerd in de ruime pick-uplaadruimte en de kofferbak eronder, dankzij de snel en gemakkelijk te demonstreren party trick. De hoofdsteunen van de achterbank klappen desgewenst omhoog in het dak, net als de achterruit, et voilà: de vlakke 994 mm brede uitneembare laadvloer wordt in een oogwenk in lengte uitgebreid van 679 tot 1050 mm.

 

Veelzijdigheid is het toverwoord en inladen is eenvoudig. De achterklep klapt omlaag en met het laadvloerpaneel verwijderd uit de oli is de laadruimte tussen de voertuigbodem en de achterruit tot wel 582 mm hoog. Met het paneel op zijn plaats is 330 mm bruikbare en veilige kofferruimte. De verwijderbare laadvloer is licht en vlak en gemaakt van dezelfde honingraatstructuur van gerecycled karton als de motorkap en het dak.

 

Aan beide zijden van de laadvloer zijn handige rails aangebracht om haken of andere accessoires aan te bevestigen. Ook bevinden zich aan de zijwanden extra bergvakken voor een veilige opslag uit het zicht van derden.

 

De strak vormgegeven achterklep bestaat uit twee delen – het onderste stalen paneel met een centrale uitsparing voor de nummerplaat, en daarboven een zwart gaasgedeelte dat slim en subtiel een belangrijke nieuwe boodschap uitdraagt. Niet alleen aan iedereen die achter de oli rijdt, maar via de achteruitkijkspiegel ook aan de bestuurder: ‘Nothing Moves Us Like Citroën’.



Nieuw maar vertouwd logo
Aanvullend op de subtiele belofte via de achterklep aan klanten en publiek grijpt de Oli ook terug op het technische erfgoed van Citroën om de trotse nieuwe merkidentiteit van Citroën te introduceren.

 

Terwijl de vormtaal van de Oli horizontaal met verticaal en afgerond met strak contrasteert om functionaliteit, technisch vernuft en slim industrieel design te suggereren, doet het nieuwe ‘zwevende’ logo precies hetzelfde. De chevrons zijn prominent aanwezig door de plaatsing over de gehele breedte van de badge. Het verwijst daarmee naar techniek en technische efficiëntie en contrasteert met de warme zachtheid van het verticale ovaal eromheen, om de niet aflatende inzet van het merk voor het welzijn van zijn klanten te suggereren.

 

Het nieuwe logo herinnert aan het originele Citroën-logo uit 1919 en geeft het op subtiele wijze een nieuwe vorm voor de toekomstige producten van Citroën. Geleidelijk zal de nieuwe merkidentiteit verschijnen bij toekomstige productintroducties en in de (Citroën-vestiging)uitingen van Citroën.

 

Wielen die blijven draaien
De wielen en banden zijn een belangrijk onderwerp voor innovatie, om de toepassing van duurzame materialen te maximaliseren, de duurzaamheid te verhogen en de kosten te verlagen. Het is ook een onderwerp waarvan eigenaren zullen erkennen dat het potentieel kostbaar is en schadelijk voor het milieu.

 

“De inzet van Citroën voor ‘Advanced Comfort’ is bekend en wielen en banden spelen een belangrijke rol in het welzijn van de inzittenden”, zegt Sabas. Met de druk om de impact van banden op het milieu te verminderen en de toenemende kosten voor het vervangen en repareren van beschadigde wielen, hebben we besloten om duurzamere opties voor beide te onderzoeken, met behoud van het rijcomfort dat we van Citroën verwachten.”

 

De ingenieuze en efficiënte combinatie van 20-inchwielen en banden van de Oli omvat een hybride prototype van wielen en een experimentele, duurzame en intelligente band die in samenwerking met Goodyear is ontwikkeld. Omdat volledig aluminium wielen duur en energie-intensief zijn om te produceren en volledig stalen wielen zwaar zijn, is besloten de twee materialen te combineren. Het hybride wiel dat daaruit is ontstaan, is 15% lichter dan het equivalente volledig stalen wiel en draagt bij aan een totale gewichtsreductie van 6 kg. Bovendien zijn er ook ontwerpvoordelen.

