Verwijzing in seconden
wk3621_CITROEN_persbericht_C5_X_Design_Perspectief_header

Citroën C5 X, combinatie van een sedan, stationwagon en een SUV

  • Citroën keert terug naar het segment van de ruime reislimousine met een innovatief model dat een kruising is van een sedan, een stationwagon en een SUV.
  • Citroën keert terug naar het segment van de ruime reislimousine met een innovatief model dat een kruising is van een sedan, een stationwagon en een SUV.
  • Met dit concept is Citroën klaar voor de toekomst in een veranderende markt waar klanten veelzijdigheid, onderscheidend vermogen en innovaties verwachten. De C5 X brengt deze werelden compromisloos samen.
  • De tendens om genres te mixen is nu alomtegenwoordig, ook buiten de automobielindustrie.
  • De ideeën achter deze hybridevormen in styling en vormgeving worden hier verklaard in de termen van nieuwe trends uit de wereld van mode en vrije tijd.
  • Het resultaat is een gedurfd concept in een baanbrekende stijl, vol karakter, een auto die je uitdaagt om te reizen, te genieten en die onderweg tegelijkertijd een grootse indruk maakt. Kortom: typisch Citroën.

Met de C5 X herleeft Citroën de geest van de ‘Grand Tour’: de mogelijkheid om in een elegante, verfijnde auto te reizen en de wereld met een gerust hart te ontdekken”, aldus Vincent Cobée, bestuursvoorzitter Citroën.

Met de C5 X keert Citroën terug naar het segment van de grote, veelzijdige reisauto met een gedurfd concept dat innovatie toevoegt aan een traditioneel topsegment. Een flinke uitdaging voor de ontwerpers van Citroën, die in staat bleken om een heel eigen karakter mee te geven aan deze ‘next generation’ sedan.

Door stijlkenmerken van diverse carrosserievarianten in het D-segment in evenwichtige verhoudingen te combineren, blaast de Citroën C5 X dit segment nieuw leven in. Tegelijk sluit hij naadloos aan bij de legendarische topmodellen van Citroën als de CX, XM en C6. De ronde, gespierde vormen, gecombineerd met gestroomlijnde, strakke lijnen resulteren in een vloeiende, dynamische en elegante vorm die het beste van drie stijlen combineert: de status en elegantie van een sedan, de dynamiek en veelzijdigheid van een stationwagon en tot slot de moderne en robuuste uitstraling van een SUV.

C5 X: VOLDOEN AAN DE VERWACHTINGEN VAN DE KLANT

Het verlangen naar veelzijdige, hybride producten die afwijken van de gebruikelijke norm zien we terug in onderzoeken in andere sectoren. Neem bijvoorbeeld het succes van multifunctionele ruimtes in grote steden: plaatsen waar entertainment, sociale activiteiten, ruimte voor kinderen en gezinnen samengaan en die tegelijkertijd ruimte bieden aan jonge mensen die willen socializen met vrienden”, aldus Cécile Batho, mededirecteur van het ontwerpinstituut Brain Value.

Citroën past zich aan aan de snel veranderende samenleving en zoekt aansluiting bij consumenten die op zoek zijn naar veelzijdige producten die geen concessies doen, die gebaseerd zijn op echt nieuwe ideeën. Deze trend heeft de autowereld inmiddels ook bereikt. Met de C5 X voldoet Citroën aan de vele verwachtingen die klanten in dit segment inmiddels hebben, die op zoek zijn naar een ruime, moderne en functionele reisauto en tegelijkertijd uitgekeken zijn op de traditionele sedan, stationwagon en SUV.

C5 X: DE OPLOSSING VOOR UITDAGINGEN VAN EEN SNEL VERANDERENDE MARKT

Sinds enkele jaren is de sedan niet meer de enige carrosserievariant die synoniem is voor auto’s in de topklasse, ofwel het D-segment. Ook de SUV en de stationwagon trekken inmiddels flink wat klanten in dit segment, klanten die op zoek zijn naar meer functionaliteit en een sprekender karakter. In Europa was de SUV in 2020 de bestverkochte carrosserievorm in het D-segment, goed voor 29,3 % van alle nieuwe verkopen, vóór de stationwagon (27,5 %) en de sedan (21,6 %)*.

In datzelfde jaar bleek de SUV in China goed voor de helft van alle registraties in het D-segment, gevolgd door de sedan (18 %) en de minivan (10 %). Het marktaandeel D-segment stationwagons in China bleek marginaal: dat bedroeg slechts 0,1 %*.

