Verwijzing in seconden
2CV

40 JAAR CITROËN 2CV CHARLESTON

Veertig jaar geleden, in 1980, introduceerde Citroën een speciale uitvoering van de 2CV, die de naam ‘Charleston’ kreeg. Deze versie, die in een serie van 8.000 exemplaren geproduceerd zou worden, kostte in Frankrijk destijds 24.800 Franse francs, een kleine 6.000 euro. Zoals het persbericht destijds omschreef: “Om de 2CV-puristen tevreden te stellen, is hij voorzien van ronde koplampen met een rode behuizing.” De chique en eigenzinnige 2CV 6 Charleston was de krachtigste en fraaist afgewerkte versie van alle 2CV’s. Na de Spot uit 1976 speelde de 2CV 6 Charleston in op het toen nieuwe fenomeen van speciale series.

 

De speciale Citroën 2 CV 6 Charleston was gebaseerd op de uitvoering Club en onderscheidde zich door zijn specifieke kleurenschema, zijn interieurbekleding en de ronde koplampen van de 2CV Spécial. Het jaar na zijn introductie bleek de Charleston zó succesvol dat de gelimiteerde speciale uitvoering vanaf juli 1981 een reguliere versie werd. De reguliere productieversie verschilt van de gelimiteerde editie door de verchroomde ronde koplampen en de grijze interieurbekleding met sierlijk diamantpatroon. Citroën bood de Charleston aanvankelijk aan in de kleur Rouge Delage met zwart, maar vanaf juli 1982 ook in Jaune Hélios met zwart. Die kleurencombinatie werd in juli 1983 vervangen door de versie in twee grijstinten: Gris Nocturne met Gris Cormoran.

 

Einde van een succesverhaal

Citroën produceerde de Charleston oorspronkelijk in de fabriek in Levallois (Parijs), maar in 1988 bracht het de productie over naar de fabriek in Mangualde, Portugal. De auto’s die daar zijn geproduceerd, zijn herkenbaar aan de naam van de Spaanse glasfabrikant ‘Covina’ op de ruiten. Op 27 juli 1990 om 16.30 uur rolde de laatste 2CV in Mangualde van de band; dat was een 2CV 6 Charleston in Gris Nocturne met Gris Cormorant. Dat was het 5.114.969e en laatste exemplaar van ‘de Eend’.

De Citroën 2CV is een icoon in de autohistorie en verenigt wereldwijd vele liefhebbers en verzamelaars. De Charleston leverde de laatste tien jaar van de productie een belangrijke bijdrage aan het succes.

Tegenwoordig kan een in goede staat verkerende 2CV Charleston van de oorspronkelijke gelimiteerde serie wel zo’n 14.500 euro opbrengen. De reguliere productieversie kan wel zo’n 10.500 euro opbrengen. Dat zijn grote bedragen. Het is overigens nog altijd mogelijk om voor een bescheiden bedrag een gloednieuwe Charleston te kopen, in de Boutique Citroën Lifestyle, namelijk in de vorm van een miniatuur in 3-inch (€ 5) en als sleutelhanger (€ 4). De Charleston is nog altijd bijzonder populair: een op de vijf verkochte 2CV-miniaturen is een Charleston!

 

Van de Citroën 2CV zijn in Frankrijk en andere Europese landen in totaal tien speciale series verschenen:

 

In Frankrijk:

1976: 2CV Spot

1980: 2CV Charleston

1981: 2CV 007 James Bond

1983 en 1984: 2CV France 3 (die heette Beachcomber in Engeland en Transat in de rest van Europa)

1985 en 1986: 2CV Dolly

1986: 2CV Cocorico

 

In Spanje:

1982 2CV Marcatelo

 

In Duitsland en Zwitserland:

1985: 2CV Ente Grün

 

In Engeland:

1987: 2CV Bamboo

 

In België:

1988: 2CV Perrier

 

Nieuwe Charleston

In 2008 introduceerde Citroën ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de 2CV een speciale Charleston-uitvoering van een ander model in het Citroën-gamma: de C3 Pluriel Charleston, in hetzelfde kleurenschema van Rouge Delage met zwart.

 

Meer informatie:

  • Citroën Origins, het virtuele Citroën-museum, biedt een opwindende belevenis met 3D-weergaven van in- en exterieur mét het geluid van de Citroën 2CV. (Her)ontdek de 2CV en tachtig andere iconische Citroëns op www.citroenorigins.nl.
  • Bekijk ook de getuigenis van Howard, een eigenaar van een 2CV Charleston in de Verenigde Staten. In 2019, het jaar waarin het merk honderd jaar bestond, presenteerde Citroën fans van over de hele wereld in de serie Citroën Générations: http://www.citroenorigins.nl/nl/landing/citroen-generations
  • Boutique Citroën Lifestyle: www.lifestyle.citroen.com
Top