 

Stalen wielen zijn traditioneel niet mooi of aerodynamisch, tenzij je ze bedekt met een wieldop. In ons prototype schroeven we een lichte aluminium gedeeltelijke afdekring op een stalen naaf, waardoor het gewicht en de kosten beperkt blijven. Bovendien kunnen we spelen met de kleuren en designs van de ring om de luchtstroom rond het wiel te verbeteren en een slimme lichtmetalen look te creëren”, aldus Sabas toe.

 

Citroën gebruikt de Eagle GO-conceptband, die in samenwerking met Goodyear is ontwikkeld. Het is een band die duurzaam is, met een lange levensduur en voorzien van intelligente technologie om de conditie en gezondheid van de band te controleren. De samenstelling van het loopvlak is gemaakt van bijna uitsluitend duurzame en gerecyclede materialen, waaronder zonnebloemolie en silica uit rijstkaf, dennenhars en volledig natuurlijk rubber. Deze materialen vervangen synthetisch, op aardolie gebaseerd rubber.

 

Goed nieuws voor automobilisten is dat Goodyear zich voor de Eagle GO-conceptband een indrukwekkend doel heeft gesteld: een levensduur tot wel 500.000 km door hergebruik van het duurzame karkas en doordat het 11 mm diepe profiel twee keer kan worden vernieuwd gedurende de levensduur van de band. De band is ook uitgerust met Goodyear SightLine-technologie, die een sensor bevat die de band voortdurend controleert op diverse gezondheidsparameters.

 

“Dit is de derde keer dat we samenwerken met Goodyear en door ons nieuwe hybride wiel te combineren met de innovatieve Eagle GO-conceptband leggen we de lat hoger voor duurzame, slimme en onderhoudsarme oplossingen, terwijl we comfort en welzijn voorop blijven stellen”, zegt Leclercq.

 

Rondom bescherming
De Citroën Oli is zowel beschermend als beschermd, dankzij de stevige kunststof carrosseriedelen. Om het kenmerkende designelement van Citroën te realiseren, heeft partner Plastic Omnium meegewerkt aan een ‘monomateriaal’-benadering, die gemakkelijke recycling mogelijk maakt voor een sterke maar lichtgewicht bescherming van de flanken van de oli. De bumpers zijn 100% recyclebaar en zijn voor 50% gemaakt uit gerecycleerde materialen. Elke wielkast is afgedekt met een identieke, sterke beschermer van gerecycled kunststof met een horizontale bovenkant, wat het contrastthema horizontaal en verticaal van de ruiten en verlichtingsmodules voortzet.

 

De middensectie van de voor- en achterbumper zijn identiek, net als die van de Ami. De driehoekige ‘handgrepen’ onder aan de bumpers zijn in feite sterke haken die de bestuurder kunnen helpen een ander voertuig uit de modder te slepen of een grote steen uit de weg te trekken. Ook deze haken zijn uitgevoerd in het contrasterende ‘infra-red’.

 

De witte lak van de Oli, BASF R-M Agilis®, is op waterbasis en is eco-effectief met het laagste niveau aan vluchtige organische stoffen (minder dan 250 g/l).

 

Een uitdagend interieur

 

Een auto-ontwerper wordt bij het ontwerpen van een interieur vaak beperkt door de wens om grotere schermen, hogere armsteunen, luxere stoelen enzovoort toe te voegen. Dit zorgt echter voor meer materiaalgebruik, meer gewicht en hogere kosten.

 

“We hebben besloten zo veel mogelijk ruimte en licht in de oli te creëren met zo weinig mogelijk infrastructuur en maximale toepassing van duurzame materialen”, zegt Leclercq. “Dat is niet zo eenvoudig als je misschien denkt, want je moet een interieur comfortabel, veilig en sterk maken. Bovendien verwachten klanten ook een bepaalde mate van technologie. We hebben ons voor de oli laten inspireren door andere vormen van ruimte-efficiënt productontwerp, waarbij minimalistisch beter is – zoals een smartphone en een hifi-installatie. Hoeveel (draai)knoppen en schermen heb je immers écht nodig?”

 

Over de balk
In plaats van een traditioneel dashboard vol met schermen en verborgen computers is de oli voorzien van een eenvoudige symmetrische ‘balk’, die over de breedte van de auto loopt. Aan één kant van het dashboard is de stuurkolom gemonteerd. Een smartphone dock met daaronder vijf duidelijk herkenbare tuimelschakelaars voor het airconditioningsysteem zijn in het midden gepositioneerd.