Deze verdeling naar carrosserievarianten in het D-segment houdt gelijke tred met veranderende behoeften van klanten. Die zijn nu op zoek naar een voertuig dat zowel aan hun emotionele als aan functionele eisen voldoet. Traditioneel zochten klanten die in de markt zijn voor een een luxe personenauto in het D-segment naar een auto waarmee ze zich onderscheiden – een moderne topklasser die stijl en de nieuwste technologie combineert. Tegenwoordig verwachten klanten daarbij dat een luxe reisauto ook praktisch en ruim is. Dat betekent niet alleen stijlvol en modern, maar ook een fikse bagageruimte, veelzijdigheid en een robuust karakter. De klant van nu zoekt naar alternatieve oplossingen en nieuwe vormen van moderniteit.

Tijdens de ontwikkeling van het C5 X-project was Citroën vastbesloten om aan al deze behoeften te voldoen. Frédéric Angibaud, de carrosserieontwerper van de C5 X, zette de lijnen op papier voor een auto die in Angibauds eigen woorden: "een perfecte combinatie is van veelzijdigheid, veiligheid en esthetiek en tegelijk rekening houdt met milieu- en economische aspecten". Het resultaat van dit werk is de Citroën C5 X. Een nieuw en gedurfd concept dat het prestige van de sedan combineert met de praktische eigenschappen van de stationwagon en het robuuste, moderne karakter van de SUV.

Deze designroute van Citroën past volledig bij de nieuwe manier van leven waarnaar klanten van nu zoeken. Cécile Batho ziet deze trend in alle sectoren:  “We willen niet langer beperkt worden in één enkele rol. We zijn het tijdperk van de multifunctionele levensstijl ingegaan – een gemengde manier van werken en leven. Bovendien zien we in andere gebieden dan de auto-industrie dat producten multifunctionele rollen krijgen toebedeeld en meerdere doelen dienen. Vooral mode is daarin een mooi voorbeeld. Grote luxemerken slaan de handen ineen met streetwear-labels; mode probeert zich te bevrijden van die man-vrouwdifferentiatie. Momenteel maken onze wensen een grondige hybridisering door."

De uitdaging die de C5 X aangaat, is te voldoen aan veranderende verwachtingen bij de klant - verwachtingen die worden beïnvloed door een snel veranderende wereld. Citroën kon niet zomaar op traditionele wijze terugkeren naar het grote toersegment: de C5 X heeft daarom een radicaal andere, veelzijdige carrosserievorm. Een magische combinatie van het allerbeste van verschillende carrosserievarianten.

INNOVATIEF, VLOEIEND EN SLANK: DE ULTIEME MIXDE VLOEIENDE VORMEN VAN EEN ELEGANTE SEDAN: ONVERVALST CITROëN

Frédéric Angibaud, ontwerper van C5 X: "Het langgerekte ontwerp van het passagierscompartiment en de lange spoilers aan de achterzijde van de auto, net als alles wat horizontaal van vorm is – zoals de langgerekte zijruiten – het zijn allemaal kenmerken van de sedan."

De designtaal van de Citroën C5 X kun je het best omschrijven als gespierd, waarbij veel aandacht is besteed aan optimale aerodynamica om het brandstofverbruik te beperken. Het gestroomlijnde profiel is geïnspireerd op de luchtvaart en de proporties van diverse onderdelen zijn volledig op elkaar afgestemd. De vloeiende carrosserievorm wordt benadrukt door strak gedefinieerde, gespierde volumes. De verlengde motorkap, de hoge taillelijn en de verbreding rond achterste wielkuip geven de C5 X een onderscheidend, dynamisch en robuust karakter en passen naadloos in de vormtaal van de grotere modellen van Citroën.

Rond de wielkasten versterken precieze, vlakke delen het karakter van het voertuig. Ze benadrukken de grote wielen en zorgen dat de lucht ongehinderd langs de auto stroomt. De wielen hebben een diameter van 720 mm en zijn uitgerust met 19-inch Tall & Narrow-banden. De lichtmetalen Aero X-wielen zijn voorzien van glanzend zwarte aerodynamische inzetten die een turbine-effect creëren om de luchtstroom optimaal langs de wielen te geleiden, de aerodynamische weerstand te verminderen en daarmee het brandstofverbruik te minimaliseren.

De langgerekte daklijn eindigt in een zwevende, strakke en aerodynamische spoiler. Een verchroomde rand in de achterste zijruiten verlengt de auto optisch nog eens om het karakter van de C5 X te onderstrepen. De glanzend zwarte ruiten bieden optimaal zicht rondom, versterken de lijnen van de C5 X en dragen optisch bij aan het beeld dat het dak lijkt te zweven. Klanten kunnen ervoor kiezen om het dak in Perla Nera Black te bestellen, wat de stijlvolle uitstraling van het voertuig nog meer accentueert.

