Verwijzing in seconden
wk5021_Citroen_e-C4_e-Berlingo_729x410

Subsidiepot elektrische auto in 2022

Overweegt u om in 2022 een nieuwe of gebruikte elektrische auto te kopen? U komt dan in veel gevallen in aanmerking voor een interessante overheidssubsidie. De aanvraag daarvoor is vanaf 3 januari in te dienen. De gouden tip is helder: doe het zo snel mogelijk, want de subsidiepot heeft een bodem en de belangstelling is groot. Maar het mooie is dit: door nu te profiteren van een SEPP-subsidie, helpt u ook om elektrisch rijden voor anderen bereikbaar te maken.

 

Subsidie bij aanschaf elektrische auto

Om elektrisch rijden voor een steeds grotere groep particuliere rijders aantrekkelijker  te maken, geeft de overheid subsidie bij de aanschaf van een elektrische auto. Kopers van een nieuwe EV kunnen, mits wordt voldaan aan de voorwaarden, maar liefst € 3.550 tegemoet zien. Wie kiest voor een gebruikte elektrische auto, een demonstratiemodel of een voorgeregistreerd voorraadmodel mag rekenen op (en met) een subsidie van € 2.000. Beide subsidiemogelijkheden zijn gericht op een populair segment: dat van modellen met een catalogusprijs van maximaal € 45.000. Daarbij is het goed om te weten dat de subsidies ook gelden voor private lease. Zo kan het maandelijkse leasebedrag aanzienlijk worden gedrukt. Het subsidiebedrag wordt dan namelijk uitgesmeerd over de totale looptijd. Bij een leasecontract van 48 maanden kan dat voor een nieuwe elektrische auto een voordeel betekenen van zo’n € 74 per maand.

Gebruikskosten van elektrische auto zijn lager

Als u al in de markt was voor een elektrische auto, dan heeft u in de laatste maanden van 2021 ongetwijfeld uw huiswerk gedaan en kunt u nú toeslaan. Het modellenaanbod wordt steeds breder en de gebruikskosten van een elektrische auto zijn in veel gevallen inmiddels lager dan die van een auto met een verbrandingsmotor. Er is dit jaar in totaal € 74 miljoen subsidie beschikbaar om de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s te stimuleren. Dat betekent dat bijna 21.000 particuliere rijders er gebruik van kunnen maken. Voor de aanschaf van gebruikte en voorgeregistreerde elektrische auto’s bedraagt de inhoud van de subsidiepot € 20,4 miljoen (10.200 auto’s). Daar zit hem ook de kneep: de belangstelling is groot. Het is dus slim om zo snel mogelijk tot actie over te gaan en een subsidie aan te vragen. Het subsidieloket is geopend vanaf 3 januari 2022.

Het langetermijneffect

Volgens de ANWB hebben subsidies en de steeds scherpere prijzen er aan bijgedragen dat het aantal elektrische auto’s in Nederland de laatste jaren sterk is gegroeid én dat deze schone, comfortabele, voordelige en milieuvriendelijke manier van rijden steeds meer binnen bereik van particulieren komt. Subsidies zijn volgens de ANWB ook goed voor de langere termijn. Ze dragen er namelijk aan bij dat er nu veel elektrische auto’s op de markt komen. En dat zijn weer de occasions van (pakweg) 2025. Door nu over te stappen op elektrisch rijden draagt u dus ook bij aan een gevarieerd aanbod van gebruikte elektrische auto’s in de toekomst. En dat helpt weer om elektrisch rijden voor nóg meer mensen bereikbaar te maken.

De Citroën dealer vertelt u graag meer over alle voordelen van elektrisch rijden en de nieuwe én gebruikte elektrische modellen die snel leverbaar zijn. En natuurlijk ook over de bijbehorende subsidiemogelijkheden.

Bent u al overtuigend en wilt u direct overgaan tot actie? Reserveer hier dan alvast uw Citroën ë-C4 of de ë-Berlingo, beide 100% elektrisch. Als u nu vast reserveert, kunt u als eerste in aanmerking komen voor de milieusubsidie. 

 

 

Top