In de Europese emissienormen, de Euro-normen, worden de limieten voor de uitstoot van schadelijke stoffen vastgelegd. Deze limieten worden geregeld verlaagd. In de Euro 6.2-norm zijn de nieuwste limieten beschreven.
Net als in de vorige norm worden in de Euro 6.2-norm limieten bepaald voor de uitstoot van NOx (stikstofoxide), CO (koolmonoxide), deeltjes en onverbrande koolwaterstoffen. Er wordt echter geen limiet gesteld aan de uitstoot van CO2. De Euro 6.2-norm is sinds september 2017 van kracht voor nieuwe modellen. In september 2018 wordt de norm van kracht voor alle nieuwe auto's.
Op 1 september 2019 wordt veralgemeend en verplicht de Euro 6d-TEMP (tijdelijke of tempoarily) van toepassing. De uiteindelijke norm is Euro 6 D Full die ingaat vanaf 1 januari 2020 en verplicht wordt vanaf 1 januari 2021. Deze norm zal ook aangeduid worden als Euro 6 D Full of Euro 6.3. Introductie van Euro 6.2 naar Euro 6.d TEMP EVAP ISC emissienorm is binnen ons huidige gamma reeds voldaan en beschikbaar.
Per 1 september 2018 worden twee homologatieprotocollen verplicht: WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) en RDE (Real Driving Emissions).
Deze protocollen, die verbonden zijn aan de Euro 6.2-norm, hebben drie verschillende doelen:
Euro-norm
De Europese emissienormen, Euro-normen genoemd, zijn door de Europese Unie bepaalde normen waarin de limieten voor de uitstoot van schadelijke stoffen door motorvoertuigen zijn vastgelegd.De Euro 6.2-norm wordt ook wel Euro 6d-TEMP genoemd. In januari 2020 wordt deze norm vervangen door de Euro 6.3-norm, die ook wel Euro 6.d of Euro 6.d full wordt genoemd.
NOx, CO2, deeltjes, CO: stikstofoxide, kooldioxide, fijnstof, koolmonoxide
Belangrijkste door verbrandingsmotoren uitgestoten schadelijke stoffen, waarvan de limiet voor de uitstoot wordt bepaald door de Europese regelgeving.
WTLP: Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (wereldwijde geharmoniseerde testprocedure voor personenauto's en lichte bedrijfswagens)
De WLTP is een nieuw protocol voor het meten van het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de uitstoot van andere schadelijke stoffen van auto's onder omstandigheden die meer overeenkomen met de realiteit dan bij het oude NEDC-protocol. De WLTP is een wettelijk verplichte certificering waaraan alle Europese autofabrikanten moeten voldoen.
RDE: Real Driving Emissions (uitstoot onder realistische rijomstandigheden)
De RDE-homologatie is een nieuwe, door de Europese Unie ingestelde test ter aanvulling op de WLTP. In tegenstelling tot de WLTP-tests die worden uitgevoerd op een rollenbank, worden de RDE-tests uitgevoerd onder praktijkomstandigheden tijdens een rit op de openbare weg. Voor de tests wordt een representatieve steekproef van auto's gebruikt. Op dit moment heeft de RDE-homologatie alleen betrekking op de uitstoot van NOx (diesel) en fijnstof (diesel en benzine).