Doorgaan

CITROËN C3 1.2L TURBO MT6 VANAF  20.690

09/04/2024
  • Standaard uitgerust met Citroën Advanced Comfort®-wielophanging, als aanvulling op de opnieuw ontworpen Advanced Comfort-stoelen en het C-Zen Lounge interieurconcept.
  • Nieuwe Citroën C3 1.2l Turbo MT6 verkrijgbaar als You en Max, prijzen vanaf € 20.690.
  • Citroën C3 ook verkrijgbaar als 100% elektrische ë-C3 voor € 24.290, exclusief SEPP-subsidie van € 2.950.
  • Private lease vanaf € 385 per maand (op basis van 72 maanden en 5.000 km per jaar), exclusief SEPP.
  • Nieuwe Hybrid 100 volgt later: kan bijna 50% van de stadsritten in elektrische modus afleggen en komt tussen 1.2l Turbo en elektrische ë-C3 in de line-up.


Citroën opent per direct de orderboeken van de nieuwe generatie Citroën C3 met 1.2l Turbo benzinemotor. De nieuwe C3 biedt een optimale synthese van design, comfort en technologie, terwijl de vanafprijs uiterst scherp blijft. De nieuwe Citroën C3 met 1.2l Turbo benzinemotor en handgeschakelde zesbak is verkrijgbaar voor € 20.690, of vanaf € 385 per maand op basis van een looptijd van 72 maanden en 5.000 kilometer per jaar. De levering van deze C3 start in de zomer van 2024. Een Hybrid 100-variant met 48V-technologie – die tot 50% van de stadsritten volledig elektrisch kan afleggen – volgt later dit jaar.
 

NIEUWE CITROËN C3 IN EEN NOTENDOP

De nieuwe Citroën C3 volgt een absolute bestseller op. Sinds 2016 verkocht Citroën op de Europese markt meer dan 1,5 miljoen exemplaren van de vorige generatie C3. De nieuwe C3 bouwt voort op de kwaliteiten van de vorige generatie. De auto vormt een uniek aanbod in de klasse van de B-segment hatchbacks. Dankzij het innovatieve, moderne en slimme concept spreekt de auto een breed publiek aan. De nieuwe Citroën C3 maakt mobiliteit betaalbaar, ongeacht de aandrijflijn. Dankzij de modulariteit van het SmartCar-platform kan Citroën op een platform meerdere aandrijflijnen aanbieden; van benzine en 48V hybride tot 100% elektrisch.
 

Daarbovenop biedt de nieuwe C3 ook nog een aantal andere USP’s. De compacte hatchback is bijvoorbeeld standaard uitgerust met Citroën Advanced Comfort®-wielophanging met Progressive Hydraulic Cushions®, als aanvulling op de opnieuw ontworpen Advanced Comfort®-stoelen en de nieuwe C Zen Lounge-dashboardarchitectuur. Kenmerkend voor dit interieurconcept is het bieden van rust en overzicht, dankzij minimalistisch design, een compact stuurwiel en het Citroën Head-Up Display.


De toegenomen bodemvrijheid en hoogte (t.o.v. zijn voorganger) van de auto maakt in- en uitstappen nog makkelijker. De lengte van de auto is met 4,01 meter nog altijd bescheiden. Uiteraard is de compacte familie-auto ook verkrijgbaar met voorzieningen die elke rit ontspannend maken. Denk hierbij aan 3D connected navigatiesysteem met een 10-inch touchscreen, automatische airconditioning, het draadloos opladen van een telefoon en ondersteuning van Screen Mirroring.
 

1.2l TURBO BENZINEMOTOR

De 1.2l Turbo is een driecilinder 1,2-liter turbobenzinemotor met een vermogen van 74 kW (100 pk) en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Deze motor is volledig opnieuw ontworpen voor het bieden van de beste prestaties en betrouwbaarheid. Onder meer de distributieketting is compleet nieuw ontwikkeld. De Citroën C3 1.2l Turbo sprint in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 183 km/u. Het kentekengewicht komt uit op 1.126 kilogram, waardoor ook de wegenbelasting gunstig uitvalt. Deze motorvariant heeft een geremd trekgewicht van 600 kilogram en een  kogeldruk van 61 kilogram. In de gemengde WLTP-cyclus bereikt de C3 1.2l Turbo een gecombineerde emissie van 127-128 gr CO2/km (onder voorbehoud van homologatie).
 

