- Citroën viert de 55e verjaardag van de Mehari – het model dat het op 16 mei 1968 presenteerde op de golfbaan van Deauville in Frankrijk. Van 1968 tot en met 1987 produceerde Citroën 144.953 exemplaren van de Mehari, de meeste in de fabriek in Vorst, België.
- Dit bijzondere voertuig voor elk terrein en elk seizoen verleidde een hele generatie automobilisten met zijn praktische gebruiksmogelijkheden, veelzijdigheid en lage gebruikskosten
- De Mehari werd een iconisch model, zowel in de historie van Citroën als in de autowereld als geheel, en hij maakte ook carrière in het Franse leger en de Franse film.
- De Mehari deelt zijn onderscheidende en op vrije tijd georiënteerde uitstraling met de Citroën C3 Pluriel – die binnenkort zijn 20e verjaardag viert – en de My Ami Buggy, waarvan Citroën binnenkort een nieuwe editie uitbrengt.
Op 16 mei – ten tijde van de studentenprotesten in Frankrijk in 1968 – was het 55 jaar geleden dat Citroën zijn nieuwe model presenteerde op de golfbaan van Deauville: de Mehari. Het bijzondere voertuig – met een open laadbak en een oprolbare kap – werd aangedreven door een luchtgekoelde tweecilindermotor met 21 tot 24 kW (28 tot 32 pk). De carrosserie was gemaakt van ABS-kunststof (acrylonitril-butadieen-styreen) en ontworpen door Roland de La Poype. Citroën baseerde de Mehari op het platform van de Dyane en noemde de auto oorspronkelijk Dyane 6 Mehari. De Mehari bleef bijna twintig jaar in productie – van 1968 tot in 1987 – en uiteindelijk produceerde Citroën 144.953 Mehari’s, waarvan 1.213 vierwielaangedreven Mehari’s 4x4. Daarmee was de Mehari een verrassend groot succes voor een dergelijk voertuig. Citroën produceerde de Mehari hoofdzakelijk in zijn fabriek in het Belgische Vorst, maar de auto is ook in zeven andere fabrieken in Frankrijk, Spanje en Portugal gebouwd.
AUTO VOOR ELK TERREIN EN ELK SEIZOEN
PRAKTISCH, VEELZIJDIG EN ZUINIG IN GEBRUIK
De carrosserie van de Mehari is opgebouwd uit slechts elf eenvoudig te repareren panelen. De auto is zowel vanbuiten als vanbinnen eenvoudig te reinigen met de tuinslang. De auto is gemakkelijk te onderhouden en ook goedkoop te repareren. Daarbij maakte Citroën gebruik van voor die tijd moderne materialen.
DRIE MYTHISCHE VERSIES
GEVARIEERDE LEVENSLOOP
In het Franse leger had de Mehari een grote, langdurige carrière. Het leger nam van 1972 tot 1987 maar liefst 11.457 Mehari’s af. De Mehari 4x4 heeft zelfs medische ondersteuning geboden. In de Rally Paris Dakar van 1980 gebruikten medische teams tien exemplaren van de Mehari 4x4 voor medische hulp langs de route. Ten slotte had de Mehari ook nog een filmcarrière, vooral dankzij de beroemde ‘Le gendarme de Saint Tropez’-films van en met Louis de Funès.