 

Een opvallend gegeven is dat in een vergelijkbare compacte hatchback ongeveer 75 onderdelen het dashboard en middenconsole vormen; de oli heeft hier slechts 34 onderdelen.

 

Onder de balk bevindt zich een rail waarop inzittenden elektrische accessoires kunnen aansluiten via USB-aansluitingen. Die kunnen naar alle gewenste posities onder het dashboard geschoven worden.

 

De twee tactisch geplaatste directe ventilatieopeningen, één voor de bestuurder en één voor de passagier, maken het gebruik van kleine airconditioningunit mogelijk. Doordat de airco kleiner is, draagt die ook bij aan de totale gewichtsreductie van de oli en daarmee ook aan de verhoogde efficiëntie.

 

De dashboardbalk wordt gecompleteerd door de ‘sofa’ van BASF Elastollan® - een feloranje, recyclebare 3D-geprinte opbergplank van Thermoplastic PolyUrethane (TPU) met flexibele ‘paddenstoelen’ die voorwerpen als koffiekopjes en blikjes frisdrank op hun plaats houden.

 

Plug en Play
In de Oli wordt alle nodige infotainment en communicatie verzorgd door de smartphone van de bestuurder, die een centrale aansluiting heeft op de dashboardbalk.

 

Als de smartphone is aangesloten, worden telefooninformatie en apps samengevoegd met essentiële voertuiggegevens als snelheid en laadniveau. Die gegevens worden weergegeven over de gehele breedte van de onderste rand van de voorruit, door middel van een zogenoemd ‘Smartband’-systeem.

 

“Een smartphone heeft meer rekenkracht dan veel auto’s. Daarom hebben we gekozen voor een andere benadering van infotainment”, zegt Sabas. “We hebben allemaal onze telefoon bij ons en gebruiken al apps voor navigatie en entertainment, dus we zagen een kans om op kosten, dubbele voorzieningen en gewicht van geïntegreerde systemen te besparen. Je kunt gewoon je eigen apparaat aansluiten.”

 

Dezelfde aanpak is gehanteerd voor de audio in de auto. Elk uiteinde van het dashboard is hol, de uitsparingen dienen als docking voor cilindervormige Bluetooth-luidsprekers. Met dit systeem is 250 gram gewicht bespaard door alleen al het gebruikelijke audiosysteem te elimineren. Behalve dat Bluetooth-luidsprekers hoogwaardig geluid leveren voor de weergave van podcasts en je favoriete afspeellijst, zijn de luidsprekers ook buiten de oli overal mee naartoe nemen en door ze aan haken aan de rails in de laadbak van oli te hangen, kun je naar je nieuwste afspeellijst luisteren met uitstekende geluidskwaliteit, terwijl je buiten eet of feestviert op het strand.

 

HMI-besturing
Na diverse oplossingen voor de bediening van de HMI (Human Machine Interface) te hebben bekeken, kwam het team op het ongebruikelijke idee om een joystick van een professionele modulaire gamepad te gebruiken, gemonteerd op het fraaie stuurwiel van de oli.

 

“De joystick van de gamepad werkt heel goed – hij is eenvoudig te bedienen en een goed voorbeeld van hoe we oplossingen uit andere industrieën kunnen overnemen om ze in de context van een voertuig te laten werken”, aldus Sabas.

 

De stuurkolom bevat een handige draaiknop voor de automatische transmissie van het voertuig, gekoppeld aan de start-/stop-knop, terwijl met kleinere hendels de lichten en richtingaanwijzers van het voertuig bediend worden.

 

Ruimtebesparend
In plaats van omvangrijke conventionele autostoelen die het invallende licht blokkeren en het ruimtelijke gevoel in het interieur beperken, is de oli voorzien van ruimtebesparende voorstoelen, die zijn opgebouwd uit 80% minder onderdelen dan stoelen in een gelijkwaardige SUV – slechts 8 in plaats van 37. De fel oranje voorstoelen bestaan uit sterke buizenframes waarop een comfortabel kussen is gemonteerd dat is bekleed met textiel van 100% gerecycled polyester dat zelf ook weer 100% recyclebaar is.

