Doorgaan

CITROËN EN ASTERIX & OBELIX TWEE FRANSE CULTURELE LEGENDES

IN NIEUWE FILM ‘ASTERIX & OBELIX IN HET MIDDENRIJK

  • Een uitzonderlijke samenwerking van Citroën met producenten Pathé, Trésor Films en uitgever Editions Albert René leidt tot de creatie van de eerste ‘conceptwagen’ uit Gallië, geïnspireerd op de iconische 2CV.
  • Primeur voor een Franse blockbuster: Citroën levert een volledig elektrisch wagenpark van tien voertuigen voor de makers van de Asterix & Obelix-film.
  • Citroën en de wereld van Asterix & Obelix vormen een integraal onderdeel van de Franse geschiedenis. Uit deze samenwerking is een bijzondere evolutie van het nieuwe Citroënlogo ontstaan: de beroemde chevron in een ovaal, versterkt met de vleugels van Asterix’ helm.


De film gaat in Nederland op 15 februari 2023 in première.

16/12/2022

Poissy, 16 december 2022 - Citroën en Pathé, Trésor Films en uitgever Editions Albert René hebben elkaar gevonden in een uitzonderlijk samenwerkingsproject voor de nieuwe film Asterix & Obelix in het Middenrijk. Deze film is een productie van Pathé, Trésor Films en les Enfants Terribles en wordt geregisseerd door Guillaume Canet. In Nederland is Just Entertainment de distributeur van de film, die vanaf 15 februari 2023 in de bioscoop te zien is.
 

Voor Citroën is dit project er eentje die zijn gelijke niet kent. Vanuit deze unieke samenwerking is een concept-strijdwagen door Citroën ontworpen en gebouwd, speciaal voor deze film. Vanaf het prille begin waren de ontwerpteams van Citroën bij dit project betrokken. Binnen drie maanden werd de strijdwagen ontworpen en gebouwd. Normaal gesproken duurt het al snel een jaar om van een eerste schets tot een uiteindelijke conceptauto te komen.
 

Pierre Leclercq, Global Design Director van Citroën, zegt: “De ontmoeting tussen deze twee legendes van de Franse cultuur is ronduit buitengewoon. De teams van Citroën en de Asterix & Obelix-film zijn vanaf het begin al hecht, oprecht en vol wederzijds respect naar elkaar. We kregen deze ongelooflijke kans om vanaf een blanco papier een conceptwagen te ontwerpen en te bouwen. We hebben enorm genoten van de tijd die we aan dit project hebben mogen besteden. Het resultaat is een ode aan de 2CV, de legendarische auto die het merk Citroën in al zijn glorie kenmerkt.
 

De Citroën 2CV maakt inderdaad deel uit van het Franse culturele erfgoed. Sterker nog: het silhouet van deze klassieke auto is overal ter wereld herkenbaar. Voor velen symboliseert de 2CV zelfs het Franse leven. De speciale ‘conceptwagen’ die te zien zal zijn in de film Asterix & Obelix in het Middenrijk is niet alleen een nieuwe interpretatie van die 2CV, maar ook een weerspiegeling van de Gallische levenswijze. Voor deze unieke gelegenheid hebben de designteams de kernwaarden uit het Citroën-DNA opnieuw gedefinieerd: behalve comfort, technologie en gedurfd design voegden ze een speciaal tintje toe, speciaal voor de Asterix & Obelix-film. Het resultaat is uitzonderlijk: de conceptwagen heeft een onderstel dat is gemaakt van zwijnenmaag, een schuifdak, wielen gemaakt van gerecyclede schilden waarin de Citroën-chevrons zijn verwerkt. Ook heeft de wagen speciale koplampen, die afgeleid zijn van Gallische helmen en branden dankzij vuurvliegjes onder invloed van de beroemde toverdrank.

Bekijk hier een voorproefje van de nieuwe film Asterix & Obelix in het Middenrijk:

In verschillende filmscenes blijkt dat er goed is nagedacht over deze bijzondere concept-strijdwagen voor de Asterix & Obelix-film. Wat dacht je van de scène waarin Asterix en Obelix op het punt staan om op avontuur naar China te vertrekken? Op dat moment presenteert Hoefnix de strijdwagen aan Obelix en demonstreert hij trots de nieuwste snufjes die hij heeft toegevoegd om de reis van de twee helden zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wanneer verderop in de film het leger van de Romeinse keizer Julius Caesar aankomt in China, staat bij de ingang van het land een groot reclamebord voor de beste auto van dat moment: de 2CV, een ongelooflijke strijdwagen uit Gallië, getrokken door twee paarden. Een subtiele verwijzing naar een beroemd reclamespotje, dat Citroën maakte op de Chinese Muur.
 

