Verwijzing in seconden
wk4321_Citroen-E-C4-729x410

Subsidie op een elektrische auto 2022

De tijd waarin elektrische auto’s alleen weggelegd waren voor de zakelijke rijder is nu echt voorbij. De prijzen van EV’s dalen in rap tempo, en met de voor 2022 aangekondigde subsidie komen het comfort én milieuvriendelijkheid van elektrische auto’s meer dan ooit binnen het bereik van de particuliere rijder.

Is een elektrische auto betaalbaar?
Voor veel particulieren was de relatief hoge aankoopprijs de voornaamste reden om nog niet over te stappen op ‘elektrisch’. Dit nadeel nam Citroën eerder dit jaar al weg door de volledig elektrische ë-C4 via Private Lease aan te bieden voor dezelfde prijs als die van de uitvoering met benzinemotor. Liever niet leasen, maar kopen? Ook dan is de ë-C4 nu al een heel realistische optie, want hij is leverbaar vanaf € 33.900. Een vergelijkbare uitvoering op benzine mét automaat komt qua prijs dicht  in de buurt. Een elektrische auto is veel goedkoper op het gebied van onderhoud en verbruik, je betaalt ook geen wegenbelasting. Met de subsidie voor elektrische auto’s gaan de kosten nog eens een flink omlaag.

Wat is de subsidie op een elektrische auto in 2022
Particulieren die een elektrische auto willen rijden, kunnen vanaf 3 januari 2022 gebruik maken van Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP), een zeer aantrekkelijke subsidie van € 3.350. Dit bedrag komt bovenop de wegenbelasting-vrijstelling die nog tot 2025 geldt. De nieuwe subsidie is alleen van toepassing op een elektrische personenauto met een catalogusprijs van maximaal € 45.000 en daarmee komen álle uitvoeringen van de ë-C4 ervoor in aanmerking.

Geldt de subsidie voor elektrische auto’s ook voor private lease?
Goed om te weten: de subsidiepot voor 2022 is veel ruimer gevuld dan die van 2021. En er is meer goed nieuws: de subsidie geldt óók wanneer je kiest voor Private Lease. Dat vertaalt zich in nog scherpere leasetarieven, bekijk ook eens onze informatie over subsidie op private lease contracten.

Elektrisch rijden is goedkoper
Wie voor elektrisch gaat, bespaart dus elke maand weer aanzienlijke bedragen. Zo heeft Milieu Centraal alle maandelijkse kosten (afschrijving, onderhoud, reparatie, verzekering, belasting én energie) van een elektrische auto uit de middenklasse afgezet tegen een vergelijkbaar model met benzinemotor. De maandelijks kosten voor een gemiddelde elektrische auto kwamen in het onderzoek € 167 per maand lager uit een auto op benzine. Rijders van een EV besparen vooral op onderhouds- en energiekosten. Recentelijk zijn de stroomtarieven weliswaar gestegen, maar de brandstofprijzen zijn nóg harder omhoog gegaan tot meer dan € 2 per liter. Die trend zet naar verwachting door. Particuliere rijders die tevens gebruik maken van zonnepanelen, kunnen nóg goedkoper laden. Dat is dubbele winst: geen energiekosten meer én het milieu wordt maximaal ontzien.  

Wacht niet langer
Het mag duidelijk zijn, elektrisch rijden is óók voor particulieren betaalbaarder dan ooit. Ons advies: maak binnenkort gewoon eens kennis met een elektrische auto. Maak bijvoorbeeld eens een langere testrit in de ë-C4 om zelf het comfort, de grote actieradius en de snellaadfunctie te ervaren. De Citroën-dealer vertelt u graag alles over de emissievrij rijdende C4, het gemak van Private Lease en helpt u bij de installatie van een wall-box thuis en de subsidie-aanvraag. Klik hier voor de laatste info over de subsidie-aanvraag.

 

 

Top