 

De innovatieve 3D-geprinte netrugleuningen zijn voorzien van een geïntegreerde hoofdsteun en zijn geïnspireerd op modern kantoormeubilair. Ze zijn slank van vorm maar bieden uitstekende ondersteuning en comfort, precies waar dat nodig is. Ze zijn in samenwerking met BASF gemaakt van lichtgewicht, 100% recyclebaar Thermoplastic PolyUrethane (TPU). Het materiaal is voorzien van een oranje coating zodat het er uitnodigend uitziet en aanvoelt. De rugleuningen van gaas versterken het gevoel van ruimte en licht in het interieur – belangrijke factoren voor het comfort en het welzijn van de inzittenden.

 

De achterpassagiers kunnen het zichtbare buizenframe van de rugleuning gebruiken om accessoires aan te bevestigen, bijvoorbeeld een kleine tablet die via een USB-aansluiting opgeladen kan worden, of haken voor bijvoorbeeld een boodschappentas, een bekerhouder, een tijdschriftennet zoals in een vliegtuig, of een klein tafelblad voor de kinderen, om onderweg wat te eten of te spelen.

 

Met Citroëns ontembare streven naar comfort zijn de voorstoelen aan de vloer bevestigd met flexibele, recyclebare TPU-isolatieringen die oneffenheden en trillingen van de weg absorberen en waarvan het effect doet denken aan de befaamde ‘Progressive Hydraulic Cushions’ van het merk.

 

“De constructie van de voorstoelen is volledig begrijpelijk”, legt Sabas uit. “Ze zijn gemakkelijk te demonteren, te verwijderen en te recyclen wanneer je ze bijvoorbeeld van kleur wilt veranderen. Niets is afgedekt en er zijn geen verborgen structuren – ze zijn even rechttoe rechtaan als ze er uitzien en een perfect voorbeeld van hoe functionaliteit en zuiverheid elk element van het ontwerp hebben gestuurd.”

 

De afzonderlijke stoelen achterin zijn even comfortabel en gemaakt van vergelijkbare materialen. De rugleuningen kunnen plat worden geklapt om de vloer van de laadruimte te verlengen. Aan het dak gemonteerde ronde TPU-hoofdsteunen zweven boven elke rugleuning en klappen zo nodig weg tegen het dak.

 

Aan beide zijden onder de achterbank van de oli – en toegankelijk als de achterportieren geopend zijn, bevindt zich een discreet opbergvak voor een EHBO-doos.

 

In de ruimte tussen de achterstoelen bevindt zich ook een bergvak. Net als de ‘sofa’ heeft dit oranje, recyclebare zachte 3D-geprinte TPU-onderdeel flexibele ‘paddenstoelen’ om voorwerpen op hun plaats te houden. Alle TPU-interieurdelen van BASF kunnen samen worden gerecycled, wat een verdere stap is in de richting van duurzame monomaterialen als onderdeel van de levenscyclusanalyse.

 

In plaats van zware binnenpanelen met schakelaars, armsteunen, luidsprekers en motoren voor de ruitbediening, zorgen de eenvoudige portierpanelen in de oli voor maximale bergruimte en tegelijkertijd voor gebruiksgemak en comfort bij openen en sluiten.

 

Tussen de binnen- en buitenpanelen van de voorportieren is een groot opbergnet aangebracht, net als een horizontale armleuning, bekleed met 100% gerecycled en recyclebaar oranje polyester. Het openen van de voorportieren gebeurt door aan een gerecyclede hendel te trekken. De hendel is rechtstreeks verbonden met het eenvoudige sluitmechanisme. De schroeven en bevestigingen van de deuren en stoelen zijn onderling uitwisselbaar, wat de complexiteit nog verder vermindert.

 

Vieze schoenen? Geen probleem!
In plaats van moeilijk te reinigen tapijten is de oli voorzien van een modulaire vloerbedekking, ontwikkeld in samenwerking met BASF en gemaakt van geëxpandeerd thermoplastisch polyurethaan (E-TPU). Het schuim is even elastisch als rubber, maar lichter, uiterst veerkrachtig en zeer slijtvast. Het is eenvoudig te vervangen als de eigenaar een andere kleur wenst.

 

“Dit hoogwaardige materiaal wordt voornamelijk gebruikt in de sportwereld”, aldus Pierre Leclercq. “Het wordt gebruikt in hardloopbanen, fietszadels en zelfs in de zolen van bekende hardloopschoenen vanwege de verende en dempende eigenschappen die de prestaties en het comfort op de baan verhogen.”

