Verwijzing in seconden
100-jaar-Comfort-Ami-One-19_19

AUTO’S DELEN OF AUTONOOM RIJDEN: COMFORT HEEFT DE TOEKOMST

  • Citroën al 100 jaar synoniem aan comfort
  • Comfort beweegt mee: Citroën Advanced Comfort voor de modellen van vandaag
  • Comfort van morgen: De Ami One is ultieme deelauto voor urban mobility
  • Comfort van overmorgen: De 19_19 voor autonoom rijden op lange afstanden

De toekomst van comfort begon bij Citroën al 100 jaar geleden. Met vele innovaties heeft het merk de grenzen telkens verlegd. Ook in de tweede eeuw van het bestaan van Citroën blijven we dit doen. Maar dan wel op een nieuwe manier. De concept cars Ami One en 19_19 geven veelbelovende voorproefjes. Elk op hun eigen terrein.

Comfort staat in de geschiedenis van Citroën met hoofdleters geschreven. Zo was Citroën het eerste merk dat rubberen motorsteunen toepaste die interieurtrillingen tegengingen. De 2CV dankte zijn soepele weggedrag  aan een even simpel als ingenieus onderstel en de hydropneumatische vering, die in 1955 debuteerde op de DS, maakte ook van de GS, CX, XM en BX ‘vliegende tapijten’ – zelfs op slecht wegdek. Toch deed het innovatieve veersysteem het niet alleen: een Citroën was niet uitgevoerd met stoelen, maar beschikte over luxueuze fauteuils.

 

Comfort in beweging: Citroën Advanced Comfort

‘Comfort’ staat vandaag voor veel meer dan een soepele vering en de beste stoelen. In de modellen van nu past Citroën onder de noemer Citroën Advanced Comfort een allesomvattende benadering toe. Daarbij staan vier elementen centraal. Om te beginnen is er het rijcomfort met de focus op een soepel rijgedrag en een stil passagierscompartiment. In de C5 Aircross zorgt vering met progressive hydraulic cushions bijvoorbeeld voor een perfecte balans tussen comfort en een precies weggedrag. En de C4 Cactus onderscheidt zich met zijn ongekend comfortabele Advanced Comfort stoelen. Dan is er het leefcomfort waarbij een riant ruimteaanbod, handige opbergruimtes en slimme oplossingen centraal staan. Het functionele comfort gaat vooral om een intuïtieve bediening, ondersteuning door assistentiesystemen en connectiviteit. Daarom zijn smartphones zonder gedoe met een Citroën te koppelen. De vierde en laatste factor van Citroën Advanced Comfort is gemoedsrust voor de inzittenden. Een heldere informatievoorziening via diverse displays en een ontspannen interieursfeer dragen hier aan bij. Licht is zo’n sfeerbepalende factor. Daarom heeft de C4 Spacetourer een glasoppervlak van maar liefst 5,3 m2 . 

 100-jaar-Comfort-Ami-One

Ami One: de ultieme deelauto voor urban mobility

Citroën Advanced Comfort laat overtuigend zien dat ‘comfort’ letterlijk meebeweegt met nieuwe wensen en eisen van klanten. En dat blijft zo, ook nu het tijdperk van elektrisch rijden en autonoom rijden aanbreekt. Sterker nog: comfort krijgt in de toekomst nieuwe dimensies.