Tot slot, als bekrachtiging van de samenwerking, komt het nieuwe Citroënlogo tot leven, voor deze speciale gelegenheid met de vleugels van Asterix’ helm.

ACHTER DE SCHERMEN
De samenwerking tussen Citroën en de filmmakers zien we ook ‘achter de schermen’. Citroën heeft de filmmakers een volledig elektrisch wagenpark ter beschikking gesteld tijdens de opnames van de Asterix & Obelix-film. De vloot bestond uit tien volledig elektrische voertuigen: drie exemplaren van de Citroën ë-C4, drie modellen van de C5 Aircross PHEV, twee uitvoeringen van de ë-Spacetourer, een nieuwe Citroën Ami en een ë-Jumpy. Citroën zorgde ook voor laadpalen op de filmlocaties in Bry-sur-Marne en Bretigny-sur-Orge.
 

Duurzaamheid was een belangrijk thema rondom de filmopnames. Dankzij het elektrische wagenpark van Citroën kon het team van filmmakers uitstootvrij reizen. Verder werkte het team samen met een bureau dat zich richt op het verminderen van afval. Aan de hand van hun plannen werden filmkostuums gerecycled en later voor andere doeleinden hergebruikt. Ook werden er grote hoeveelheden karton gerecycled, goed voor een besparing van twee ton aan hout. Ook werden alle houten kisten geschonken aan twee stadsboerderijen in de regio Ile-de-France.
 

Yohann Stoll, voorman van Brand Partnerships & Sponsoring van Pathé Films, zegt: “Bij Pathé is het de eerste keer dat we een film hebben opgenomen waarbij een elektrisch wagenpark zo belangrijk was. Citroën heeft ons geholpen door TOUTELECTRIX laadpalen te plaatsen, in een uitdossing die goed past bij de Asterix & Obelix-film. Velen van ons moesten zich nog wel aanpassen aan deze manier van elektrische mobiliteit, maar ons team heeft deze duurzame uitdaging geweldig opgepakt. Na deze succesvolle ervaring heb ik er alle vertrouwen in dat we deze werkwijze ook kunnen toepassen bij volgende filmproducties.

 

EEN SAMENWERKING ZOALS NOOIT TEVOREN
Zowel Citroën als de stripfiguren Asterix en Obelix zijn bekende namen, die stevig genesteld zijn in de Franse cultuur. Citroën, een autofabrikant die door André Citroën in 1919 werd opgericht, heeft geschiedenis van de automobielindustrie vorm en glans gegeven met onder meer de Traction Avant, de 2CV en de CX. Tegenwoordig bouwt Citroën aan de mobiliteitsoplossingen van morgen. Denk bijvoorbeeld aan de eigenzinnige Ami of de nieuwste conceptauto, oli. Asterix & Obelix is een Franse stripserie die in 1959 werd bedacht door de Franse scenarist René Goscinny en de Franse cartoonist Albert Uderzo in de Franse krant Pilote. Uitgever Editions Albert René bezit en beheert de rechten op de avonturen van Asterix en Obelix. Het bedrijf publiceert niet alleen de stripboeken, maar wil ook nieuwe Asterix & Obelix-projecten ontwikkelen, zoals speel- en tekenfilms. Wereldwijd zijn er al 385 miljoen albums in 111 talen verkocht.
 

In 1967 is voor het eerst een stripavontuur verfilmd: Asterix de Galliër, geregisseerd door Ray Goossens. De Asterix & Obelix-sage kent ondertussen vijftien films en tekenfilms, die door meer dan 25 miljoen kijkers zijn bekeken in Frankrijk en door meer dan 70 miljoen mensen wereldwijd. Net als Asterix & Obelix is Citroën in staat om mensen bijeen te brengen met behulp van een grenzeloos gevoel voor humor. Citroën is een automerk dat graag ongebruikelijke grappige ingrediënten gebruikt om boodschappen over te brengen.
 

Ten slotte doet de lange reis van Asterix en Obelix in China terugdenken aan de missie van Citroën in Centraal-Azië: de Gele Tocht. Die werd tussen 4 april 1931 en 12 februari 1932 verreden van Beiroet naar Peking. Het was op dat moment – na de oversteek van de Sahara en de Zwarte Expeditie - pas de derde grote expeditie per auto ter wereld.

Just Entertainment verzorgt de distributie van Asterix & Obelix in het Middenrijk in Nederland en de film verschijnt op 15 februari 2023 in de bioscoop. Buddy Vedder verzorgt de stem van Asterix en Frank Lammers van Obelix. Ook zullen onder andere Fedja van Huêt en Jan Kooijman in de film te horen zijn.