 

De vloer is ook bedekt met een zeer elastische en waterdichte coating en kan gemakkelijk worden schoongespoten. Recyclebare TPU-afwaterpluggen in de vloer maken het verwijderen van zand en modder na een warme dag op het strand of een natte dag wandelen door het bos heel eenvoudig.

 

Circle of life
Een belangrijk element van het Oli-verhaal is dat de oli bedacht is met het oog op een lange levensduur om zijn eigen circulaire economie te creëren. Het laat zien hoe eenvoudig en betaalbaar hij kan zijn en hoe hij steeds opnieuw kan worden ‘uitgevonden’ voor diverse volgende levens. Nieuwe eigenaren kunnen opgeknapte onderdelen, nieuwe kleuren en designs en zelfs na verloop van tijd verbeterde onderdelen gebruiken.

 

De totale ‘cost of ownership’ ligt laag. Zo kunnen als een deur, koplamp of bumper moet worden vervangen, via Citroën op verantwoorde wijze gerecyclede onderdelen worden gebruikt van oli-voertuigen die niet meer in gebruik zijn.

 

Normaliter wordt als het meer kost om een auto op te knappen dan om een nieuwe te kopen, een beschadigde of versleten auto natuurlijk niet meer opgeknapt. De Oli brengt hier verandering in – het is milieutechnisch en economisch gezien gunstiger om de oli gedurende meerdere gebruikscycly op te knappen en aan te passen dan om hem te vervangen. Wanneer het niet langer rendabel is om hem op te knappen, maakt Citroën van elke oli een donor van gerecyclede onderdelen voor oli-rijders die onderdelen nodig hebben of stuurt het onderdelen op voor algemene recycling.

4. Missie
 

Met de oli is de missie van Citroën om een serieuze boodschap over te brengen over de toekomst van betaalbare, duurzame en prettige gezinsmobiliteit, samen met de toekomst van het merk zelf:

“We namen een risico met de Ami en we nemen weer een risico met oli, omdat we creativiteit moeten stimuleren voor de productie”, zegt Pierre Leclercq. “Het heeft geen zin om coole materialen of ontwerpen voor te stellen die nooit zullen doordringen in toekomstige productievoertuigen. Daarom is het nieuwe logo op de oli belangrijk, want net zoals je elementen van zijn design en technologie in toekomstige modellen zal terugzien, wordt de nieuwe interpretatie van het Citroën-logo onze uitnodigende nieuwe norm.”

 

“We hebben een breed klantenbestand omdat we persoonlijke mobiliteit aanbieden van de Ami tot de C5-X. Niet iedereen is misschien bereid te accepteren dat je bepaalde dingen niet nodig hebt”, zegt Laurence Hansen. “Maar hoewel we niet alles van vandaag op morgen gaan veranderen, wil Citroën een discussie aangaan, zich afvragen wat genoeg is en laten zien hoe we het goede kunnen doen en onze missie om iedereen verantwoorde, betaalbare en vreugdevolle mobiliteit te bieden, kunnen waarmaken.”

 

Leidraad
Vincent Cobée erkent dat een gelukkige toekomst eerder afhangt van het hervormen dan van het aanpassen van de manier waarop we uitgeven, kiezen, consumeren, verplaatsen, vervuilen, weggooien en denken.

 

“De auto-industrie is niet immuun voor de revoluties die elke andere industrie uitdagen om de problemen door onze overvloedige consumptie op te lossen. Citroën doet zijn best om te bewijzen dat er onconventionele manieren zijn om te veranderen die niet saai of bestraffend zijn. De Ami is daar een mooi voorbeeld van en we zijn trots op zijn succes als non-conformistische mobiliteit voor vandaag.

 

De Citroën Oli – ons ‘rijdende laboratorium’ – en de slimme gedachte en zijn boodschap van zuiverheid en het juiste doen, laat zien hoe en waarmee we gezinnen in de toekomst kunnen inspireren. De oli is opvallend en onconventioneel – maar wij zijn Citroën en we begrijpen dat je niet opvalt door een flauw statement te maken.

 

De Citroën Oli illustreert onze mobiliteitsmissie: verantwoord, ongecompliceerd en betaalbaar voor het dagelijkse leven en toch ambitieus, begeerlijk en plezierig. Het is onze leidraad voor de oplossingen die u over tien jaar wilt hebben als de enige auto die uw gezin nodig heeft.”