EEN MODERNE, HIGHTECH VOORZIJDE

De voorzijde van de Citroën C5 X is voorzien van de V-vormige lichtsignatuur die de nieuwe identiteit van Citroën vertegenwoordigt. De lichtsignatuur weerspiegelt de lijnen van de achterlichten en draagt bij aan het consistente ontwerp. De voorzijde is voorzien van verchroomde en glanzend zwarte accenten. De chevrons, het overbekende logo van Citroën, markeren het uiteinde van de motorkap en strekken zich uit tot aan de led-dagrijverlichting, wat de breedte van de voorzijde nog eens extra accentueert.

Ook de koplampen van de C5 X zijn met zeer veel aandacht voor detail ontworpen. Speciale lamellen creëren een grafisch chevron-design in de koplampunits en versterken zo het totale ontwerp van de C5 X, vooral het aanzicht van driekwart aan de voorzijde. De lamellen komen ook terug in de signatuur van het achterlicht.

De motorkap is royaal geproportioneerd: lang, vlak en vrij laag. Hij is voorzien van horizontale lijnen die een knipoog zijn naar de Citroën C4 en C5 Aircross en bijdragen aan het gespierde en robuuste uiterlijk van de voorzijde.De onderste luchtinlaat, geaccentueerd met een verchroomde strip, heeft een zeer geometrische vorm – geïnspireerd op de chevrons van Citroën– en accentueert de belangrijkste radar die wordt gebruikt voor de rijassistentiesystemen in de auto.

DE KRACHTIGE ACHTERZIJDE COMBINEERT ELEGANTIE MET PRAKTISCH GEBRUIKSGEMAK

De grote bagageruimte en de zeer brede toegang zijn wat je van een stationwagon mag verwachten”, zegt Frédéric Angibaud.

Je kunt er niet omheen: de achterzijde van de Citroën C5 X straalt zowel kracht als elegantie uit. De bovenste spoiler – die het passagierscompartiment visueel nog langer doet lijken – en de zeer schuin geplaatste achterruit geven de auto een krachtig en dynamisch karakter.De lage, afgeronde lijnen aan de achterzijde van de C5 X zijn typerend voor grotere Citroëns. Sommige details – zoals de stalen lijnen rond de kentekenplaat en de bumper, het lagere chevron-patroon en de verchroomde decoratie rond de reflectoren – accentueren de breedte van de auto en versterken de lijnen van de C5 X.

De brede 3D led-achterlichten strekken zich aan beide zijden ook ver naar boven uit. De V-vormige lichtsignatuur, die zowel overdag als 's nachts de verlichting aan de voorzijde weerspiegelt, begeleidt de lijnen en rondingen van de zijkant naar de achterzijde en maakt het aanzicht driekwart-achter zeer aantrekkelijk. De achterkant is niet alleen stijlvol, maar voldoet ook aan de behoeften van klanten op het gebied van volume en bruikbaarheid. De achterklep biedt een brede en functionele opening met een lage drempel voor eenvoudig en praktisch dagelijks gebruik. De achterklep wordt geaccentueerd door een glanzend zwarte onderspoiler die voor extra ondersteuning en stabiliteit zorgt bij het remmen. Het is een esthetische en nuttige oplossing die ook voorkomt op de luxe toermachines van weleer: van de Citroën CX, C6 en XM.

EEN VERHOOGD POSTUUR EN STIJLVOLLE KENMERKEN, GEÏNSPIREERD OP SUV'S

Aan de SUV ontleent hij de ‘up on the road’-look: dat hoge postuur dat een gevoel van bescherming en stevigheid geeft. Ook de vormgeving van de zijkanten en de kenmerkende rondingen geven de C5 X precies de robuustheid van een SUV”, aldus Frédéric Angibaud.

De carrosserie van de Citroën C5 X is voorzien van matzwarte bescherming van het onderste gedeelte. Dat gaat niet alleen schade door steenslag tegen, maar is ook een stijlkenmerk van SUV’s en benadrukt de indruk van stevigheid en robuustheid. En dat zijn niet de enige SUV-kenmerken die zijn terug te vinden in de C5 X: de ‘hoog-op-de-wielen’-houding, gecombineerd met grote wielen (diameter 720 mm) en de hogere zitpositie in vergelijking tot die in traditionele sedans maken de magische mix compleet.

Belangrijkste afmetingen:
Lengte: 4.805 mmBreedte: 1.865 mmHoogte: 1.485 mmWielbasis: 2.785 mmAerodynamica: Cw-waarde van 0.291 Bagageruimte: 545 liter

 

Top