COVID-19 | Wij houden onze dienstverlening in stand. Onze medewerkers staan klaar op de manier zoals u wenst.

Meer informatie

Verwijzing in seconden
Citroën GSA X1 - Rogier Verhoef

CITROËN 100 JAAR - ROGIER VERHOEF

Met een glimlach op z’n gezicht arriveert Rogier op de locatie van de fotoshoot. Met recht, want wie wordt er niet blij van rijden in zijn charismatische GSA X1? Rogier en Citroën gaan samen ver terug. Hij kocht z’n eerste comfortcruiser met double chevron in de grille, deze GSA, al in 1998. In 2006 deed Rogier haar – zijn eerste echte liefde, dus vrouwelijk – met pijn in het hart van de hand aan een andere liefhebber. Vele Citroëns passeerden vervolgens de revue, waaronder een CX 22TRS, een XM TurboD12, een Xantia HDI Break, een XM V6 Exclusive en een CX 2400ie Pallas Automatic. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en na negen jaar kocht Rogier z’n oude liefde weer terug en nog steeds rijdt hij “liever met de GSA dan met een moderne leaseauto!”

 

Rogier kocht zijn GSA in 1998 als ‘studentenbak’ met 167.000 km op de teller voor 200 gulden. Na een frisse APK en een nieuwe set banden ging hij er samen met zijn vriendin (nu echtgenote) direct mee op vakantie naar La Douce France. De heen- en terugreis verliepen comfortabel en feilloos. In de anderhalf jaar erna deed de Franse schone dienst als enige auto en werd ze onder meer ingezet voor trips met vrienden naar Friesland, afstudeerprojecten in de Achterhoek en familiebezoeken. Op de vraag wat zijn meest bijzondere herinnering is aan zijn GSA, komt bij Rogier direct de afstudeerreis naar Noorwegen naar boven. “We reden eerst naar Kiel en namen de ferry naar Göteborg. We hebben Zweden, Noorwegen en Denemarken doorkruist zonder een enkel centje pijn.”

Rogier heeft veel liefde gestoken in zijn GSA. Ze brachten samen vele uren door in z’n krappe nieuwbouwgarage met als resultaat een strakke carrosserie en feilloze techniek. In 2006 kwam echter toch het moment van afscheid… hoe heerlijk ze ook veerde, met de komst van twee kinderen werd de GSA toch wat onpraktisch. Met pijn in het hart verkocht Rogier haar via het Citroën-forum met de opmerking “als je d’r ooit weer wil verkopen, geef me dan een seintje!” In 2015 kwam dat seintje plots en onverwacht… doch Rogier twijfelde geen moment. De GSA kwamt terug met inmiddels 280.000 km ervaring. Sindsdien hebben ze samen wederom vele kilometers afgelegd: “We hebben vier keer Le Petit Pressé afgelegd, wonnen in 2018 de Toerklasse tijdens Le Citron Pressé en zijn met de hele familie in de GSA op vakantie geweest naar Engeland en Schotland.”

Op de vraag wat hij het allerleukste vindt aan zijn Citroën, hoeft Rogier niet lang na te denken: “De GSA barst van de mooie details, met bovenal het nog immer futuristische dashboard met ‘ogen’ als tellers en de satellieten voor de bediening. Alles is anders in deze Citroën zonder l’art pour l’art te zijn.”

Als Rogier naast z’n GSA X1 een andere Citroën erbij zou mogen nemen en geld geen rol speelt, kan hij niet kiezen en gaat hij voor een hele collectie Citroëns. “Ik zou kiezen voor een SM om zijn techniek, een XM voor dagelijks gebruik en een Ami6 voor de leuk. En heel graag een Xantia V6 cabriolet, maar die zou ik dan zelf moeten bouwen.”

Citroën GSA X1 - exterieur

Citroën GSA X1 - exterieur achterzijde

Citroën GSA X1 - exterieur voorzijde

Top