Doorgaan

CITROËN C5 X PLUG-IN HYBRID 225 Ë-EAT8

Het ultieme comfort van active Citroën advanced comfort®-vering

19/07/2022

De plug-in hybrideversie van de Citroën C5 X heeft een wereldprimeur in huis. De Citroën Advanced Comfort®-vering met dubbele Progressive Hydraulic Cushions® zoals bekend van de Citroën C4, C5 Aircross en de C5 X benzineversies, wordt bij de Citroën C5 X PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8 gecombineerd met een actief, elektronisch dempingssysteem. Hiermee wordt de demping per wiel onafhankelijk aangestuurd om zachter of juist harder te dempen op basis van de staat van het wegdek.

 

ULTIEM COMFORT MET ACTIVE CITROËN ADVANCED COMFORT®-VERING
Sensoren analyseren het wegdek en de onregelmatigheden ervan. Met deze data bepaalt een computer continu de juiste instelling voor de schokdempers op basis van de omstandigheden. Zo genieten inzittenden in alle situaties van maximaal comfort.

 

Net als bij ESP-sensoren werkt het veersysteem met vier verticale positiesensoren en drie sensoren voor de draaisnelheid van de wielen. Zo analyseert het systeem de carrosseriebewegingen en het ritme van het rijden. Het systeem let op de acceleratie van de auto, het hellen van de carrosserie, de stuurhoek, de bochtsnelheid, de positie van het gaspedaal, de remkracht, de belasting van de auto en nog een aantal factoren. Al deze informatie wordt naar een elektronische regeleenheid gestuurd die de mate van demping continu aanpast.

 

De schokdemperaansturing zorgt ervoor dat de Progressive Hydraulic Cushions® efficiënter werken. In een rechte lijn lijkt de auto over de weg te vliegen, terwijl zware lading effectief wordt opgevangen. Zo ontstaat een nog veiliger gevoel aan boord.

 

“Bij de ontwikkeling van de Citroën C5 X werden strikte eisen gesteld. Zo moest het soepele rijcomfort dat zo kenmerkend is voor Citroën verder worden verbeterd, terwijl we ook de carrosseriebewegingen nog beter wilden opvangen. We hebben vier jaar lang gewerkt aan dit unieke systeem en het ultieme comfort dat bereikt is met de Active Citroën Advanced Comfort®-vering”, zegt Denis Mineret, Head of Development C5 X Suspension Systems.

VIER RIJMODI VOOR VERSCHILLENDE OMSTANDIGHEDEN

De Citroën C5 X PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8 biedt keuze uit vier rijmodi waarmee de werking van de Active Citroën Advanced Comfort®-vering via de schakelaar op de middenconsole is aan te passen.

 

  • In de Electric-stand wordt plug-in hybride C5 X volledig elektrisch aangedreven, met de Active Citroën Advanced Comfort®-vering in de Normal-modus.
  •  In de Hybrid-stand werken de benzine- en elektromotor optimaal samen, met de Active Citroën Advanced Comfort®-vering in de Normal-modus.
  • In de Comfort-stand werkt de aandrijving net als in de Hybrid-stand, met de Active Citroën Advanced Comfort®-vering in de Comfort-modus voor het kenmerkende ‘vliegend tapijt’-gevoel. Onder de 50 km/u werden de modi Normal en Comfort nagenoeg hetzelfde voor het beste comfort bij lage snelheden. Boven de 50 km/u werken ze verschillend: optimaal comfort in de Comfort-modus en snelheidsafhankelijk de beste balans tussen comfort en carrosseriestabilisatie in de Normal-modus.
  • Tot slot is er de Sport-modus, waarbij de benzinemotor altijd actief is en door de elektromotor wordt ondersteund. Tegelijkertijd zijn de besturing, de gasrespons en de automatische transmissie dynamischer afgesteld. Tevens heeft het actieve veersysteem een Sport-modus voor extra rijplezier.

HET UNIEKE COMFORT VAN DE GRAND TOURERS VAN CITROËN
De benzineversie van de Citroën C5 X is standaard uitgerust met Active Citroën Advanced Comfort®-vering en Progressive Hydraulic Cushions®.  Daarmee staat het model garant voor het kenmerkende veercomfort van Citroën, waarmee verkeersdrempels en oneffenheden in het wegdek met groot gemak worden gladgestreken.

 

Het veersysteem werkt in twee fasen, afhankelijk van de staat van het wegdek:
 

  • Bij lichte compressie en veerbewegingen houden de veren en schokdempers de verticale bewegingen onder controle, zonder gebruik te maken van de hydraulische kussens.
  • Bij grote compressie en veerbewegingen werken de veren en schokdempers samen met de hydraulische kussens om de carrosseriebewegingen geleidelijk op te vangen en abrupte aanslagen op de bumpstops te voorkomen. Een conventioneel mechanisch kussen absorbeert energie, maar geeft daar ook weer wat van terug. De hydraulische kussens absorberen energie en voeren de energie af. Daardoor is er geen terugslag.

 

EEN STAP VOORUIT IN HET CITROËN ADVANCED COMFORT®-PROGRAMMA
Ondertussen is het begrip comfort al meer dan een eeuw onlosmakelijk verbonden met Citroën. Hoewel ‘comfort’ in één woord genoemd kan worden, omvat het begrip meerdere aspecten: demping, carrosseriebewegingen, akoestiek, zitcomfort, helderheid, ruimte, ergonomie, veelzijdigheid, diensten en ga zo maar door. Verschillende parameters dragen bij aan het bepalen van het welzijn en de gemoedsrust die de bestuurder en passagiers ervaren bij het gebruik van hun auto.

 

Om op alle punten comfort te bieden, introduceerde Citroën in 2016 het Citroën Advanced Comfort®-programma. Een van de pijlers in dit programma is het Progressive Hydraulic Cushions®-veersysteem dat in 2017 werd geïntroduceerd in de vernieuwde Citroën C4 Cactus. Met de Active Citroën Advanced Comfort®-vering zet Citroën een nieuwe stap in het Citroën Advanced Comfort®-programma en zorgt het bij de Citroën C5 X PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8 voor ultiem reiscomfort.