Verwijzing in seconden
wk4921_CIT_e-C4_729x410

Subsidie gebruikte elektrische auto

Vanaf 1 januari 2022 kunnen particulieren die een nieuwe elektrische auto willen kopen, of private leasen, weer aanspraak maken op een aantrekkelijke subsidie. Ben je echter op zoek naar een gebruikte EV en geen gloednieuwe? Dan is het goed om te weten dat er per dezelfde vanafdatum óók weer een subsidie is voor gebruikte elektrische auto’s, demonstratiemodellen of voorraadauto’s die al op kenteken staan.

 

Subsidie elektrische occasion
Om elektrisch rijden voor particulieren nog bereikbaarder te maken, is er in 2022 een nieuwe  subsidiepot (SEPP ; Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren). Voor de aanschaf (koop en lease) van nieuwe elektrische auto’s met een maximale catalogusprijs van € 45.000 bevat de subsidiepot € 71 miljoen euro. Iets minder bekend, maar wel degelijk interessant: er is in 2022 ook € 20,4 miljoen euro beschikbaar voor particulieren die voor een ‘gebruikte’ elektrische auto willen gaan.

Hoeveel subsidie op een elektrische occasion of geregistreerde voorraadmodellen?
‘Gebruikt’ is in het kader van de subsidieregeling voor elektrische auto’s een breed begrip. Het gaat dan ook niet alleen om tweedehandse modellen met gebruikservaring, maar ook om vrijwel of geheel nieuwe demonstratiemodellen. Zelfs voorraadauto’s die al een kenteken hebben, komen in aanmerking voor de subsidie van € 2.000. Er zijn wel enkele voorwaarden. Zo mag bijvoorbeeld de catalogusprijs van de gebruikte elektrische auto niet lager zijn dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000 en dient de tenaamstelling na 1 januari 2022 plaats te vinden. De aanvraag voor de subsidie is vanaf 3 januari 2022 in te dienen. Het is slim om dat zo vroeg mogelijk te doen, want de subsidiepot is weliswaar veel groter dan die voor 2021, maar de belangstelling is óók groot.

Voorwaarden subsidie elektrische occasion
Particulieren die op korte termijn willen overstappen naar gebruikt ‘elektrisch’ doen er goed aan nu al met hun huiswerk aan de slag te gaan. Het oriënteren begint bij de Citroën-dealer. Die heeft om te beginnen een compleet overzicht van alle beschikbare elektrische auto’s die ervoor in aanmerking komen: van occasions tot demonstratiemodellen en voorraadauto’s met preregistratie. Daarbij is het goed om te weten dat die laatste categorie een belangrijk extra pluspunt heeft. Ondanks het feit dat deze vaak aantrekkelijker geprijsde voorraadmodellen al een kenteken hebben, is er nog geen meter mee gereden. En deze EV’s zijn ook via Private Lease te rijden. De subsidie van € 2.000 drukt daarbij het maandbedrag, waardoor elektrisch rijden extra bereikbaar wordt. De dealer kan precies voorrekenen welk voordeel dat elke maand weer oplevert. En, ook heel aantrekkelijk: ‘gebruikte’ elektrische auto’s zijn nu al bij de Citroën-dealer te reserveren en vanaf januari te rijden. Dat betekent: snel genieten van alle pluspunten van elektrisch rijden, inclusief de subsidie van € 2.000.

Meer weten over de subsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s? De Citroën-dealer vertelt je er graag alles over. Alle details en voorwaarden over de subsidies zijn ook te vinden op de site van de RVO.

Top