 

De 100% elektrisch aangedreven Ami One concept bijvoorbeeld, laat om te beginnen zien dat stadse mobiliteit er is als je het nodig hebt: het studiemodel is perfect inzetbaar als deelauto. De Ami One laat daarbij zien hoe

comfortabel en gebruiksvriendelijk gedeelde ‘urban mobility’ kan zijn. Hij is om te beginnen ultracompact (L/B/H: 2,50/1,50/1,50 m). Dat maakt hem super wendbaar én hij is vrijwel overal te parkeren. Airbumps® beschermen daarbij de carrosserie. Ook met zijn eenvoudige bediening, en heerlijke stoelen, voorkomt de Ami One veel stads-stress. Gebruikers kunnen de deelauto met de smartphone ontgrendelen en door hem in de speciale houder te plaatsen, vindt automatisch een koppeling met de Ami One plaats. Apps worden dan in het blikveld van de bestuurder geprojecteerd en zijn via het display van de auto of met stemcommando’s te bedienen. Eenmaal aangekomen op de bestemming, kan de gebruiker de Ami One simpelweg achterlaten. Na het vergrendelen met de smartphone is de auto weer klaar voor een volgende gebruiker. Wie er ook gebruik maakt van de Ami One: het eenvoudig te openen canvas cabriodak maakt het mogelijk om nog intenser van de stad te genieten.

 

Ook met een actieradius van 100 kilometer is de Ami One klaar voor intensief stadsgebruik – deelauto’s worden doorgaans zeer doelgericht gebruikt voor korte afstanden. De elektrische aandrijving is overigens een comfortfactor op zich: de inzittenden hebben geen last van motorgeluid. Daarbij maakt Citroëns visie op de deelauto van morgen ook voetgangers en fietsers in de stad blij: doordat hij geen schadelijke stoffen uitstoot, draagt hij bij aan een betere luchtkwaliteit. 

100-jaar-Comfort-19_19 

19_19: het priemgetal van ultracomfortabel autonoom rijden

Met de eveneens elektrisch aangedreven 19_19 Concept geeft Citroën een voorproefje voor mobiliteit én comfort voor de lange afstand van morgen. Als het om comfort gaat, heeft het studiemodel twee gezichten. De berijder kan zelf het stuur in handen nemen of kiezen voor autonoom rijden. Onder bepaalde omstandigheden kan het studiemodel geheel zelfstandig bewegen in files en/of op de snelweg. In dat geval worden stuur en pedalen ingetrokken zodat de bestuurder extra ruimte heeft – om te werken bijvoorbeeld of te relaxen. De passagiers genieten ook van topcomfort. De passagiersstoel heeft een elektrisch verstelbare voetensteun en de ‘sofa-zitplaatsen’ achterin maken het interieur van de 19_19 tot een echte salon. Dat gevoel wordt nog eens versterkt door een veersysteem met intelligente actieve aansturing en Progressive Hydraulic Cushions, dat alle oneffenheden in het wegdek gladstrijkt. Bovendien voorkomt het duik- en overhelneigingen van de spectaculaire ‘capsule-carrosserie’. En comfort zit hem ook in details: het rubber van de banden ligt over de 30-inch velgen heen. Zo draagt deze innovatieve oplossing bij aan het minimaliseren van het geluidsniveau – in de zwevende salon kunnen de inzittenden elkaar altijd prima verstaan, ook op snelle pan-Europese trips. 

 

Optimaal gebruiks- en bedieningsgemak maken elke reis nog aangenamer. Daarom heeft de 19_19 een  Personal Assistent, die met kunstmatige intelligentie interactie met de inzittenden mogelijk maakt. Deze PA leert voorkeuren kennen en past op basis daarvan bijvoorbeeld de instellingen van de climate control en het infotainmentsysteem aan. Voor elke inzittende is er bijvoorbeeld een eigen geluidszone. Diverse displays maken het voor de bestuurder en de inzittenden mogelijk om de reistijd optimaal en op eigen wijze te benutten. In de 19­_ 19  hoeft reistijd niet meer uitgezeten te worden – de reis zelf is een belevenis op zich.

 

De elektrisch aangedreven 19_19 heeft een zeer ruime actieradius van 800 km en zelfs het laadproces valt op door optimaal comfort. Om te beginnen gaat dit draadloos – geen gedoe met stekkers dus. En het laden gaat razendsnel: in 20 minuten is de 19_19 klaar voor weer 600 km. Snelheid is óók een comfortfactor. 

Top