Doorgaan

CITROËN Ë-C4 X WINT DE 1,000 KM TEST!

08/02/2024
  • Om meer inzicht te krijgen in de actieradius en de efficiëntie van haar elektrische modelaanbod vroeg Citroën aan UTAC, een wereldwijd gerenommeerde onafhankelijke groep op het gebied van autotesten, certificatie en validatie, om de positie van de Ë-C4 X te bepalen ten opzichte van zijn voornaamste concurrenten. Tijdens de test moest de volgende vraag beantwoord worden: ‘Welk elektrisch model vergt de minste hoeveelheid tijd en energie om 1.000 km af te leggen?'
  • Consumenten houden sterk rekening met deze praktische vraag tijdens het aankoopproces van hun elektrische auto. Uit de test is naar voren gekomen dat de Ë-C4 X, met een maximale actieradius van 420 kilometer, het snelst deze afstand kan afleggen. De Citroën Ë-C4 X werd vergeleken met de Renault Mégane, Volkswagen ID.3 en de MG4.
  • Het testresultaat bevestigt de keuzes die tijdens de ontwikkeling van de Ë-C4 X zijn gemaakt, namelijk een lichter en goedkoper batterijpakket, een snellaadvermogen van 100 kW gecombineerd met een efficiënte laadcurve, een efficiënte elektromotor en bijpassende aerodynamische eigenschappen en optimalisaties. Deze eigenschappen komen sterk overeen met de Ë-C4, die gebouwd is volgens dezelfde filosofie.
  • In combinatie met de nieuwe e-Routes app, een connected persoonlijke assistent die routebeheer in realtime mogelijk maakt, blijken de Ë-C4 en Ë-C4 X uitermate geschikt voor dagelijkse ritten en lange ritten.


Poissy, 8 februari 2024
- De mogelijkheid om comfortabel lange afstanden af te leggen, is voor veel consumenten en zakelijke rijders één van de belangrijkste obstakels om de overstap naar elektrisch rijden te maken. Dit heeft ertoe geleid dat veel fabrikanten modellen hebben geïntroduceerd met een aanzienlijke actieradius, maar met zwaardere, duurdere en minder energiebesparende batterijpakketten. Citroën is een andere weg ingeslagen en heeft gekozen voor compacte batterijpakketten die licht van gewicht en betaalbaar zijn. Deze keuze blijkt in de praktijk voordelig voor het dagelijkse woon-werkverkeer, waar een zwaardere accu juist in het nadeel is. Daarnaast zorgen de ondersteuning voor 100 kW-snelladen en de efficiënte elektromotor ervoor dat dagelijks lange afstanden afleggen mogelijk is met alle rust en comfort waar Citroën om bekendstaat.
 

HOEVEEL TIJD KOST HET OM 1.000 KM AF TE LEGGEN?

Om dit te bevestigen ging Citroën een samenwerking aan met UTAC, een toonaangevende organisatie op het gebied van autotests, validatie en certificatie, die wereldwijd worden erkend. De vraag die Citroën heeft gesteld was simpel: hoeveel tijd kost het om 1.000 km af te leggen met een elektrisch voertuig, in dit geval de Ë-C4 X? Deze vraag stellen klanten ook wanneer zij worden geconfronteerd met specificaties als de maximale capaciteit van batterijpakketten, de WLTP-actieradius, gewicht, laadsnelheid, enz., terwijl ze vaak niet direct begrijpen hoe dit zich naar de praktijk vertaalt. Om klanten meer handvatten te bieden, kreeg UTAC de opdracht om de test uit te voeren in strikt vergelijkbare omstandigheden met elektrische voertuigen die direct concurreren met de Ë-C4 en Ë-C4 X. Uiteindelijk is er gekozen voor een vergelijking met de Renault Mégane, Volkswagen ID.3 en MG 4.

In de testresultaten komt naar voren dat de Ë-C4 X het snelst de 1.000 kilometer aflegt, met een totale tijd (inclusief laadmomenten) van 11 uur en 57 minuten. De andere deelnemende modellen deden er tussen de 14 en 67 minuten langer over om dezelfde afstand af te leggen. Uit de metingen van UTAC blijkt dat de Ë-C4 X minder energie verbruikt en dat laadbeurten beter geoptimaliseerd zijn. Met dit resultaat wordt ook bevestigd dat Citroën de juiste keuzes heeft gemaakt tijdens de ontwikkeling van de Ë-C4 X en de Ë-C4.
 
Naast een efficiënt product, biedt Citroën ook toegang tot de e-Routes app, waarmee gebruikers hun elektrische autorit nog comfortabeler maken. Deze persoonlijke assistent is direct verbonden met de voertuiggegevens, de rijomstandigheden en de status van laadstations onderweg. Op basis van deze gegevens wordt de route in realtime geoptimaliseerd. Deze combinatie van hoge prestaties en een intelligente app zijn bijzonder geschikt voor de snelle ontwikkeling van het laadnetwerk.’

“De door UTAC uitgevoerde test bevestigt de strategische keuzes van Citroën: de keuze voor een compacte accu die, terwijl hij een actieradius van meer dan 400 km garandeert, dagelijks de kosten en het verbruik verlagen. Maar ook moeiteloos lange afstanden aflegt, dankzij de efficiëntie van en ondersteuning voor snelladen. Mijn Ë-C4 bevestigt deze efficiëntie tijdens al mijn dagelijks ritten onder normale omstandigheden.”

T. Koskas – Citroën CEO

TESTPROTOCOL

De vier modellen die door UTAC zijn getest:
Model Citroën Ë-C4 X MG4 Renault Mégane Volkswagen ID.3
Batterijcapaciteit

54 kWh

 

64 kWh 60 kWh 58 kWh
Actieradius (gecombineerde WLTP-cyclus) 420 kilometer 435 kilometer 450 kilometer 425 kilometer
Voertuiggewicht 1.603 kg 1.694 kg 1.670 kg 1.790 kg

De modellen zijn gedurende een periode van twee dagen getest, onder identieke weersomstandigheden en volgens hetzelfde testprotocol:
 

  • Rijden met een constante snelheid van 120 km/u op het circuit van Mortefontaine
  • Aan het begin van de test wordt het voertuig opgeladen tot 100% van de maximale batterijcapaciteit.
  • Het rijden wordt onderbroken bij een resterende acculading van 10%.
  • Het voertuig wordt vervolgens opgeladen naar 80% van de batterijcapaciteit. Afhankelijk van de locatie vond het opladen afwisselend plaats bij een 100kW-snellader of een laadpunt met een vermogen van 50 kW.
  • Deze procedure van rijden en opladen wordt herhaald tot een afstand van 1.000 km is bereikt.