Doorgaan
Citroën 19_19 conceptcar

REIZEN MET Ë-COMFORT

Na de Ami One Concept, de visie van Citroën op een elektrische mobiliteitsoplossing voor in de stad, presenteert het merk de 19_19 Concept. Met deze tweede elektrische concept car die in het teken staat van het 100-jarig bestaan van Citroën, geeft het merk zijn visie op de mobiliteit buiten de stad. 

BORN CITROËN

De 19_19 Concept is hightech met een spectaculair design dat is geïnspireerd op de wereld van de luchtvaart. Bij deze concept car wordt comfort tot in het extreme doorgevoerd: het interieur geeft dankzij het intelligente veersysteem de sensaties van een rijdende salon, alsof je zweeft over de weg. De innovatieve en futuristische 19_19 Concept heeft een actieradius van 800 km, technologie voor autonoom rijden en een Personal Assistant die communiceert met de inzittenden.

EEN FUTURISTISCHE KIJK OP DE AUTO

Een futuristische voorzijde

De 19_19 Concept heeft een bijzonder aerodynamisch design. De voorzijde kenmerkt zich door twee boven elkaar geplaatste plexiglas kappen. De bovenste kap is tot hoog boven de spatborden doorgetrokken, dient op die manier als spoiler en bevat de full led-lichtsignatuur met de chevrons van het merk en het Origins-logo. Het interieur en de techniek zijn van buitenaf zichtbaar. De structuur van de wielophanging, de wielen en de binnenzijde van de spatborden zijn gedecoreerd met strepen die aan de chevrons doen denken.

Een hightech achterzijde

De achterzijde is in dezelfde stijl uitgevoerd als de voorzijde, door de bolle achterklep, de aerodynamische bodem, de lichtsignatuur met twee Y-vormige lichtstrips waarin de chevrons zijn verwerkt en die een spoiler vormen. Aan de achterzijde van het dak zijn twee LIDAR-systemen (meetsystemen met laserdetectie) aangebracht. De bodem is ontworpen als een skateboard waarop de tractiebatterijen en alle technische componenten te zien zijn. Hierop zijn drie strepen aangebracht in de kleuren blauw, wit en rood.

EEN SPECTACULAIR DESIGN

Een transparante capsule

Door zijn volledig uit plexiglas opgebouwde carrosserie oogt de 19_19 Concept als een transparante capsule. Hij ziet er indrukwekkend uit door zijn lange wielbasis en zeer korte overbouw voor en achter. Het passagierscompartiment maakt een robuuste en brede indruk door de bijzonder vloeiende vorm die aan weerszijden doet denken aan de vleugels van een vliegtuig. Het plexiglas is aan de voorzijde zwart en aan de achterzijde blauw getint, een knipoog naar La Petite Rosalie, die behoort tot het erfgoed van het merk. De inzittenden voorin kunnen zien en gezien worden terwijl de privacy van de achterpassagiers gewaarborgd wordt door de microgeperforeerde folie.

Xxl-wielen

De 19_19 Concept lijkt te zweven boven zijn XXL-wielen (met een diameter van 930 mm en banden in de maat 225/30 R30) die zijn ontworpen in samenwerking met Goodyear. De band en de velg lijken één te zijn doordat het rubber van de banden over de velgen heen ligt, wat bijdraagt aan het geluidscomfort. De van de carrosserie losstaande spatborden vormen één uiterlijk geheel met de wielen waardoor ze volledig onafhankelijke wielen suggereren: de cabine lijkt op 4 bollen te rusten, los van de weg. De wielen hebben een vaste centrale spinner waarop het Citroën Origins-logo te zien is als de 19_19 Concept rijdt.

BORN COMFORT

De 19_19 Concept biedt elke inzittende zijn eigen wereld. 

De bestuurdersplaats is voorzien van intuïtieve bedieningsorganen, een head-up display dat rijinformatie op de voorruit projecteert, een uiterst comfortabele bestuurdersstoel en een luidspreker in de hoofdsteun.

De voorpassagier beschikt over een boog met een elektrisch verstelbare voetensteun en de achterzitplaatsen bieden het comfort van een sofa. Voor elke inzittende is er een eigen geluidszone met gepersonaliseerde content die hij rechtstreeks ontvangt. 

Het zo eenvoudig mogelijk gehouden dashboard bevat aan de onderzijde een glazen gedeelte dat als videoscherm kan worden gebruikt. Het marmerachtige zwevende stuurwiel bevat in het midden een scherm waarop beurtelings alle generaties van het Citroën-logo verschijnen. 

De tegengesteld opengaande portieren bieden de passagiers een royale toegang doordat een middenstijl ontbreekt.

De 19_19 Concept is voorzien van een intelligent veersysteem met een intelligente actieve aansturing die overhellen en duiken voorkomt, als aanvulling op de vering met Progressive Hydraulic Cushions®. Alle oneffenheden worden dus door de vering gladgestreken. Ook de wielen en banden dragen bij tot het veercomfort. De IntelliGrip-technologie met intelligente sensoren zorgt ervoor dat de 19_19 Concept altijd kiest voor de optimale rijmodus, die invloed heeft op de snelheid, het remgedrag, de wegligging en de stabiliteit. Alsof je zweeft over de weg!

BORN FUTURE 100% ELEKTRISCH EN AUTONOOM

Een actieradius van 800 km

De 19_19 Concept is 100% elektrisch. Hij accelereert in 5 s van 0-100 km/h en heeft een topsnelheid van 200 km/h. Hij kan supersnel via inductie worden opgeladen, zodat het laadniveau in 20 minuten voldoende is voor een actieradius van 600 km. Zonder laadsnoer!

Autonoom rijden

De 19_19 Concept kan het rijden volledig van de bestuurder overnemen. Onder bepaalde rijomstandigheden, zoals bij het rijden op de snelweg of in een file, kan de bestuurder het rijden aan de 19_19 Concept overlaten. Voor extra rijplezier of bijvoorbeeld in druk stadsverkeer kan de bestuurder op elk moment het rijden zelf weer ter hand nemen.

 

EEN INTUÏTIEVE EN PROACTIEVE PERSONAL ASSISTANT

De Personal Assistant is uitgevoerd in de vorm van een cilinder op het dashboard. Door middel van kunstmatige intelligentie maakt hij de interactie tussen de auto en zijn inzittenden mogelijk. Als de bestuurder rijdt blijft hij actief, maar hij neemt het rijden niet van de bestuurder over. In de autonome rijmodus worden het stuurwiel en de pedalen van de bestuurder weggetrokken en wordt de Personal Assistant boven het dashboard uitgevouwen, zodat de bestuurder beschikt over een projectiescherm. De Personal Assistant werkt met een door SoundHound Inc, een start-up uit Silicon Valley, ontwikkelde spraakherkenning op basis van natuurlijk taalgebruik.