NIEUWE HYBRID 100-AANDRIJFLIJN

Citroën breidt de motorenline-up van de nieuwe C3 later in 2024 uit met een nieuwe Hybrid 100-aandrijflijn met 48V-technologie. Deze compacte, lichtgewicht en betaalbare oplossing is bijzonder geschikt voor gebruik in de stad, waar de auto tot wel 50% van de ritten elektrisch kan afleggen. Opladen is niet nodig. De hybride aandrijflijn neemt alle zorgen uit handen en maakt rijden in milieuzones mogelijk.
 

De Hybrid 100 combineert de voordelen van benzine en elektrisch met twee motoren die samen óf afzonderlijk werken, automatisch en zonder tussenkomst van de bestuurder. De hybride 48V-technologie bestaat hij uit een 48V lithium-ion batterij die tijdens bepaalde rijfasen wordt opgeladen, een compleet nieuwe 3-cilinder benzinemotor van 74 kW (100 pk) – specifiek ontworpen voor hybride toepassingen – en een nieuwe geëlektrificeerde ë-DCS6 versnellingsbak met dubbele koppeling, waarin een in Frankrijk geproduceerde elektromotor van 21 kW (28 pk) en 55 Nm is verwerkt. Dit is gedaan om ruimte en massa te besparen. Het resultaat is meer rijplezier en tegelijkertijd een verlaging van het verbruik en de uitstoot van bijna 10% ten opzichte van een gelijkwaardige benzineversie.


De Hybrid 100 biedt in de praktijk een soepel rijgedrag en biedt dankzij een systeemkoppel van 205 Nm (55 Nm voor de elektromotor) ook bij lagere toerentallen voldoende trekkracht. Bij stevige acceleraties levert de elektromotor een extra vermogen van 9 kW (circa 12 pk) voor extra souplesse. In de gecombineerde WLTP-cyclus realiseert de Hybrid 100-aandrijflijn een CO2-emissie van 117 gr/km.
 

De Hybrid 100 combineert de voordelen van benzine en elektrisch met twee motoren die samen óf afzonderlijk werken, automatisch en zonder tussenkomst van de bestuurder. De hybride 48V-technologie bestaat hij uit een 48V lithium-ion batterij die tijdens bepaalde rijfasen wordt opgeladen, een compleet nieuwe 3-cilinder benzinemotor van 74 kW (100 pk) – specifiek ontworpen voor hybride toepassingen – en een nieuwe geëlektrificeerde ë-DCS6 versnellingsbak met dubbele koppeling, waarin een in Frankrijk geproduceerde elektromotor van 21 kW (28 pk) en 55 Nm is verwerkt. Dit is gedaan om ruimte en massa te besparen. Het resultaat is meer rijplezier en tegelijkertijd een verlaging van het verbruik en de uitstoot van bijna 10% ten opzichte van een gelijkwaardige benzineversie.


De Hybrid 100 biedt in de praktijk een soepel rijgedrag en biedt dankzij een systeemkoppel van 205 Nm (55 Nm voor de elektromotor) ook bij lagere toerentallen voldoende trekkracht. Bij stevige acceleraties levert de elektromotor een extra vermogen van 9 kW (circa 12 pk) voor extra souplesse. In de gecombineerde WLTP-cyclus realiseert de Hybrid 100-aandrijflijn een CO2-emissie van 117 gr/km.
 

UNIEKE COMFORTERVARING

De Citroën C3 staat bekend om zijn soepele rijervaring en comfort aan boord. In de nieuwste generatie tilt Citroën die kwaliteiten dankzij nieuwe technologieën naar een nog hoger niveau.


Citroën Advanced Comfort®-vering:
Citroën biedt op alle versies van de C3 standaard zijn innovatieve en exclusieve Citroën Advanced Comfort®-vering. Dit systeem werkt met Progressive Hydraulic Cushions® voor een uniek gevoel van comfort. Deze progressieve hydraulische bump stops werken samen met de schokdempers en vering en vervangen de mechanische stops die doorgaans gebruikt worden. Het geprezen systeem werkt in twee stadia. Voor lichte (de)compressie regelen de veer en schokdemper samen verticale bewegingen, zonder hulp van de hydraulische stops. Bij grote impact werken de veer en schokdemper samen met de hydraulische stops om de carrosseriebewegingen geleidelijk af te remmen en schokken aan het einde van het veerbereik weg te nemen. In tegenstelling tot een mechanische stop die energie absorbeert en vervolgens een deel ervan als schok teruggeeft.


Advanced Comfort®-stoelen (standaard op de ‘Max’-uitvoering):
De Citroën Advanced Comfort®-stoelen vormen een perfecte aanvulling op de comfortabele wielophanging. Het ergonomische ontwerp van de comfortstoelen is verder verbeterd voor extra steun aan het lichaam. De stoelen beschikken over extra schuim (+10 mm) om vanaf het eerste contact een gevoel van zachtheid en comfort te bieden, waardoor een goede ondersteuning wordt gegarandeerd, hoe lang de rit ook duurt.


