Verwijzing in seconden
wk1821_CIT_e-C4_1200x776

Elektrisch rijden goedkoper dan benzine

‘Goedkoper tanken zit er voorlopig niet in’, meldde de NOS in een bericht waarin het ging over de (bijna) recordprijzen die aan de pomp voor brandstof moeten worden betaald. Met die gedachte in het achterhoofd is het goed om te weten dat elektrisch rijden nu goedkoper is dan ooit. En, spoiler alert, dat zit hem niet alleen in de gunstige stroomprijzen.

De auto-industrie is met een heuse krachttoer bezig door over te schakelen op elektrische aandrijving. In hoog tempo komen er volledig elektrisch aangedreven modellen op de markt. Inmiddels zijn er ook elektrische gezinsauto’s die betaalbaar zijn voor grotere groepen consumenten. En dat niet alleen: door moderne accutechnologie hebben deze bereikbare EV’s van vandaag een zeer bruikbare actieradius. Bovendien kun je in Nederland bijna letterlijk op elke straathoek een laadpunt (of twee) vinden – het netwerk is perfect. En snellaadtechnologie zorgt ervoor dat de gang er in blijft, zeker op lange(re) reizen.

Nu al: hetzelfde private lease-tarief voor brandstofauto en elektrische auto
Private Lease is hot.  En dat is niet verwonderlijk. Voor een vast bedrag per maand rijd je in je favoriete auto en daarbij zijn alle kosten inbegrepen: van wegenbelasting en verzekering tot en met onderhoud, eventuele reparaties en afschrijving en zelfs pechhulp onderweg. Wat Private Lease ook lekker zorgeloos maakt: aan het einde van de looptijd lever je de auto simpelweg in zonder stress. En het mooie is: bij Citroën zijn de modellen met elektrische aandrijving via private lease nu al beschikbaar voor hetzelfde tarief als voor hetzelfde model met verbrandingsmotor. En dan heeft de elektrische auto ook nog eens meer power én een completere uitrusting. Het gemak en het comfort van automatisch schakelen is bijvoorbeeld altijd inbegrepen. En zo is elektrisch rijden bereikbaarder dan ooit.

Kosten elektrisch rijden vs. benzine
Maar er is meer. Bij Private Lease is één ding níet inbegrepen: de kosten voor brandstof of elektriciteit. En ook op dat vlak wordt de elektrische auto per dag steeds interessanter. De brandstofprijzen gaan omhoog en de prijs van elektriciteit is stabieler en kent zelfs een neergaande trend.

Laten we een gezinsauto als voorbeeld nemen. Bij een gemiddeld verbruik van 1:15 met de huidige brandstofprijs van € 1,90 per liter, bedragen de brandstofkosten per 100 kilometer bijna € 13,-. Voor dezelfde auto, maar dan met elektrische aandrijving, komen de energiekosten (op basis van een elektriciteitsprijs van € 0,22/kWh) uit op ongeveer € 4. Puur aan brandstof/stroom bespaar je dus zo’n 9 cent per kilometer. Bij 10.000 kilometer per jaar scheelt dat al € 900, bij 20.000 km/jaar loopt dat op tot € 1.800. En het voordeel wordt alleen maar groter als de brandstofprijzen nieuwe records blijven aantikken. Goedkoper tanken zit er dan voorlopig niet in, voordeliger rijden kan nu wel degelijk. Kortom, elektrisch rijden is goedkoper dan bezine. En daar komen alle andere voordelen van elektrisch rijden nog eens bij. Zo is een elektrische auto krachtig: zonder te hoeven schakelen accelereer je krachtig én snel. En het hoge comfortniveau is ook te danken aan het fluisterstille én trillingvrije functioneren van de elektromotor. En omdat een elektrisch aangedreven auto geen schadelijke gassen uitstoot, is hij overal welkom: ook in binnensteden en (andere) milieuzones.

Dit is geen kwestie van besparen zonder te hoeven inleveren, maar van besparen en er op vooruit gaan.

 

Top