COVID-19 | Wij houden onze dienstverlening in stand. Onze medewerkers staan klaar op de manier zoals u wenst.

Meer informatie

Verwijzing in seconden
wk5219_HVO100_Citroen-Jumpy---1000x517

DUURZAAM DIESELEN MET CITROËN

  • Euro 5- en Euro 6-dieselmotoren van Citroën nu officieel geschikt voor duurzame HVO100
  • Well-to-wheel CO2-reductie tot maar liefst 89 procent mogelijk

Aan het einde van het jaar waarin Citroën haar 100-jarig bestaan viert, kijkt het merk vooral vooruit. Een van de speerpunten van de duurzaamheidsstrategie van Citroën is niet alleen elektrificatie, maar ook de verdere optimalisatie van de verbrandingsmotor. Op dat gebied maakt het merk nu een belangrijke stap, door alle modellen met een Euro 5- of Euro 6-dieselmotor officieel geschikt te verklaren voor het gebruik van de duurzame brandstof HVO100, een CO2-vriendelijk alternatief voor diesel. HVO100 is zonder technische aanpassingen te gebruiken in alle nieuwe personen- en bestelauto’s van Citroën en ook in een groot aantal oudere modellen.

 

Well to wheel besparing tot 89%
HVO100, wat staat voor 100 procent Hydrotreated Vegetable Oil, is een duurzame brandstof voor dieselmotoren, die wordt gewonnen uit voornamelijk plantenresten en ander organisch materiaal. Omdat de planten reeds CO2 uit de atmosfeer hebben opgenomen, vindt er compensatie plaats voor wat er door verbranding in de dieselmotor weer wordt uitgestoten. Gemeten naar ‘well-to-wheel’ is de maximale reductie van CO2 maar liefst 89 procent. De gebruikte planten worden niet speciaal voor dit doel verbouwd, maar als restmateriaal verwerkt. HVO100 voldoet aan de EN15940-norm.

Plantaardig en emissievriendelijk
HVO100 is een product van het Finse bedrijf Neste, dat de raffinage onder meer in Rotterdam uitvoert. HVO100 wordt momenteel al toegepast in het wegtransport en de scheepvaart. Een belangrijk kenmerk is de hogere verbrandingswaarde (cetaan) ten opzichte van synthetische diesel, zodat er een betere c.q. schonere verbranding in de motor plaatsvindt. Dit resulteert in een aanmerkelijke reductie van de uitstoot van stikstof (-9 procent), koolmonoxide (-24 procent), roet en fijnstof (-33 procent). Alle dieselmotoren van Citroën die aan de Euro 5- en Euro 6-norm voldoen, zijn geschikt voor HVO100.

De naar verwachting toenemende vraag naar HVO100 zal door marktwerking moeten leiden tot een ruimere verkrijgbaarheid ervan. Vooralsnog is de brandstof voor bedrijven met grotere wagenparken eenvoudiger beschikbaar dan voor particulieren; het is toegestaan om een brandstofleverancier een tankunit op eigen terrein te laten plaatsen. Tegenover de iets hogere brandstofkosten (momenteel 10 à 20 ct/liter) staan een iets lager verbruik en een verlaging van het AdBlue-verbruik door de motor vanwege de schonere verbranding. Bovendien kunnen autobezitters die HVO100 tanken certificaten krijgen die hun positieve bijdrage aan de CO2-reductie bevestigt.

Brug
Citroën ziet het geschikt maken van haar dieselmotoren voor HVO100 als een belangrijke brug naar volledig emissievrij rijden. Het merk werkt hard aan de elektrificatie van het gamma. In navolging van de reeds leverbare elektrische C-ZERO en de Berlingo (Multispace) wordt begin 2020 de elektrische Jumper geïntroduceerd. Later dat jaar introduceert Citroën de emissievrije Jumpy, die op zijn beurt in 2021 wordt gevolgd door de elektrische New Berlingo Van. In de loop van 2020 trekt Citroën het doek van nog meer nieuwe (deels) elektrische modellen. Een andere belangrijke brug naar volledig elektrisch rijden is de C5 Aircross SUV Hybrid met plug-in technologie die recentelijk is geïntroduceerd.

Bedrijven en overheden die nu hun wagenpark willen verduurzamen, moeten nog vaak concluderen dat niet alle dieselvoertuigen zich zomaar door elektrische laten vervangen. De voor HVO100 geschikte Citroëns zijn derhalve een interessant alternatief om emissievriendelijker te rijden, zonder technische aanpassingen en/of hoge investeringen.

Top