C-Zen Lounge Concept:
Het nieuwe C-Zen Lounge-interieurconcept biedt niet alleen meer comfort, maar vormt ook een nieuwe kijk op het traditionele dashboard. De C-Zen Lounge trakteert bestuurder en voorpassagier op een goed zicht naar voren, dankzij de grote voorruit en het volledig vlakke dashboard dat visueel over de hele breedte van de auto strekt. Het dashboard is opgesplitst in twee niveaus, met de technische elementen op het bovenste niveau en een met stof bekleed 'Sofa Design-stijl'-deel onder. Wat direct opvalt aan het bovenste deel van het dashboard is het ontbreken van een traditioneel instrumentencluster.


De nieuwe C3 maakt gebruik van een Head-Up Display dat voertuiginformatie reflecteert op een glanzend zwart paneel tussen de bovenkant van het dashboard en de onderkant van de voorruit. Deze slimme oplossing voorkomt gedupliceerde informatie, zoals doorgaans het geval is met een Head-Up Display-systeem en een instrumentencluster. Bovendien zorgt het ervoor dat de bestuurder alle essentiële informatie ziet zonder de ogen van de weg te hoeven halen. Het nieuwe compacte multifunctionele stuurwiel is kleiner en gemakkelijker te hanteren. Om het zicht op het Head-Up Display niet te belemmeren is het stuurwiel zowel in hoogte als in diepte verstelbaar.
 

De Hybrid 100 combineert de voordelen van benzine en elektrisch met twee motoren die samen óf afzonderlijk werken, automatisch en zonder tussenkomst van de bestuurder. De hybride 48V-technologie bestaat hij uit een 48V lithium-ion batterij die tijdens bepaalde rijfasen wordt opgeladen, een compleet nieuwe 3-cilinder benzinemotor van 74 kW (100 pk) – specifiek ontworpen voor hybride toepassingen – en een nieuwe geëlektrificeerde ë-DCS6 versnellingsbak met dubbele koppeling, waarin een in Frankrijk geproduceerde elektromotor van 21 kW (28 pk) en 55 Nm is verwerkt. Dit is gedaan om ruimte en massa te besparen. Het resultaat is meer rijplezier en tegelijkertijd een verlaging van het verbruik en de uitstoot van bijna 10% ten opzichte van een gelijkwaardige benzineversie.


De Hybrid 100 biedt in de praktijk een soepel rijgedrag en biedt dankzij een systeemkoppel van 205 Nm (55 Nm voor de elektromotor) ook bij lagere toerentallen voldoende trekkracht. Bij stevige acceleraties levert de elektromotor een extra vermogen van 9 kW (circa 12 pk) voor extra souplesse. In de gecombineerde WLTP-cyclus realiseert de Hybrid 100-aandrijflijn een CO2-emissie van 117 gr/km.
 

EXTRA RUIMTE

Extreem wendbaar: Met een lengte van 4,01 m groeit de nieuwe C3 slechts 19 mm ten opzichte van de vorige generatie C3. Hij blijft zeer compact en zijn draaicirkel van 10,3 m maakt manoeuvreren en parkeren extra makkelijk.


Makkelijk instappen
: Met een hoogte van 1,57 m (exclusief dakrails) profiteert de nieuwe C3 van een crossover-achtige bodemvrijheid. Ten opzichte van de vorige generatie is de nieuwe C3 maar liefst 100 mm hoger. De bodemvrijheid neemt toe van 135 mm voor de vorige generatie C3 naar liefst 197 mm voor de nieuwe Citroën C3. De auto biedt daardoor meer comfort bij het nemen van verkeersdrempels en rijden door kuilen.


Ruimer interieur met meer beenruimte, hoofdruimte en elleboogruimte voor extra comfort:
De zitplaatsen in de nieuwe C3 zijn met 76 mm verhoogd ten opzichte van het uitgaande model. Hierdoor profiteren inzittenden van een hogere zitpositie, waardoor een geruststellender gevoel van controle en veiligheid ontstaat, evenals beter zicht naar buiten. Andere kenmerken van de nieuwe C3 zijn extra hoofdruimte (+31 mm ten opzichte van het marktgemiddelde) en de mogelijkheid om meer beenruimte voor de passagiers vrij te maken. De beenruimte achterin is met minstens 20 mm toegenomen ten opzichte van het marktgemiddelde. Ten opzichte van het marktgemiddelde is de elleboogruimte voor de achterpassagiers met 19 mm gegroeid en voorin zelfs met 21 mm.


