Thierry Koskas, CEO van Citroën, zegt: "We zijn bijzonder vereerd dat we deze ‘2023 WORLD URBAN CAR’-award voor de C3 ontvangen. Naast het commerciële succes van dit model is het ook een erkenning van de relevantie van onze groeistrategie in India, Azië en Zuid-Amerika. Als eerste model in een familie van drie auto's combineert de Citroën C3 een sterke, moderne styling met een hoog niveau van comfort, om nog maar te zwijgen van de connectiviteit en technologie die klanten in deze markten verwachten."
SUCCES BEVORDERT INTERNATIONALE GROEI VAN CITROËN
De nieuwe C3 markeert het begin van een nieuw hoofdstuk voor Citroën. Trouw blijven aan de geest van Citroën is daarbij een must, maar het merk kijkt ook naar specifieke behoeften van elke markt en houdt daarbij ook rekening met cultuur en samenleving. Het merk levert bijvoorbeeld een Europese variant, maar ook een versie voor buiten dit continent. Doordat Citroën zijn modellen lokaal ontwikkelt en produceert, voldoet de nieuwe C3 perfect aan de marktbehoeften van India, Azië en Zuid-Amerika. Het resultaat is dat de C3 een grote impact heeft gehad op de activiteiten van Citroën in deze twee regio's.
In India – waar het merk Citroën nog in de introductiefase zit – speelt de C3 een grote rol. Het is het eerste model dat specifiek is ontworpen en lokaal is geïntegreerd. Met bijna 7.000 verkochte exemplaren sinds de lancering in de zomer van 2022, steeg de verkoop van het merk in 2022 met bijna 880 procent. Dit succes blijkt ook uit de uitstekende ontvangst van de ë-C3, de elektrische versie van de in India geproduceerde C3, waarvoor de eerste bestellingen veelbelovend zijn.
In Zuid-Amerika is de C3 sinds oktober 2022 verkrijgbaar. Er zijn sindsdien al ruim 14.000 exemplaren verkocht. De C3 staat zelfs al op de zesde positie in zijn segment in Brazilië. Een knappe prestatie, aangezien de Braziliaanse markt met 1 procent is gekrompen. Toch noteerde Citroën er in 2022 een groei van 37 procent. Naar verwachting zet de C3 deze verkooptrend voort door nieuwe klanten aan te trekken en het merk Citroën extra op de kaart te zetten.
Het succes van de Citroën C3 in deze twee regio’s is een echte stimulans voor de groei van Citroën en een mooie beloning voor de gekozen strategie. Die is gericht op het vergroten van de wereldwijde volumes van het merk en het verminderen van zijn afhankelijkheid van Europa. In 2022 boekten India en de regio Azië-Pacific zelf een omzetstijging van bijna 57 procent, terwijl Zuid-Amerika een groei van 21,2 procent noteerde.
AL VEEL PRIJZEN VOOR DE C3
In India heeft de nieuwe C3 sinds de marktintroductie niet minder dan twaalf prijzen gewonnen, waaronder de titel 'Hatchback van het jaar 2023' van gerenommeerde publicaties als Top Gear India, Car India, Indian Vehicle Awards en Motorscribes. Die zijn unaniem lovend over het originele uiterlijk, de fijne eigenschappen en het vermogen om dankzij de speciaal afgestelde wielophanging met een bodemvrijheid van 200 mm indruk te maken op Indiase wegen in veeleisende rijomstandigheden. Journalisten waarderen ook het originele interieurontwerp inclusief het 10-inch touchscreen, het breedste in het segment.
De onderscheiding ‘Compact SUV of the 2023 Year’ van het tijdschrift Motor Vikatan roemt het best-in-class comfort als het gaat om value for money, alsook de SUV-achtige rijpositie. De C3 is ook bekroond met ‘Car of the Year 2023’ bij de Jagran HiTech Awards voor de beste technologische producten.
In Zuid-Amerika won de C3 zijn eerste onderscheiding in Brazilië, waar de hatchback op 8 november 2022, slechts twee maanden na zijn lancering, werd uitgeroepen tot ‘Best National Car’. Dit is de meest prestigieuze van de ‘Car Awards Brazil 2023’, uitgereikt door Car Magazine. Tijdens deze dertiende editie werd onder meer gekeken naar de beste commerciële lancering, het marktaandeel, de technologische innovaties en design. De C3 won ook de prijs ‘Best National Car up to 1.2 L’, uitgereikt door de journalistenvereniging Abiauto.