Verwijzing in seconden
wk3021_waarom_elektrisch_rijden

Waarom overstappen op elektrisch rijden?

Waarom overstappen op elektrisch rijden?

Elektrisch rijden, iedereen heeft het er tegenwoordig over, maar is het echt wel wat voor u? Elektrische auto’s zijn namelijk duurder, opladen kost meer tijd dan tanken en de actieradius is ook vaak veel minder, vooral ’s winters. Waarom zou je dan kiezen voor een elektrische auto? De vaak genoemde nadelen van elektrisch rijden zijn tegenwoordig veel minder groot dan gedacht, of zelfs al lang verleden tijd. Toe aan een nieuwe auto? Dan is dit het moment om de voordelen en nadelen van elektrisch rijden eens goed op een rij te zetten. Hier nemen we de belangrijkste aspecten zoals laadsnelheden, actieradius en kosten onder de loep.

 

Ga niet voor minder dan 3-fasen
Iedereen snapt dat het volladen van een accu langer duurt dan het vullen van een brandstoftank. Echter, in veel gevallen kost laden u juist minder tijd. Het tanken van een brandstofauto kost namelijk zeg 5 minuten inclusief afrekenen. U dient daarvoor wel eerst naar een tankstation te rijden. En als u bedenkt dat er in Nederland zo’n 4.000 tankstations zijn en al ruim 75.000 oplaadpunten, dan is het eigenlijk gek dat we nog moeite willen doen om te gaan tanken. Trouwens…een groot voordeel van een elektrische auto is dat hij opgeladen kan worden terwijl u iets anders doet, zoals werken, winkelen of slapen. U hoeft er dus eigenlijk bijna nooit op te wachten. Let bij het oriënteren naar een elektrische auto trouwens goed op de snelheid waarmee kan worden geladen. De techniek wordt bij wijze van spreken met de dag beter en comfortabeler. Er zijn nog wel nieuwe elektrische auto’s te koop met langzame 1-fase- of 2-fasenladers. Dus kies voor een auto met 3-Fasenlader. Bij een snellaadstation laadt u de batterij van 0 tot 80% binnen een half uur. Als u daar niet helemaal leeg aankomt, laadt u nog veel sneller.Bij het afleggen van lange afstanden kan het natuurlijk wel voorkomen dat u onderweg de auto aan de snellader moet hangen, maar uit onderzoek blijkt dat verreweg de meest gemaakte ritten ruim binnen de actieradius vallen. De enige échte te nemen horde als het gaat om laden en gevreesde laadstress is dan ook het wegnemen van onze eigen vooroordelen.

Is de actieradius lang genoeg?
Het meest besproken punt van een elektrische auto is de actieradius. Die van de Citroën ë-C4 is 350 km, op basis van WLTP, de uniforme en onafhankelijk meetmethode. De actieradius in de praktijk hangt echter niet alleen af van uw eigen rechtervoet, maar ook van factoren zoals het weer of waar u rijdt. Zo is er bij langzamer rijden in de stad minder luchtweerstand en remt de auto veel af. Daardoor vloeit er ook meer energie terug naar de accu, wat positief uitpakt voor de actieradius. In de zomer en in de stad is dit wetenschappelijk bepaalde bereik ook in de praktijk niet onrealistisch. In de winter daalt de actieradius vanwege de lagere temperatuur. Maar hiervoor heeft Citroën iets slims bedacht, een warmtepomp. Bij veel elektrische auto’s dient u bij te betalen voor deze technologie, maar niet bij de ë-C4, die er standaard mee is uitgerust. Wat veel mensen zich overigens niet realiseren; als je een elektrische auto bij iedere gelegenheid aan de laadpaal hangt, heb je doorlopend de beschikking over een grote actieradius.

Wat is het voordeel van een warmtepomp?
Waarom een warmtepomp? Bij een brandstofauto wordt de warmte van de motor gebruikt om het interieur te verwarmen, maar een elektromotor wekt nauwelijks warmte op. Als een elektrische auto geen warmtepomp heeft, dan wordt veel stroom uit het accupakket gebruikt om het interieur op te warmen. Dit gaat ten koste van de actieradius. De warmtepomp van de ë-C4 gebruikt heel slim de restwarmte van de accu én de buitenlucht om het interieur te verwarmen. Citroën is als geen ander merk gefocust op ultiem comfort, maar dan wel zonder compromissen en extra kosten.

Elektrische auto’s hoeven niet echt duurder te zijn
Een snelle blik op de prijslijst maakt duidelijk dat een elektrische auto een hogere aanschafprijs heeft dan een vergelijkbare brandstofauto. Als het gaat om kosten, is het echter meer dan ooit belangrijk om naar het totale plaatje te kijken en niet naar alleen de aanschaf. Een elektrische auto is namelijk tijdens het gebruik véél goedkoper dan een brandstofauto. U bent niet alleen veel minder kwijt aan elektriciteit met een benzineprijs tegen de 2 euro per liter, maar de onderhoudskosten zijn ook veel lager. Daarnaast zijn elektrische auto’s voorlopig gevrijwaard van wegenbelasting en dat kan op jaarbasis ook flink wat schelen. Ook niet onbelangrijk, aangezien de toekomst elektrisch is, zijn de restwaardes van elektrische auto’s in veel gevallen hoger dan die van brandstofauto’s. Ziet u momenteel toch nog op tegen een hogere aanschafprijs en rijdt u geen auto van de zaak met alle fiscale voordelen van dien? Weet dan dat hier een goede oplossing voor is bedacht; private lease. Alle financiële voordelen worden hierbij verwerkt in één maandelijks tarief. Een elektrische auto kost dan ook soms via private lease ongeveer hetzelfde als een brandstofauto. Bij private lease hoeft u alleen nog zelf de stroomkosten te betalen. En laten die nu een stuk lager liggen dan de benzineprijzen die onderhand al richting de 2 euro per liter gaan. Private lease is dus in veel gevallen echt een hele aantrekkelijke manier om over te stappen op een elektrische auto.

Ontdek het zelf!
Meer weten over elektrisch rijden? De Citroën-dealer vertelt u graag alle ins en outs. Hoe het werkt in de praktijk, maar ook de kosten. En vergeet niet de bijdrage aan het milieu. Maak gelijk een uitgebreide proefrit met de ë-C4 om zelf te ervaren hoe ongekend comfortabel elektrisch rijden is.

 

 

Top