Ruimte genoeg voor bagage
: Het grotere interieur beschikt over handige en slimme opbergruimtes, onder meer in de deurpanelen, de middenconsole en onder de centrale armsteun. Smartphones kunnen draadloos worden opgeladen via een inductielader in de middenconsole. De bagageruimte is ten opzichte van de vorige generatie met 10 liter gegroeid naar 310 liter. De achterbank is in een verhouding van 60-40 neerklapbaar.
 

CONNECTIVITEIT

Citroën hecht veel belang aan het infotainment. De keuzes die op dat gebied zijn gemaakt zijn allemaal gericht op het gebruiksgemak voor de inzittenden en snelle toegang tot slimme, nuttige functies die zij nodig hebben voor hun verbonden leven. Bovendien wordt autorijden zo nog leuker. Alle versies beschikken over intuïtieve bedieningselementen op het stuurwiel, met onder meer een Home-knop voor eenvoudige bediening van het infotainmentsysteem. Het systeem is leverbaar in twee niveaus:
 

  • The Smartphone Station: Dit systeem is standaard op de 'You'-uitvoering en beschikt over een ingebouwde smartphonehouder die de mobiele telefoon kan verbinden met de auto. Met behulp van NFC (Near Field Communication) start automatisch een speciale nieuwe app waarmee eigenaren hun apparaat kunnen gebruiken om snelkoppelingen te maken naar telefoon-, radio-, navigatie- en muziekapp-services. De stuurbedieningselementen van de ë-C3 zorgen ervoor dat de bestuurder zijn handen aan het stuur kan houden. De 'Home'-knop maakt het gemakkelijk om terug te gaan naar de startpagina van de app.
  • 3D navigatie op 10,25-inch touchscreen: Het navigatiesysteem met 10,25" kleuren touchscreen is standaard op de 'Max'-uitvoering. Het centrale, ergonomisch ontworpen 10,25-inch kleurendisplay maakt gebruik van een smartphone-geïnspireerde widget-architectuur om toegang te bieden via virtuele snelkoppelingen naar belangrijke navigatie-, telefoon-, radio-, app- en mediafuncties. Draadloze WiFi-mogelijkheid maakt smartphone-mirroring en Apple CarPlay en Android Auto mogelijk.


Er zijn twee niveaus beschikbaar voor Connected Services-abonnementen om optimaal gebruik te kunnen maken van het MyCitroën-account via internet of de MyCitroën App:
 

  • 'Connect One' is gratis en biedt directe toegang tot e-Call en Citroën Assistance, telemaintenance-services en een digitale handleiding.
  • Tegen een bescheiden maandelijkse vergoeding na een gratis proefperiode van één jaar voegt 'Connect Plus' realtime verkeersinformatie voor de optimale route toe aan elke rit; alternatieve routes worden berekend en voorgesteld op basis van verwachte verkeersstromen en files of congestie. Het systeem presenteert ook stadsinformatie in volledige 3D-weergave (gratis gedurende drie jaar).

 

RIJHULPSYSTEMEN

De nieuwste rijhulpsystemen van de volledig nieuwe C3 zorgen voor gemak en gemoedsrust. Dat zijn onder meer:
 

  • Active Safety Brake remt automatisch tussen 5 km/u en 135 km/u bij een dreigende aanrijding, door stilstaande en bewegende objecten te detecteren en analyseren.
  • Active Lane Departure Warning System helpt om de juiste positie tussen de rijstrookmarkeringen op de weg te behouden door waarschuwingen en door lichte stuurcorrecties als de auto uit zijn rijstrook dreigt te raken. Het werkt tussen 60 en 180 km/u en wordt gedeactiveerd wanneer richtingaanwijzers worden gebruikt.
  • Speed Limit Recognition leest de snelheidslimiet van de verkeersborden en geeft deze weer op het Head-Up Display. Dit slimme systeem maakt gebruik van zowel de snelheidslimieten die bekend zijn in het navigatiesysteem, maar kan ook tijdelijke snelheidslimieten registreren.
  • De Electric Parking Brake (EPB) wordt automatisch geactiveerd wanneer de motor stopt en wordt automatisch vrijgegeven wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. De bestuurder kan de EPB ook handmatig bedienen via een schakelaar in de middenconsole. (Ook leverbaar op de Hybrid 100).
  • Hill Start Assist houdt de auto op de rem gedurende enkele seconden op hellingen van meer dan 3 procent om ongewenst achteruit rollen te voorkomen.
  • Automatisch grootlicht schakelt automatisch van grootlicht naar dimlicht wanneer naderende voertuigen worden gedetecteerd.